A közgazdászszakma egyik legnagyobb problémája, hogy sokszor nehezen tudja közérthetően elmagyarázni a társadalom széles rétegeinek, milyen üzenetei is vannak annak a töméntelen mutatónak és rátának, amelyekkel nap mint nap kalkulál. Mindig üde színfolt ezért egy olyan mutató, ami ezt a problémát megugorva valóban érthető üzenet küld a gazdaság állapotáról – különösen úgy, hogy ilyen adatból (legyünk őszinték) nincs túl sok.
Ilyen ugyanakkor meglátásom szerint az úgynevezett Misery Index, a neves amerikai közgazdász, Arthur Okun „találmánya”.
Az Elkeseredettség Index vagy Szenvedés Index néven is ismert mutatót a munkanélküliségi és az inflációs ráta összegeként számolják – így érthető, hogy miért jelent a magasabb érték nagyobb gazdasági problémákat:
a magas infláció és a magas munkanélküliség az a két gazdasági probléma, amely a legszélesebb társadalmi gondokat tudja okozni.
Az index módszertana persze nem tökéletes. Az infláció és a munkanélküliség számolása kapcsán rengeteg kérdőjel felmerül, a defláció ugyanúgy lehet rossz, mint az infláció, illetve nem mindegy, hogy az index mértéke hogyan változik például egyes korosztályokon belül. A mutató – minden problémája ellenére – ugyanakkor különösen aktuális most, amikor a koronavírus-járványból való kilábalás során sok országban a foglalkoztatottság kérdése és a számos hatás eredőjeként megugró infláció komoly fejtörést okoz. A jegybankároknak ugyanúgy, mint a háztartásoknak és a vállalati szektornak. Sok elemzésben pedig a stagfláció réméről, a ’70-es évekhez hasonló gazdasági helyzetről is hallani. Tényleg ekkora lenne a baj?
Nos, az Egyesült Államokra vonatkozó grafikon alapján szerencsére talán nem, ugyanis az index értéke érezhetően alacsonyabban van, mint a 2008-as válság vagy különösen a ’70-es évekbeli stagflációs periódus idején. Persze bármekkora munkanélküliség fájdalmas az érintetteknek, az infláció alacsony szintről való emelkedése is komoly (és kezelendő) probléma, illetve minden periódusban a két mutató mellett számos egyedi tényező is hat. Így bár természetesen ez az index sem tökéletes mutató, arra azért talán mindenképpen jó, hogy az egyre hangzatosabb szalagcímek mellett kontextusba helyezzük a jelenlegi valós gazdasági helyzetet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.