A legnagyobb tőzsdei vállalatokat tömörítő S&P 500 index tagjai 234,6 milliárd dollárt fordítottak sajátrészvény-vásárlásra a harmadik negyedévben, jócskán felülmúlva az eddigi, a 2018 negyedik negyedévében beállított 223 milliárdos csúcsot. Az előző háromhavinál majdnem ötödével, az egy évvel korábbinál pedig 130 százalékkal nőtt az árfolyam-karbantartó kiadások összege az S&P Dow Jones Indices adatai szerint, ezzel a tőzsdei cégek maguk is nagyban hozzájárultak az S&P 500 idei 24 százalékos ralijához.
A sajátrészvény-állomány bővítését még a tőkebefektetéseknél is jobb üzletnek tekintették a cégek, capexre ugyanis ezúttal 189 milliárd dollár jutott. Az értékteremtő üzletfejlesztésekre fordított források összege ezzel némileg még elmaradt a világjárvány előtti szinttől.
A félezer kosártag közül 371 élt a visszavásárlás lehetőségével, 81-gyel többen, mint egy éve. A legalább 5 millió dollárt költő társaságok száma ezzel párhuzamosan bő másfélszeresére, 309-re nőtt. A bővülés ellenére továbbra is meglehetősen koncentráltak a vásárlások, a húsz legbőkezűbb cég adja ugyanis a teljes ilyen jellegű kiadás 54 százalékát.
A legnagyobb sajátrészvény-vásárlók változatlanul a technológiai cégek, a szektor képviselői összesen 66 milliárd dollárt fordítottak erre, 5 milliárd dollárral megdöntve a korábbi csúcsot.
A vásárlási kedv más ágazatokban is fokozódott, a technológiai szektor súlya ezért némileg csökkent a vásárlásoknál. Éves alapon bő ötszörösére, negyedéves bázison pedig harmadával. Csaknem 62 milliárd dollárra ugrottak a pénzügyi vállalatok árfolyam-karbantartó kiadásai is, igaz, nekik tavaly a pandémia nyomán elrendelt gazdasági óvintézkedések miatt csak korlátozottan volt erre lehetőségük.
A harmadik legtöbb pénzt a kommunikációs cégek költötték saját magukra, ők 35 milliárd dollárért vásárolták papírjaikat, de aktívak voltak a tartós fogyasztási cikkeket gyártók is 20,5 milliárdos tétellel.
Ami az egyes cégeket illeti, az Apple az első, még azzal együtt is, hogy az előző negyedévhez képest ötödével húzta szorosabbra a nadrágszíjat az iPhone-t gyártó óriásvállalat. Innovatív, technológiai és kommunikációs cégek alkotják az élmezőny további részét is. A Google anyacége, jelentősen fokozva tranzakcióit, kereken 15 milliárd dollárért vett vissza Alphabet-részvényeket, míg a közelmúltban nevet váltó Facebook szinten tartott, 12,6 milliárdos tétellel a harmadik helyre futott be. A legnagyobb vásárlók közé lépett elő az Oracle, megelőzve a hagyományosan ugyancsak nagy tételekben visszavásárló Microsoftot.
A minden korábbit felülmúló visszavásárlási láz ellenére a vállalatok ez irányú költései még óvatosak is a nyereségükhöz vagy a piaci értékükhöz képest
– hangsúlyozta Howard Silverblatt, az S&P Dow Jones Indices vezető indexelemzője. A szakértő szerint a visszavásárlások az év utolsó három hónapjában tovább erősödhettek, úgyhogy könnyen megdőlhet a friss negyedéves rekord, ahogyan 2021 egésze is új csúcsot hozhat a 2018-as 806 milliárd dollár után.
Egy esetleges piaci korrekció ugyancsak részvényeik megszerzésére ösztönözheti a cégeket – véli Silverblatt –, amitől még a vásárlások nettó értékére 1 százalékos adó kivetését előirányzó, már a szenátus előtt lévő törvényjavaslat elfogadása sem tartaná vissza őket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.