Az előzetes várakozásokat jócskán meghaladó első negyedéves eredményszámokat jelentett a Bayer. A német gyógyszer- és vegyipari konszern leginkább a mezőgazdasági üzletágának erős teljesítményéből profitált az év lején.
A vállalat egyszeri tételek nélküli, kamat- és adófizetés, valamint amortizáció előtti eredménye (EBITDA) bő negyedével 5,25 milliárd euróra emelkedett, felülmúlva a 4,65 milliárdos konszenzust, míg profit soron ennél is meredekebb, 58 százalékos növekedést és 3,3 milliárdos – részvényenként 3,35 eurós – eredményt tudott felmutatni.
A leverkuseni székhelyű vállalat a tavalyinál csaknem ötödével magasabb, 14,6 milliárd eurós forgalmat generált a várt 13,7 milliárd helyett. Ebben szerepet játszott az orosz-ukrán háború februári kirobbanása is, ami világszerte aláfűtött a mezőgazdasági alapanyagárak – köztük a kukorica és a szója – megugrásának, mivel mindkét ország jelentős gabonaexportőrnek számít. A geopolitikai konfliktus negatív hatásai nem érintették a Bayert, bevételeinek mindössze három százaléka származik a két hadakozó országból. A bevételnövekedés az összes régióban két számjegyű volt, a messze legdinamikusabban bővülő latin-amerikai piacon közel másfélszeresére ugrottak az eladások.
A vetőmagtermeléssel és növényvédőszer-gyártással foglalkozó mezőgazdasági szegmens (Crop Science) bevételei az áremelkedések farvizén 27 százalékkal ugrottak meg, és hozzájárulása a tavalyinál másfélszer nagyobb, 3,7 milliárd euró volt a csoportszintű EBITDA-hoz.
Az év első felében hagyományosan jól teljesítő szegmens ezzel bőségesen ellensúlyozni tudta a gyógyszeripari tevékenység szerényebb teljesítményét.
A vényköteles készítmények értékesítése alig hat százalékkal bővült, eredmény hozzájárulásuk pedig hét százalékkal mérséklődött az üzletágban eszközölt befektetések miatt. Ezen belül az újabb termékek marketingköltségei, valamint a kutatás-fejlesztési kiadások ugrottak meg leginkább. A csúcsterméknek számító véralvadás-gátló tabletta, a Xarelto eladásai öt százalékkal csökkentek, a szemészeti és radiológiai termékszegmensben viszont sikerült jelentős bővülést elérni. Az előzőeknél kisebb méretű egészségápolási üzletág forgalma ötödével pattant fel a pandémia miatt alacsonyabb 2021-es bázisról. Főként a táplálékkiegészítők és a bőrápoló készítmények iránt tapasztalt megugró keresletet a gyártó.
Az erős évkezdés és a kedvező piaci környezet ismeretében a vállalat továbbra is teljesíthetőnek tartja a március elején kitűzött 2022-es eredménycélokat. Ennek megfelelően bevétele öt százalékkal 47 milliárd euróra emelkedhet idén, 12,5 milliárd EBITDA és részvényenként hét eurós nettó nyereség mellett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.