A pandémia levonultával a polgári légiközlekedés ismét felszálló ágba került, a légitársaságok már nem tudnak lépést tartani az egyre bővülő utazási igényekkel. A krónikus munkaerőhiány mellett helyzetüket az is nehezíti, hogy két kiemelt beszállítójuk, az Airbus és a Boeing nem győzi a munkát, ezért a flottabővítés, a régről megrendelt gépek átvétele is csúszást szenved.
Vége lehet az Airbus A380-asnakLeállíthatja az Airbus az A380-as gyártását, mert a világ legnagyobb utasszállító gépét alig éri meg üzemeltetni. |
Ebben a helyzetben több légitársaság is úgy döntött, hogy a hangárban porosodó repülőit reaktiválja. Így tért vissza a világ legnagyobb kapacitású utasszállítója az Airbus A380-as is, amelyből a pandémia idején mindössze négy szállította menetrendszerűen az utazókat, a többit vagy leparkoltatták valahol, vagy szétszerelésre visszaküldték őket Franciaországba.
A szuperjumbóból eredetileg ezret tervezett legyártani az Airbus, azonban 242-nél leálltak, mert már nem volt kereslet a hiperkényelmes, de drágán üzemeltethető gépóriás iránt. A Cirium adatszolgáltató cég adatai szerint már 106 gép állt újra szolgálatba május végéig, és számuk hétről-hétre nő, ugyanis jelenleg nincsenek megfelelő kapacitású gépek, amelyek az olyan nagy forgalmú útvonalakat vinnék, mint a Dubaj-London, a Szingapúr-Mumbai vagy a Sydney-Los Angeles.
A két utasszinttel rendelkező szuperjumbót 500-850 utas szállítására méretezték, de kezdetekben volt szó arról is, hogy zarándokjáratok teljesítéséhez fapados változatot is kialakítanak, ezer fős befogadóképességgel, ám erre végül nem került sor.
A négyhajtóműves óriásgépek döntő többségét az ázsiai és közel-keleti légitársaságok üzemeltették, a legnagyobb vevő az Emirates volt, amely a legyártott mennyiség több mint felét, 123-at tart a flottájában. Több tucatnyit pedig nem használ, mert azért annyira jól még nekik sem megy, hogy a kerozinnal nem éppen takarékosan bánó A380-asokat folyamatosan reptesse.
Tim Clark, az Emirates elnöke most is úgy látja, hogy helyesen döntöttek, amikor az iparági trendet nem követték és a szuperjumbókat nem cserélték le kisebb, de takarékosabb gépekre. Az idő és a globálissá váló géphiány most őket igazolta. A Singapore Airlines, az ausztrál Qantas Airways már újra forgalomba helyezte az A380-asait, s erre készül a japán All Nippon Airlines (ANA) és a dél-koreai Asiana Airlines is.
Utóbbi helyi riválisa, a Korean Air azt tervezi, hogy a tíz A380-asából hármat újra szolgálatba az év végig. Most egy ilyen gép szállítja az utasaikat. A Lufthansa a napokban közleményben jelentette be, hogy a 2023-as szezonra felébreszti a Franciaországban és Spanyolországban “mélyaltatásban” lévő szuperjumbóit. Ezekből 14 van, de hatot már eladtak.
Hosszú sorok, késések és járattörlések az európai repülőtereken – ezt tegyük, ha velünk is megtörténikNem tudja tartani a lépést a légiközlekedési ágazat a megugró kereslettel. Egyre több késésre, járattörlése számítanak. |
Carsten Spohr vezérigazgató az utazói igényekre hivatkozott, s arra, hogy a nagyjából kompatibilis, de sokkal gazdaságosabb üzemanyagfelhasználású Boeing 777x modellek szállítása jelentősen csúszik. Hozzátette, hogy csak 14 olyan pilótájuk van, aki a szuperjumbóra is érvényes vezetői engedéllyel rendelkezik, úgyhogy a kisebb A350-esek pilótái közül képeznek ki majd több embert a “nagytestvér” kormányzására.
A Lufthansával szemben az Air France végleg nyugdíjazta A380-asait a járvány idején, visszatértükre legfeljebb akkor van esély, ha összedrótozzák őket. A Thai Airways és a Malaysia Airlines kiszállt a üzletből, eladólistára tette a gépeit, de vevőkről egyelőre nem érkezett hír.
Okos gondolat volt viszont a feleslegessé váló gépek értékcsökkenésének leírása és megtartásuk, hiszen így már tiszta lappal gördülhetnek a kifutóra, veszteséget innentől aligha termelnek, amennyiben meg tudják tölteni őket utasokkal. Ezt az utat választotta például az ausztrál Qantas, amely két évvel ezelőtt 995 millió amerikai dollár értékben amortizálta A380-asait, és most a 12 repülőből tízet visszaállít a forgalomba.
A Qatar Airways tíz szuperjumbóját átmenetileg kivonta a forgalomból, de ennek az Airbusszal folyó kártérítési vitája az oka. Az araboknak leszállított A350-es repülők ugyanis rejtélyes okokból – állítólag – rohadnak, de hogy ebből mi igaz, azt majd a londoni bíróság tiszte eldönteni, ahová az elmérgesedett vitájukat vitték a felek.
Akbar Al Baker, Qatar Airways vezérigazgatója ettől függetlenül gazdaságtalannak ítéli a szuperjumbók üzemeltetését, bár rossznyelbvek szerint az igen valószínű, hogy ha a javukra dönt a bíróság, akkor ezek a gépek hamarosan ismét hasíthatják az eget.
Bár sokan úgy vélik, hogy az üzemanyaggal pazarlóan bánó szuperjumbók kora lejárt, új reménysugár csillant fel, ami a túlélésüket segítheti: március végén ugyanis az óriásgép teljesítette a vizsgát, és fenntartható üzemanyaggal (SAF) repülve is biztonságosan landolt az Airbus Toulouse-i bázisán. A visszagyűjtött sütőolajból újrahasznosított üzemanyag bevált, ami új távlatokat nyithat hatalmas repülők túlélése előtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.