A finn nemzeti légitársaság vezetése fájdalmas lépések sorát lengette be szerdán: ritkítja járatait, átrajzolja szolgáltatási térképét, karcsúsítja a flottáját és más, közelebbről nem részletezett költségcsökkentő lépéseket is tervez.
A cél, hogy a költségeket 200 millió euróval, azaz 15 százalékkal a pandémiát megelőző, 2019-es év szintje alá nyomják. Ehhez félúton járnak, egy 200 millió eurós karcsúsítással már végeztek. A légitársaságot az orosz–ukrán háború nyomán kivetett szankciók súlyosan érintik, különösen az az orosz ellenintézkedés, ami megtiltja a „nem baráti” országok számára a légtér használatát.
Ezzel
a Finnair korábban szép nyereséggel üzemeltetett északkelet-ázsiai járatai nagy kerülőútra kényszerülnek
(különösen Japán és Dél-Korea viszonylatában), ami a mai magas üzemanyagárak mellett súlyos érvágás a légitársaság számára. A menetrendből emiatt kiesett több ázsiai járat mellett számos olyan európai várost is kénytelenek törölni a kínálatból, ahová nem rentábilis repülni.
A Finnair a transzkontinentális piacról nem vonul ki,
hanem a Oneworld légi közlekedési szövetség tagjaként szorosabbra fűzi együttműködését a partner légitársaságokkal. Így például a Japan Airlinesszal, a kínai Juneyao Airrel, az American Airlinesszal, a British Airwayszel és az Alaska Airlinesszal, valamint kiemelten a Qatar Airwayszel, amellyel közös járatokat üzemeltetnek majd novembertől az északi fővárosok (Helsinki, Koppenhága, Stockholm) és Doha között.
Észak-Amerika, a Közel-Kelet, India és más ázsiai célpontok továbbra is a Finnair kínálatában maradnak, sőt a legnépszerűbb desztinációkba még növelik is járataik számát.
Topi Manner vezérigazgató hangsúlyozta, hogy a lépések elkerülhetetlenek, s ezekkel – az ágazat legtöbb szereplőjéhez hasonlóan – a megváltozott környezethez igazodnak.
A stratégia átfazonírozására szükség is lesz,
a Finnair a második negyedévet az elemzők által várt 60 milliós helyett 84,2 millió eurós üzemi veszteséggel tudta le. Igaz, egy évvel korábban még 151,3 millió eurós mínusz szerepelt ezen a soron. Eközben a forgalom 392 százalékkal, 550,3 millió euróra nőtt, de itt is volt egy 16 milliós eltérés a Reuters konszenzusától – negatív irányba.
Júliusban azt remélték, hogy a nyári csúcsszezonban megugró keresletnek köszönhetően a 2019-es év kapacitáskihasználtságának 70 százalékára jöhetnek fel. A második negyedév végén még 64 százalékon álltak. Ez meglehetősen gyenge teljesítmény az európai versenytársakhoz viszonyítva.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.