Az elektromos járműveket gyártó Zhejiang Leapmotor Technology kínai startup részvényei 42 százalékot zuhantak a nyilvános tőzsdei kibocsátás (IPO) nyitónapján, a csütörtöki kereskedés első óráiban. Már a jegyzés sem alakult igazán jól, hiszen a hét éve alapított vállalat 800 millió dollárt gyűjtött össze, ami jóval elmaradt a tervezett 1,5 milliárdtól, miután részvényeit az irányított tartomány alján árazta.
A 48 hongkongi dolláros áron tőzsdére bocsátott papír délutánra 31,35 dollárig kapaszkodott, de korábban 29 közelében is járt.
Jobban tartotta magát az Onewo ingatlankezelési szolgáltató, egy ingatlanfejlesztő óriáscég, a China Vanke leánya, amely közel nyolc százalékot esett csütörtökön a bevezető árfolyamhoz képest.
Ez a társaság a jegyzés során közel 734 millió dollárt gyűjtött.
A két vállalat tőzsdei bevezetése az idén a legnagyobb hongkongi IPO-k közé tartozik. De nem igazán szerencsés a parkettre lépés időpontja, hiszen a széles piac omlik, az irányadó Hang Seng Index 11 éves mélypont közelében mozog. A Dealogic szerint
Hongkongban az elsődleges és másodlagos tőzsdei jegyzések az idén 10,6 milliárd dollárt hoztak a kibocsátóknak, míg a tavalyi év hasonló időszakában 37,1 milliárdot.
A hongkongi IPO-piac a közelmúltban kezdett felengedni, több tucat vállalat tervez kibocsátást, így az akkumulátorgyártó CALB, az FWD biztosító és az e-autókat gyártó WM Motor.
Feltűnő, hogy a kisbefektetők érdeklődése mennyire lanyha. Például a Leapmotor részvénykibocsátásának kisbefektetői részére csak 13 millió dollár érkezett, egyhatoda a vártnak.
Öt, úgynevezett horgonybefektető mentette a helyzetet, köztük a kínai állami befektetési alapok,
amelyek nagyjából 300 millió dollárt vásároltak a Leapmotor részvényeiből, és beleegyeztek abba, hogy legalább hat hónapig megtartják azokat. A Onewo IPO-jában hat horgonybefektető vett részt, lefedve a részvénykínálat 38 százalékát. Köztük szintén kínai állami tulajdonú szervezetek, valamint az UBS Asset Management és a szingapúri állami befektetési társaság, a Temasek Holdings.
Nagyon sűrű piacra lépett a Leapmotor. A nyilvánosan jegyzett kínai EV-gyártók mezőnye kimondottan zsúfolt:
itt található a BYD, a Li Auto, a NIO és az XPeng. A kontinensnyi ország alternatív energiájú autópiaca gyorsan bővül, amit a gazdaságpolitikai szabályozók is segítenek. De hiába az áttérés a belső égésű motorokról az elektromos hajtásra, a legtöbb e-autó-gyártó veszteséges. Sújtja őket az ellátási láncok szakadozottsága, gondok vannak az akkumulátorokkal, illetve emelkednek a nyersanyag- és alkatrészárak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.