A Porsche AG részvényei 82,5 eurós kibocsátási árukhoz mérten közel kétszázalékos erősödéssel, 84 eurón debütáltak a frankfurti börzén. A jellemzően mérsékeltnek minősített kezdőárfolyammal persze nem mindenki volt megelégedve, ám azt tudni kell, hogy a kibocsátási árat a papírok túljegyzésére tekintettel az előzetesen megadott 76,5 és 82,5 euró közötti jegyzési sáv felső határára tette szerda este a sportkocsigyártó cég anyavállalata, a Volkswagen, amivel eleve rácáfolt a nehéz piaci helyzet miatt szkeptikusok véleményére.
Másrészt az, hogy a kurzus az első kereskedési órákban a kibocsátási ár közelében maradt, a profi ármeghatározásra is utalhat, hiszen a bevezetés utáni robbanásszerű emelkedés már a részvényeket lejegyző befektetőket gazdagítaná, és azt sejteti, hogy magasabb is lehetett volna az árazás.
Ma egy nagy álmunk vált valóra – mondta a frankfurti tőzsdén becsengető Oliver Blume, a Porsche AG első embere, aki szeptemberben a Volkswagen vezérigazgatói székébe is beült; míg Arno Antlitz, a VW pénzügyi igazgatója ehhez csak annyit fűzött:
Bebizonyítottuk, hogy mire képes a Volkswagen csoport még egy kihívásokkal teli piaci környezetben is.
A Porsche-részvények IPO-ja, azaz elsődleges nyilvános kibocsátása a legnagyobb értékű német tőzsdei bevezetés a Deutsche Telekom 1996-os parkettre lépése óta.
A szavazati jogot nem biztosító elsőbbségi papírok 25 százaléka került külső befektetőkhöz, ami 9,4 milliárd eurót hozott a Volkswagen konyhájára. Míg az ezzel egyidejűleg a tőzsdére be nem vezetett, ám szavazásra jogosító törzsrészvények a Porsche és a Piech család többségi tulajdonában lévő Porsche SE-nek való eladása további 10,1 milliárd eurót hozott.
A tőzsdei bevezetéséből és a törzsrészvények értékesítéséből származó teljes összeg 49 százalékát rendkívüli osztalékként fizetik ki a Volkswagen részvényeseinek, amennyiben ezt a decemberi rendkívüli közgyűlésen is megszavazzák.
A bevétel 51 százalékát pedig a tervek szerint túlnyomórészt az elektromobilitásba és a digitalizációba fektetik.
Ennek ellenére a Volkswagen részvényárfolyama szabályos zuhanásba kezdett délelőtt, az árfolyamcsökkenés átmenetileg az 5,5 százalékot is elérte. Ennél is meredekebben, több mint 7,5 százalékkal zuhant a Porsche SE kurzusa.
Befektetői körökből a német Der Aktionär hírportál annyit tudott meg, hogy valószínűleg néhány kibocsátásról lemaradt nagybefektető a VW és Porsche SE részvényeit most cseréli le a tőzsdeújonc papírjaira, míg mások csalódottak lehetnek, hogy a Porsche AG árfolyama nem szökkent azonnal az égbe.
A luxus-sportautógyártó piaci kapitalizációja mindenesetre elérte a 75 milliárd eurót. Tom Narayan, az RBC szakértője szerint ez azt jelenti, hogy a Porsche a VW nagyjából 86 milliárd eurós piaci kapitalizációnak a 88 százalékát teszi ki,
az elsőbbségi részvények 75 százaléka ugyanis a wolfsburgi óriás tulajdonában marad.
A tranzakció eredményeként – anyavállalata mögött – a Porsche lett a második legértékesebb német autógyártó, hiszen a Mercedes-Benz részvényeinek összértéke 58 milliárd, a BMW kapitalizációja pedig 47 milliárd eurót tesz ki.
Maxigázzal tart a frankfurti tőzsde felé a PorscheA VW csoport 18,1–19,5 milliárd euró közötti összeghez juthat a Porsche AG tőzsdére vitelével |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.