Háború, magasabbra kúszó infláció vagy a részvény- és kötvényeszközök alulteljesítése idején törvényszerű, hogy sokan a hagyományos, biztosnak tartott menedéket kínáló befektetési termékeket keresik. Az arany és az ezüst a fő irány, de épp a nemesfémtartalom miatt a befektetési célú éremgyűjtéssel is többen kezdtek el foglalkozni idén – mondta a VG kérdésére Csóka Ferenc, a Magyar Éremgyűjtők Egyesületének elnöke.
De tulajdonképpen mindegy, hogy valaki gyűjtőszenvedélyből vagy alternatív befektetést keresve fordul a fémpénzek felé, már kezdőként érdemes tisztában lennie azzal, hogy csak a Magyar Nemzeti Bank programjában kibocsátott termékeket ajánlják a szakértők. Az egyesület elnöke szerint egyáltalán nem véletlen, hogy többen keresik most hosszabb távú befektetési céllal az emlékérméket: egyrészt az arany- és ezüstpénzeknek grammban meghatározott nemesfémtartalma van,
másrészt ezek a pénzek törvényes fizetőeszköznek minősülnek,
ami azt jelenti, hogy a rajtuk szereplő névérték alapján lehet velük fizetni a boltban (nem érdemes), és az 1967 után piacra dobott érméket a kereskedelmi bankok és a jegybank is korlátlan mennyiségben beváltja,
tehát egyszerűen kizárt, hogy ezeknek a fémpénzeknek a névértékük alá essen az ára. Felfelé viszont szabad a pálya, volt rá példa, hogy pár év alatt ötszörösére emelkedett egy népszerű pénzveret piaci értéke.
Csóka Ferenc szerint a kibocsátáskor (az MNB 2022-es programjában 28 érme található) még nem lehet tudni, mely sorozatok lesznek később igazán keresettek, ezáltal drágábbak; mindez nagyban függ a példányszámtól, a tervezőtől (többnyire szobrász, képzőművész). Speciális értéket képviselnek az aranypénzek, amelyek többnyire nagyobb névértékűek (50 ezer forint felett), és alacsony, akár csak néhány százas a kibocsátott példányszámuk.
Az emlékérme egyébként, váljon bármennyire is keresetté, nem adható ki az eredetileg limitált mennyiség felett, vagyis hiába nagy a kereslet például egy Rubik-kocka-emlékérmére, az nem verhető újra.
Különösen az ezüst- és az aranypénzek iránt nagy a kereslet – mondta Csóka Ferenc –, nem is jut mindenkinek, a gyűjtők szenvedélyét és a kereskedők hasznát is igyekszik kordában tartani a kibocsátó, ezért egy tulajdonos maximum három példányt vehet a sorozat egy-egy eleméből. Innen kezdve a másodpiacé a terep, s ha nem fogy el az összes a kibocsátást követő három hónap alatt, onnantól kezdve 27 százalék áfa is rárakódik az árra, ez egyébként jó ösztönző, a rutinos gyűjtők nem is várnak sokat, hamar lecsapnak a kiadott érmékre. A másodpiacot tipikusan a gyűjtői aukciók, találkozók, illetve jellemzően a Vatera felülete jelenti.
Az utóbbi években a Magyar Kutyák sorozat a legnépszerűbb, például hiába készült 10 ezer darab négy éve a vizslákból, a 2000 forintos névérték helyett 30 ezer forintos átlagáron cserélnek gazdát ezek az érmék.
„A kutyás sorozat remek tematika, talán a sok kutyatartó gazdi miatt lett ekkora siker” – mondta az egyesület vezetője, aki hozzáteszi, van persze olyan pénzérme is, amelyre szerényebb az érdeklődés, ilyen az idén piacra dobott mRNS-vakcina tiszteletére kibocsátott is.
Aki egy adott évi sorozat valamennyi elemét megveszi, évi több mint 100 ezer forint névértékű fémpénzt szerez, az egyesület tagjai ezért már javasolják a gondoskodást a biztonságos tárolásról.
A gyűjtés egészen kis tőkével, akár 100 ezer forint alatti megtakarítással is elkezdhető, tartják a szakemberek, hozzátéve, hogy az emlékpénzvásárlás tulajdonképpen nem más, mint a papírpénz/számlapénz elcserélése ezüst- vagy fémérmére (a sorozat elemei rendszerint két részből állnak, a drágább az ezüstpénz, az olcsóbb az alumínium-bronz verzió).
Magyarországon körülbelül 10 ezren rendelkeznek hivatalos, az MNB által kibocsátott érmékkel, a forintidőszak előtti pénzek iránt egy sokkal szűkebb kör érdeklődik: az elmúlt ezer év pénzeinek értékét már tényleg csak szaktudással lehet felmérni, de a mai modern érmékhez kevésbé szükségesek mélyebb numizmatikai ismeretek.
Rossz tapasztalatokkal is járhat az éremvásárlás, de ezek nem az MNB-kibocsátásokhoz kötődnek, hanem számítógéppel tervezett, többnyire Kínában vert, itthon agyonreklámozott, ezüstözött/aranyozott hatású érmékhez, amelyek esetében a vételár 80-90 százaléka az ügynevezett „gyűjtői élmény”, a termékek nem visszaválthatók, és gyűjtői értékük sincs.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.