A Tesla részvényárfolyama ötszázalékos eséssel jelezte azt a csalódást, ami a piacot érte a vártnál szerényebb harmadik negyedéves teljesítmény, valamint a cég által felvázolt jövőkép láttán. Elon Musk alapító-vezérigazgatónak a szerdai amerikai piaczárást követően közzétett gyorsjelentést követő konferenciabeszélgetésen elhangzott szavai sem hatottak nyugtatólag.
A világgazdaság jelenlegi enervált állapota az elektromosautó-gyártó fejlődési dinamikájára is hatással van, hiába állítja Musk, hogy a Tesla recesszióálló, a globális visszaesés hatásai nála is érvényesülnek. De még nem most, hiszen a Teslák iránti kereslet erős marad a negyedik negyedévben is, ezen nem változtat sem a recesszió, sem a járművek magas ára – húzta alá a világ leggazdagabb embere.
Erre utal az éves összevetésben 50 százalékkal megnőtt termelés, ami a sanghaji Gigafactory most zárult kapacitásnövelésének, valamint a houstoni és a Berlin melletti Grünheidében lévő óriásgyárak üzembe állásának köszönhető.
A logisztikai lánc viszont nem képes lépést tartani a Tesla által diktált tempóval,
a megrendelt járművek átadásával, a szállításokkal is problémák vannak, ami hátráltatja az ambiciózus célok elérését.
Már a folyó üzleti évet is érintik a beszállítói hálózattal kapcsolatos gondok, ezzel magyarázható, hogy a Tesla nem tudja teljesíteni az idei értékesítési tervét. A cég idén eddig 908,6 ezer járművet adott el világszerte, míg a tavalyi évben összesen 936 ezret. Az 50 százalékos pluszteljesítményhez az 1,4 milliós darabszámot kellene elérni, ami a folyó negyedévben 490 ezres értékesítést feltételez.
Ezt az álmot azonban még Elon Musk sem tudja valóra váltani.
A befektetők pedig az értékesítési adatok és a nyereségtermelő képesség alakulását figyelik árgus szemekkel, s nem túl elégedettek, amikor az üzemi árrés 30,5 százalékról 27,9 százalékra való lemorzsolódását látják. Ráadásul ennél az elemzői konszenzus is magasabb volt. Ahogy a Refinitiv elemzői várakozása a bevételeknél sem jött be, ők 21,96 milliárd dollárt prognosztizáltak, ehelyett 21,45 milliárd dollár folyt csak be a Tesla kasszájába.
Ez 56 százalékos éves bővülést és újabb rekordot jelent, ami a kapacitások bővülése miatt borítékolható volt. A Teslát is érzékenyen érintette a dollár évközi gyors erősödése, ami a harmadik negyedévben 250 millió dollárral apasztotta a nyereséget, s a negatív árfolyamhatás a jövőben is érvényesülni fog.
Ez ellen áremelésekkel védekezhet külpiacain a Tesla, azt kockáztatva ugyanakkor, hogy vevői ezt már nem tolerálják és az egyre gyarapodó, főleg kínai konkurencia termékeire váltanak. Mondjuk nem az Egyesült Államokban, ahol azért már az ingerküszöböt karistolgatja a Tesla legolcsóbb modelljének 49 ezer dolláros alapárával.
A Tesla közleménye szerint
a nyersanyagok drágulása is jelentősen növelte a költségeiket,
nyomot hagyva az adózott eredményen. Ami 3,29 milliárd dollár volt a júliustól szeptemberig tartó időszakban, az előző évi több mint duplája. Ha az erős dollár nem húzza le a profitsort, akkor ez is rekord lehetett volna, azt jelenleg 2022 első negyedéve tartja 3,32 milliárd dollárral.
Egy részvényre vetítve a korrigált profit (EPS) 1,05 dollárt volt, öt centtel jobb a FactSet elemzői becslésénél. A harmadik negyedévben a Tesla likvid tartaléka 21,1 milliárd dollárra nőtt.
Ebből egy értelmes 5-10 milliárd dollár körüli részvény-visszavásárlási programot el lehetne indítani, de erről az igazgatóságnak kell döntenie
– csillantotta fel a lehetőséget Musk.
A többéves átlagban 50 százalékos termelésbevétel-nyereség növekedési tempó fenntartását ígérő Tesla a harmadik negyedévben 35 százalékkal növelte járműértékesítését az előző három havihoz képest, ez darabszámban 343,8 ezres tételt jelent, miközben termelésük 365,9 ezer darabra nőtt.
Ami a termékfejlesztést illeti, az új generációs, kisebb helyigényű és nagyobb teljesítményű 4680-as akkumulátorcsomagok gyártásánál lassan kezdenek felzárkózni a tervezetthez, de e téren bőven vannak még kezelendő problémák. A Teslák teljes önvezető képességét garantáló Full Self Driving funkció fejlesztése gőzerővel folyik, de azt Musk is elismerte, hogy ez a kényelmi szolgáltatás legfeljebb jövőre lesz kész, de akkor biztosan.
Jelenleg 160 ezer autójukban tesztelik folyamatosan a rendszer béta verzióját.
Elektromos nyergesvontatójuk, a Semi kiszállításai decemberben indulnak,
s 2024-ben már 50 ezer ilyen jármű róhatja Észak-Amerika útjait. Musk elmondta, hogy a Tesla kisteherautójának, a Cybertrucknak a gyártása a jövő év közepén kezdődik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.