A Tesla a harmadik negyedévben 343,8 ezer elektromos autót adott át megrendelőinek, ez rekord a világ legértékesebb járműgyártójának életében, igaz, a csúcsdöntés az új kapacitások – mint a Berlin melletti grünheidei és a texasi Austinban megépített Gigafactoryk – termelésbe állásával borítékolhatók voltak, ráadásul a kínai gyártást sem hátráltatták már szigorúbb járványintézkedések, és ott is növelték a kapacitást.
Ám még ezzel együtt sem tudott megfelelni a Tesla a vérmes elemzői előrejelzéseknek, hiszen a Refinitiv konszenzusa 359,1 ezer autó leszállítását várta el Elon Musk cégétől.
A negyedév során 325,1 ezer Model 3-ast és Model Y városi terepjárót, valamint 18,7 ezer Model S és Model X prémium kategóriás járművet adtak el. Ennél pontosabb adatokat nem közölnek az egyes modellek eladásainak megoszlásáról. Egy évvel korábban a Tesla 241,3 ezer villanyautót értékesített, ehhez képest viszont hatalmas az előrelépés.
A termelés felpörgetésével azonban nem tudott lépést tartani az értékesítés,
a gyártószalagokat a szeptemberrel zárult három hónapos időszakban 365,1 villanyautó hagyta el, azaz 21,3 ezer autó még nem jutott el megrendelőjéhez, ami nem szokatlan az autógyártó életében, viszont súlyos logisztikai problémákkal szembesíti. Ezt a vállalat a hó végi adatok ismertetéséről kiadott közleményében is elismeri.
Mint írják, a gyártási volumen hirtelen felfutásával párhuzamosan a szállítási kapacitások nem fejlődtek ki a megfelelő ütemben, s ez kezelendő kihívás a Teslának, amely
a magas szállítási tarifákkal sincs kibékülve,
de megpróbálja ezt a költségtételt is az észszerűség határain belül tartani.
Elon Musk alapító-vezérigazgató azt mondta, hogy a negyedévek végén rendre jelentkező szállítási csúcsokat el akarják simítani, egyenletesebbé téve a logisztikai lánc terhelését és oldva a Gigafactorykra nehezedő nyomást, amely a negyedéves tervek erőltetett teljesítéséből fakad.
Azt most nem tette hozzá, hogy mindez jórészt azért van, mert a sanghaji óriásbázisukon a negyedév első felében az Európába és más országokba irányuló exportra koncentrálnak, majd ezután állnak át a Kínában megrendelt autók legyártására.
Ezúttal Kaliforniában akadtak szállítási problémák,
noha a Tesla vezetése kör-e-mailben kérlelte dolgozóit, hogy feszített és lelkes munkájukkal próbálják lerövidíteni a várakozási időt, akceptálva ezzel a sorban állók türelmét.
Annyi bizonyos, hogy ezeket az anomáliákat sürgősen kezelni kell, a regionális szinten össze kell hangolni a termelést a szállításokkal. Ha ez nem sikerül, akkor máris
ad acta tehetik a negyedik negyedévre előírt 495 ezer darabos tervet,
ami a legnagyobb volumenben értékesített Model 3 és a Model Y gyártását illeti.
Az ambiciózus terv finoman mondva sincs szinkronban Elon Musk júniusi, a világméretű recessziót belengető, „szuperrossz előérzetének” nyilvánosságot adó mondataival, amelyekben még tömeges elbocsátásokat is vizionált.
Akkor még azt mondta, hogy a gyártással van inkább problémájuk, a járműveik iránt kereslet továbbra is erős. Azóta tisztult a kép, és a keresleti oldal is kapott ütéseket, Kínában például a kedvező augusztusi értékesítési adatok után a szeptemberi megrendelések alakulása már a recessziós hangulatot tükrözi a Reuters forrásai szerint.
Kétségtelen, hogy az elszabadult infláció és a fenyegető gazdasági visszaesés időszaka a luxusautó-gyártóknak sem kedvez, iparági szakértők szerint ezt Elon Musknak is érzékelnie kell. Dan Ives, a Wedbush Securities elemzője szerint
tévedés azt hinni, hogy az autóipar felett beborult égen átszüremlő kósza napsugarak csak a Teslát melegítik, ő sem védtelen a negatív hatásoktól
– érzékeltette.
Ed Moya, az Oanda vezető piaci elemzője ehhez azt tette hozzá, hogy a vásárlók szeretik ugyan a Tesla autóit, és meg is vásárolnák, de ebben a helyzetben inkább a kivárást választják, s ez az elektromos autózást kiszolgáló teljes iparág számára nehéz időszakot jelent.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.