Évszázados brókertapasztalat, hogy amikor a philadelphiai baseballcsapatok jól teljesítenek, megremegnek a pénzügyi piacok.
A legenda forrása a régi Philadelphia Athletics, amely 1929-ben bajnokságot nyert, s még abban az évben összeomlott a New York-i tőzsde,
s elkezdődött a nagy gazdasági világválság. Ez akár még véletlen is lehetett volna, de 1980-ban egy másik városi csapat, a Phillies először nyerte meg a World Series rájátszást, s már jött is a menetrendszerű recesszió, amely egészen 1983-ig tombolt, amikor végre kikapott az utolsó fordulóig versenyben lévő csapat. 2008-ig kellett várni, hogy a Phils másodszor is az első helyen végezzen. És még abban az évben csődöt jelentett a Lehmann Brothers, s máris nyakunkon volt a másodlagos jelzálogpiaci válság.
Most is komoly piaci aggodalmat keltett, hogy a Phils 13 év után visszatért a baseball nagyszínpadára, s ha nyerne, akkor Isten mentse Amerika gazdaságát.
A Houston Astrosnak a döntőben nem egyszerűen a Philliest kell legyőznie, hanem meg kell mentenie az amerikai gazdaságot – terjeszti egy népszerű tweet. Míg a Phils által megnyert elődöntő után az terjedt a pénzügyi közösségi oldalakon, hogy
a vesztes San Diego Padres megállíthatta volna a közelgő recessziót.
A The Wall Street Journal emlékeztet, hogy az efféle elemzéseknek csupán annyi a tudományos alapjuk, hogy a Phillie Phanatic kabalája egy nagy testű, röpülésre képtelen madár a Galápagos-szigetekről. Ám a befektetők, különösen a durva piacokon,
szeretik a fekete mágiát okolni a fájdalmas veszteségeikért. És ha tőzsdén sokan hisznek valamiben, akkor arra már elemzést lehet építeni.
Az emlékezetes 2008-as esztendőben, amikor a Phils még csak menetelt a bajnoki címhez vezető hosszú úton, a Philadelphia Inquirer azt latolgatta: vajon a győzelem a gazdasági végzet hírnöke?
Még a Moody’s Analitics helyi elemzői is azzal számoltak, hogy a baseballcsapat szereplése fontos gazdasági mutató.
Bár a sportban és a piacokon sok ember babonás, a Phillies stadionnak nevet adó Citizens Bank elnöke, Bruce Van Saun úgy véli: a véletlen egybeesések ugyan érdekesek, de a recessziónak semmi köze a Phillieshez, ezért alig várják, hogy győzelmet ünnepelhessenek, s az amerikai gazdaságnak is szurkolnak.
Narratívában persze nincs hiány. Amíg a makrogazdasággal egyenes összefüggést látnak a sportmágiában hívők, addig Sam Stovall, a New York-i CFRA Research befektetéskutató cég vezető részvénystratégája arra hívja fel a figyelmet, hogy
a részvénypiacon éppen fordított a korreláció. A Phillies növekvő fájdalma a részvényárfolyamok emelkedő hullámát indítja a tőzsdén.
Így például a piacok jól teljesítettek, 14,6 százalékot emelkedtek 1964-ben, abban a szörnyű baseballévben, amikor a Philadelphia a favorit befutó pozíciójából bukott el. Stovallnak nem kellett messzire mennie sportspekulációért, hiszen néhai édesapja, Robert Stovall népszerűsítette a Super Bowl Predictort, amely az amerikaifutball-döntő eredménye alapján jósolja meg a tőzsdei kilátásokat. Eszerint ha a régi National Football League csapata nyer, akkor bikapiac jön, ha az egykori American Football League csapata hódítja el a trófeát, akkor medvepiac következik. A mutató az elmúlt években nem volt mindig pontos, de az 1967 óta rendezett 55 Super Bowlból 41 esetben találó volt a jóslat.
Tehát a Super Bowl indikátornak 75 százalékos a találati aránya.
Más szóval, az amerikai futball révén a Philadelphia Eaglesnek is lehet beleszólása a piacok jövőjébe. Annál is inkább, mert 1981-ben és 2005-ben kikapott, s a Dow úgy esett, ahogy az meg van írva. Igaz, 2018-ban hiába nyert a csapat, mégis beomlott a piac.
Ám a babonás befektetők most inkább a baseball-liga novemberi rájátszását figyelik: piaci iránymutatásra várva.
Két forduló után a Houston és a Philadelphia döntetlenre áll. A harmadik meccset hétfőn elmosta az eső, és
a mérkőzést kedd estére halasztották.
Ha továbbra is ilyen szoros marad a játék, s hétközben nem jutnak dűlőre a csapatok, akkor a mindent eldöntő hetedik összecsapásra vasárnap kerül sor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.