A Porsche és a Piëch család többségi tulajdonában álló, ám tőzsdén jegyzett, sőt a DAX kosarában is szereplő Porsche Automobil Holding SE (PSE) – amely nem tévesztendő össze a sportkocsigyártó Porsche AG-vel – tavaly 200 millió euróval, 4,8 milliárd euróra növelte konszolidált adózás utáni eredményét.
A nyereségből 4,5 milliárd eurót a Volkswagen értéknövekedése és osztaléka hozott a holdingnak, hiszen az autógyártó részvényeinek 32 százalékát birtokolja a családi kontroll alatt álló vállalat, amelynek néhány kisebb értékű egyéb érdekeltsége is van.
Idén azonban alapvetően változik a helyzet, hiszen a sportkocsigyártó Porsche AG – teljes nevén: Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG – tavalyi tőzsdei bevezetésekor a családi holding megszerezte a cég törzsrészvényeinek 25 százalékát plusz egy szavazatot, amivel úgynevezett blokkoló kisebbségként döntő befolyáshoz jutott a vállalatban, azaz az egyetértése nélkül a közgyűlés nem hozhat fontos határozatokat.
A 10,1 milliárd eurós vételárból a PSE 7,1 milliárd eurót hitelből finanszírozott, a többit pedig abból a gigaosztalékból, amelyet a Porsche AG korábbi kizárólagos tulajdonosa, a VW csoport a tőzsdére lépésből befolyó bevételből osztott ki részvényeseinek.
Mindennek eredményeként a 2021-et még adósságok nélkül záró PSE tartozásai év végére 6,7 milliárd euróra híztak, amit a tervek szerint idén 6,1 milliárd és 5,6 milliárd euró közé csökkentenének.
A refinanszírozás első lépéseként a holding márciusban mintegy 2,7 milliárd euró váltóhitelt (Schuldschein) vett fel, ennek során az eredetileg megcélzott volument a nagy kereslet miatt jócskán túllépték. A váltóhitel nyolc csomagból áll, 3, 5, 7 és 10 éves lejárattal, amelyek részint fix, részint változó kamatozásúak.
Az adóssághegy leépítésére irányuló tulajdonosi szándék ellenére a részvényesek ebben az évben is megkapják a tavalyival egyező, részvényenként 2,56 eurós osztalékukat, ami összesen 783 millió eurót emészt fel – ebből 400 millió jut a Porsche családnak –, miközben a Volkswagentől és idén először a Porsche AG-tól a holding nagyjából kétszer ekkora osztalékbevételre számít.
Összességében a vállalat profitja mintegy harmadával nőhet. A menedzsment emellett szisztematikus és célzott tranzakciókkal építi tovább a PSE befektetési portfólióját.
A cég részvényei a gyorsjelentés közzétételét követően, kora délutánig nagyjából másfél százalékkal, 52 euró alá estek Frankfurtban.
A Refinitiv elemzői konszenzusa a papírt 80 eurós medián célár mellett ajánlja vételre. A célár 54 százalékos felértékelődési potenciált hordoz.
A Porsche vagy Porsche–Piëch család története a szudétanémet Ferdinand Porsche (1875–1951) autótervezővel kezdődött, aki a csehországi Maffersdorfban született az Osztrák–Magyar Monarchia polgáraként. Ő hozta létre a Dr. Ing. h. c. F. Porsche Gmbh-t, amelyből mára a világ egyik leghíresebb luxusautó-gyártója lett. Ferdinand Porsche két gyermeke, Ferry Porsche és Louise Porsche (férjezett neve: Piëch) alapította a família a két ágát, amelyek a Porsche Automobil Holdingon keresztül mai napig kontrollálják Németország két vezető autógyártó vállalatát, a Volkswagent és a Porschét. A család összesített vagyonát 55 milliárd euróra becsülik. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.