A fokozódó keresletnek és az időközi áremeléseknek köszönhetően 29,7 százalékkal, 11,49 milliárd euróra nőtt a Renault-csoport árbevétele az első negyedévben, miközben az általuk által felkért független elemzők konszenzusa csak 11,08 milliárdról szólt. Igaz, jóval kisebb lenne a növekedési tempó ha az orosz piac elvesztésének hatásaival korrigáljuk a számokat.
A Renault tavaly májusban Oroszország Ukrajna ellen indított háborújára válaszul kivonulni kényszerült az országból, ahol toronymagasan piacvezető volt. A franciák a Ladákat gyártó AvtoVAZ-ban lévő 67,7 százalékos részesedésüktől és a Renault Russiában lévő 100 százalékos tulajdonrészükről egyaránt lemondtak, bár a visszavásárlási opció kikötésével nyitva hagyták a kiskaput a visszatérésükhöz.
A lényeg, hogy e két érdekeltségükből a tavalyi első negyedévben befolyt 894 millió eurós összeggel korrigálták a bázisidőszak mérlegét, részben erre vezethető vissza a papíron kimutatott szokatlanul magas arányú bevételnövekedés. A 29,7 százalékos pluszbevételből 18,6 százalékpontnyi a felfuttatott termelésének és értékesítésnek köszönhető.
A cég a csütörtök reggel publikált gyorsjelentésében kiemeli a magasabb haszonkulccsal értékesített új prémiummodellek – köztük a Megane E-Tech, az Arkana és az Austral – kedvező piaci fogadtatását. E három modellből 45 ezer fogyott, és március végén százezernél is több élő megrendelés volt rájuk.
Az alacsonyabb árfekvésű kínálatban a húzó termék azonban továbbra is a Dacia,
amelyből 41 százalékkal több, 150 ezer talált gazdára az év első három hónapjában, a Sandero pedig kategóriájában a legkelendőbb autómodell lett Európa-szerte. A villanyosítás a Dacia szintjén is egyre erősebben jelentkezik, a tisztán elektromos Spring modelljükre jelenleg 110 ezren várakoznak.
A Renault, a Dacia és az Alpine márka képviselőiből 535 ezret sikerült eladni, ez 14,1 százalékos a plusz
az egy évvel korábbihoz képest úgy, hogy a bázisból kivették a 2022 eleji oroszországi értékesítéseket. A csoport négy év folyamatos csökkenés után most először tudta növelni első negyedéves eladásait. A bevételtöbbletben több mint 9 százalékpontnyi részt képviselnek az egyes modelleknél végrehajtott költségfedező áremelések.
A Nissannal kötött több évtizedes szövetségének kereteit újraíró Renault ezúttal nem közölt nyereségadatokat, az viszont elárulták, hogy a szektor többi szereplőjéhez hasonlóan ők is logisztikai problémákkal küzdenek, magyarán
nem tudják zökkenőmentesen eljuttatni a kész járműveket a gyártól a megrendelőig. Ez is közrejátszik abban, hogy a franciák raktárkészlete rekordot döntött:
március végén nekik közvetlenül 273 ezer, viszonteladóiknak pedig 307 ezer null kilométeres jármű tárolásáról és mielőbbi értékesítéséről kellett gondoskodniuk. Mindez azt feltételezi, hogy a Renault készletkisöprésbe kezd, amelyhez csalétekként méretes árkedvezményeket társít.
Thierry Piéton, a Renault pénzügyi igazgatója közleményében nem ment ennyire messze, mint jelezte, folyamatosan vizsgálják a piac mozgását, és szükség esetén ennek megfelelően finomítják az árpolitikájukat. Ebből korántsem következik az, hogy beszállnának a negatív árversenybe.
A csoport a növekedés ösztönzése érdekében felgyorsítja az új modellek bevezetését. A tervek szerint 2024-ig 12 új márkát dobhatnak piacra, közte az Espace SUV változatát és a népszerű Clio kisautó újabb verzióját. A Renault megerősítette a 2023-ra kitűzött céljait, e szerint a csoport működési árrése legalább 6 százalékos, az autóipari működési szabad cash flow pedig legalább 2 milliárd eurós lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.