Szállítmányokat tart vissza az elhízás elleni gyógyszeréből a dán Novo Nordisk, hogy biztosítani tudja az ellátás folytonosságát az Egyesült Államokban. A hírre 5 százalékot esett a részvény a koppenhágai tőzsdén, míg New Yorkban, az amerikai nyitás előtti kereskedésben 6 százalékot. A Wegovy iránt világszerte óriási a kereslet, éppen ennek a gyógyszernek a népszerűsége tette a dán céget Európa második legértékesebb vállalatává, közvetlenül a Moet Hennessy Louis Vuitton (LVMH) luxusmárka mögött.
Az Egyesült Államokban 2021-ben engedélyezték a Wegovy használatát a krónikus elhízás kezelésében. Azóta robbanásszerűen nő a gyógyszer népszerűsége. A korlátozások az alacsonyabb dózisú kiszerelésre vonatkoznak, és a vállalat szerint azt szolgálják, hogy a régi betegek folyamatosan hozzájussanak az újabb adagokhoz. Bár a gyártókapacitást folyamatosan bővítik, gyakran lép fel gyógyszerhiány az egyes piacokon.
A dán cég egy másik fejlesztése,
a 2-es típusú cukorbetegség kezelésére szolgáló Ozempic Magyarországon is hiánycikk volt,
és az idei év elején hazai influenszerek is ringbe szálltak, bírálva azt a gyakorlatot, hogy fogyni vágyók vásárolják fel az életmentő gyógyszert.
Az olyan gyógyszerek, mint a Wegovy és az Ozempic, úgy működnek, mint a GLP-1 nevű természetes hormon, amely serkenti az inzulintermelést és lassítja a gyomor kiürülését. Így a felhasználók hosszabb ideig érzik magukat teltebbnek. Azok a 30-as vagy annál magasabb testtömegindexű emberek, akik a Wegovy és az Ozempic hatóanyagát, a szemaglutidot szedik,
másfél év után átlagosan a testtömegük mintegy 15 százalékát tudják ledobni magukról
– derült ki a New England Journal of Medicine folyóiratban tavalyelőtt közzétett tanulmányból. Több fejlett országban is gyógyszerhiány alakult ki emiatt.
A dán gyógyszeripari óriás csütörtökön megugró eladásokról számolt be, nagyrészt az Ozempic és a Wegovy iránti keresletnek köszönhetően. Az értékesítés felülmúlta a prognózisokat, további jó hír a befektetőknek, hogy
a társaság kibővíti részvény-visszavásárlási programját.
A Novo Nordisk teljes árbevétele 27 százalékkal, 53,37 milliárd dán koronára nőtt, ami 7,92 milliárd dollárnak felel meg, szemben a vállalat legutóbbi iránymutatásában szereplő nagyjából 52,5 milliárd koronás előrejelzéssel.
Az Ozempic eladásai az első negyedévben 63 százalékkal nőttek év per év alapon. Eközben
a Wegovy eladásai megháromszorozódtak egyéves horizonton.
A vállalat áprilisban megemelte a Wegovy és az Ozempic értékesítési prognózisát, reagálva az első negyedéves eladásokra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.