A húst is hússal evő amerikaiak számára az elszabadult infláció valóságos sorscsapást jelentett, de hasonlóképp szenved a költségek elszabadulásától az ellátásukból élő iparág, amelynek legnagyobb képviselője a Tyson Foods az Egyesült Államokban. A cég az apadó keresletre áremelésekkel reagált, ami még inkább visszavetette a forgalmukat, így nem is tudták elérni céljaikat.
A Tyson Foodstól a Refinitiv elemzői 13,62 milliárd dolláros bevételt vártak az április 1-jével zárult második negyedévében, ennél azonban csaknem félmilliárd dollárral kevesebbről, 13,13 milliárd dolláros forgalomról számolt be a vállalat a New York-i tőzsdenyitást megelőzően publikált gyorsjelentésében. (A bázisidőszak bevétele 13,11 milliárd dollár volt).
Be is szakadt az árfolyam, a nyitásra 11 százalékos mínusszal készült a húsfeldolgozó vállalat. Ebben persze közrejátszott az is, hogy a negatív piaci környezetre hivatkozva az egész üzleti évre szóló bevételi tervüket is lefelé korrigálták: a korábbi 55 és 57 milliárd dolláros előrejelzés helyébe az 53-54 milliárd dolláros sáv lépett – írja a Reuters.
A bevételcsökkenés csak az egyik pofon volt, a másikat az adta, hogy a cég a tavaly ilyenkor kimutatott 829 millió dolláros adózott eredményéből 97 milliós veszteségbe fordult. Az üzemi haszonkulcs 13,2 százalékról 4 százalékra zuhant.
Donnie King elnök-vezérigazgató azzal vigasztalta a befektetőket, hogy a Tysonnak világos jövőképe van és rendelkezik az ezt szolgáló erős növekedési stratégia végrehajtásához szükséges eszközökkel, legyen szó szakemberekről, munkaerőről, anyagi forrásokról és tapasztalatról. S ha már munkaerő, a cég a napokban jelentette be, hogy
a fehér galléros állományánál 10 százalékos leépítést rendelt el, ez mintegy 600 főt érint a 124 ezer embert foglalkoztató vállalatnál. Tavasszal bezártak két húsüzemet, ez 1700 fős leépítéssel járt.
A gyorsjelentéshez fűzött rövid kommentárból ennél sokkal több nem derült ki, legfeljebb annyi, hogy az amerikai agrártárca mindent egybevetve a tavalyihoz hasonló termelési eredményeket prognosztizál a húságazatban az idei évre is.
A Tyson Foods megemelte árait a takarmány, a munkaerő, a fuvarozás és a nyersanyagárak emelkedő költségeire válaszul, s hogy az árrését szinten tudja tartani. Az elhúzódó aszály és saját költségeik emelkedése miatt az állattenyésztők is feljebb srófolták átadási áraikat, úgyhogy a beszállítói láncban mindenki emelt,
csak a fogyasztó látta úgy, hogy akkor talán érdemes más proteinforrást keresnie magának.
Milliószámra voltak, akik így gondolkodtak, s ez meg is látszik a Tyson Foods termékekre lebontott statisztikájából. A negyedévben a legfontosabb terméknek számító marhahús értékesítési volumene 2,9 százalékkal csökkent, bevétele 4,62 milliárd dollárra mérséklődött, a baromfinál viszont 6,5 százalékos volt a plusz és 4,43 milliárd dollár a bevétel.
A kevésbé meghatározó sertéshúsnál 1,1 százalékkal nőtt ugyan a volumen, de ez csak 1,42 milliárd dolláros bevételhez segítette a Tysont.
Leegyszerűsítve az a helyzet, hogy az amerikaiak egy jelentős része alább adott igényeiből és marha helyett beérte a csirkehússal.
A Tyson Foods reményei szerint ez nem sokáig marad így.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.