Veszteségesen indult az év a legnagyobb magyar hőszigetelőanyag-gyártónak számító Masterplastnál. Az inflációs és kamatkörnyezet az európai építőipari piac általános visszaesését okozta, és az alacsonyabb kereslet mellett 27 százalékkal 37,6 millió euróra csökkent a társaság árbevétele az első negyedévben a kiugróan magas tavalyi teljesítményéhez viszonyítva.
A szűkülő piacon kialakult árverseny, a korábban magasabb áron beszerzett alapanyagok marzscsökkentő hatása, a gyártókapacitások alacsony kihasználtsága, valamint a vállalat számára kedvezőtlen árfolyammozgások miatt is romlott a jövedelmezőség és
a társaság 5,8 millió euró adózás utáni veszteséggel zárta az első negyedévet.
A menedzsment korábbi előrejelzései alapján nem volt váratlan a gyenge évindító eredménysor, a kedvezőtlen változásokat a vállalat hatékonyságnövelő intézkedései azonban fokozatosan ellensúlyozhatják. Az intézkedések nyomán átalakult a menedzsment és a vállalat irányításának döntéshozatali-működési struktúrája, a piacmérethez igazodva mintegy 200 fővel csökken a dolgozói létszám, elindult a készletállomány optimalizálása, a gazdaságosabb energiamenedzsment is fókuszba került, és egy 2 millió eurós költségcsökkentési csomag megvalósítása is megkezdődött.
A társaság tájékoztatása szerint a korábbi eredményrontó hatások az év során fokozatosan kifutnak, miközben az optimalizáló intézkedések pozitív hatásai megjelennek és folyamatos javulás mellett, az év végére – a jelenlegi keresleti szint mellett is pozitívba fordul a vállalat eredményessége.
A továbbiakban a piac normalizálódását az inflációs nyomás és a kamatok csökkenése jelentősen támogathatja. Középtávra kitekintve a REPowerEU terv és „Fit for 55%” klímavédelmi csomag nyomában várható, az épületállomány felújítását célzó új európai épületenergetikai programok elindulása pedig erőteljes extra keresletbővülést vetít előre a hőszigetelő termékekre Európában. A vállalat középtávú üzleti kilátásai ezért tovább erősödtek, és a tervek szerint a Masterplast 2024-től a visszatérhet a korábbi növekedési pályájára, ami után 2026-ban az éves adózott profit meghaladhatja a 30 millió eurót.
A társaság folytatja a növekedési pályát megalapozó intenzív beruházási stratégia megvalósítását. A Masterplast 2023 végére 3 országban, 6 saját hőszigetelőanyaggyártó-üzemmel fog rendelkezni. Az ásványgyapot gyártási beruházások Magyarországon társtulajdonosok bevonásával, saját tőkéből és állami támogatásból valósulhatnak meg. A Heves vármegyei Halmajugrán 49 millió eurós invesztícióval létesülő 35 ezer tonna éves gyártási kapacitású kőzetgyapot gyárat 50-50 százalékos tulajdoni arány mellett a Market Építő Zrt.-vel közösen létesíti a Masterplast. Míg a 19 ezer tonna éves kibocsátású üveggyapot gyártó üzem beruházás 47,5 millió euróra becsült projektösszeg mellett Szerencsen kezdődött meg. A vállalat mindkét projekt esetében 2025 első fél évére tervezi az üzemszerű termelés elindítását. A korábban indult beruházások közül a szabadkai XPS gyár 2023. május 19-én átadásra kerül, míg a moduláris épületelemgyártás és egészségipari termékgyártás terén hosszabb felfutási idővel kalkulál a társaság.
Nem indult jól az évünk, de az eredményességünk az idő előrehaladásával folyamatosan javulni fog. A hatékonyságjavító intézkedéseinket elindítottuk, az átalakításokat, átszervezéseket megkezdtük. A célunk, hogy az év első felében felhalmozódó veszteségeket az év végére ledolgozzuk és 2023-at is nyereségesen zárjuk
– mondta el Tibor Dávid, a Masterplast elnöke.
A cégvezető szerint az építőipar a jelenlegi inflációs és kamatkörnyezetben egy általános keresleti visszaeséstől szenved, de ez is átmeneti, a gazdaságot fékező hatások kifutásával együtt a Masterplast piacai is fokozatosan normalizálódnak majd. „Nekünk már ez is elég lesz, mert extra külső környezeti támogatás nélkül is képesek vagyunk a profitábilis működésre. A várható európai épület energetikai felújítási programok elindulása pedig jelentős többleteredmények elérését teheti majd lehetővé számunkra. Továbbá a 2026-ig tartó időszakban számolhatunk Ukrajna újjáépítéséhez szükséges hatalmas anyagigényekkel is” – tette hozzá Tibor Dávid.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.