Hamarosan megadatik a lehetőség a kultikus filmsorozat, a Twin Peaks kedvelőinek, hogy ne csak élményszinten, de anyagilag is profitáljanak a sikerszéria nyomán felépített franchise-ból. A Twin Peaks ugyanis materializálódott egy sikeres étteremlánc képében, s a kanadai határtól is eltávolodott, szerte Amerikában immár száznál is több egységgel rendelkező hálózattá nőtte ki magát.
A franchise alaki követelményeinek megfelelően a lánc részben faszerkezetű építményekben működő egységekből áll, melyek egységes éttermi kínálata a burgerektől a tacón át a steakekig gyakorlatilag minden gyorséttermi fogást lefed, ugyanakkor olyan élményt is kínál, amely megkülönbözteti mondjuk a McDonald’soktól. (A sorozat legendás süteménye, a cseresznyés pite azonban hiányzik az étlapról, van viszont helyi specialitás, egy méregerős, 29 fokos kézműves sör.)
A kiszolgáló személyzet csinos, sportosan lenge öltözetű hölgyekből áll, a konyhában azonban férfiak (is) végzik a háttérmunkát.
A lánc sportbárként és sportbarlangként is hirdeti magát, ennek megfelelően a vendégek lakmározás közben hatalmas lapos tévéken követhetik kedvenc sportáguk épp aktuális mérkőzéseit. Ebben az éttermi szegmensben unikum a Twin Peaks, amelynek tulajdonosa, a FAT Brands még több pénzt akar kiszedni belőle, mint amennyiért 2021 végén megszerezte.
Akkor 310 millió dollárt fizettek érte, s alig másfél évvel később már (részben) túladnának rajta – profitrealizálás címszóval. A Nasdaqon jegyzett
FAT Brands ugyanis leválasztja és elsődleges tőzsdei kibocsátás (IPO) keretében tőzsdére vinné a Twin Peaks-részvényeit.
Az erről szóló szándéknyilatkozatot a FAT Brands a napokban eljuttatta a tőzsdefelügyelethez (SEC). A cél emellett még a részvényesi érték növelése, egyben a franchise bővüléséhez szükséges finanszírozás megszerzése. Arról egyelőre nincsenek adatok, hogy mekkora pakettet dobnának piacra, és milyen feltételek mellett, de miután a bolt jól megy, és a terjeszkedési tervek impozánsak, aligha kétséges, hogy jó áron kelnek el a papírok.
Annyit tudni, hogy az anyavállalat megtartja a többségi tulajdont a Twin Peaksben és a jól dolgozó menedzsmenten sem kíván változtatni. A hálózat egyelőre Kanadában és az Egyesült Államok 26 szövetségi államában van jelen sportéttermeivel. Amióta a FAT Brands megvette a franchise-t, 71-ről 109 tagúra hízott a lánc, s
a Twin Peaks az idén 18-20 újabb étteremmel gyarapodik, ügyelve a területi lefedettség növelésére is.
Pár éven belül kétszáz egység fölé szeretnének eljutni, a franchise alapon működtetett egységek részarányát pedig 71-ről 80 százalékra emelnék. Ha a rövid távú terveik megvalósulnak, akkor évi egymilliárd dollárosra nőhet a lánc forgalma. Tavaly a Twin Peaks egy egységre eső forgalma 11,3 százalékkal nőtt, ami a márka népszerűsödését jelzi Ken Kuick, a FAT Brands pénzügyi igazgatója és társ-vezérigazgatója szerint.
Az IPO-t beharangozó Seeking Alpha blog annyiban óvatosságra int, hogy az elmúlt két évben minimális éttermi, vendéglátóipari vállalkozás ment a tőzsdére, s a jelenlegi, a gazdasági bizonytalanságok miatt kockázatkerülőbbé vált befektetői hozzáállásra tekintettel a FAT Brands tulajdonosainak is illő óvatossággal kell eljárniuk.
Ezt persze ők is így gondolják, ezért jelezték is, hogy az IPO időzítése a piac fogadókészségétől is függ. Az viszont biztató, hogy a SEC-hez benyújtott szándéknyilatkozatra reagálva a FAT Brands árfolyama helyből 8 százalékot ugrott.
Apropó, FAT Brands. A név csalóka, ugyanis nem a (magyarul) kövér, a hájas vagy a dagi szavakat fedi, hanem annál sokkal pozitívabb üzenetet hordoznak a Fresh. Authentic. Tasty kezdőbetűi (friss, hagyományőrző, ízletes). A FAT Brands nem kispályás játékos, a hat évvel ezelőtt alapított kaliforniai holding valósággal habzsolja a különféle gasztronómiai vonalat vivő étteremláncokat, mára nincs olyan a szegmens, amelyben ne mozogna otthonosan valamelyik szerzeménye.
A Fatburgerrel indítottak, majd a Johnny Robertsszel folytatták, de már övek többi között a Round Table Pizza, a Fazoli’s, a Bonanza Steakhouse, a Pretzelmaker, és a Nestlé amerikai kávézóláncát is megszerezték.
Jelenleg 2300 egységet üzemeltetnek, főként Észak-Amerikában.
A Nasdaqon 2017-ben debütáltak, azóta 10 százalékot erősödött a részvényárfolyamuk, hatalmas kilengések közepette. A pandémia miatti kényszerszünetet is arra használták fel, hogy megfelelő felvásárlási célpontokat keressenek és bővítsék a portfóliójukat. A 17 márkát felvonultató FAT Brands piaci értéke jelenleg 116 millió dollárra rúg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.