Wall Street-i elemzők szerint a vállalati profitok harmadik egymást követő negyedévük során is csökkennek az idei második negyedévben, az ekkor tapasztalt visszaesés azonban nagyobb lehet, mint az elmúlt két időszak során mért csökkenés.

Businessman,Holds,Out,Euro,Money,Bag.,Mortgage,,Loan,Approval.,Easy
Fotó: Shutterstock

A szakértők szerint a júliusban közzétett beszámolók az S&P 500 cégeinek körében 6,5 százalékos egy részvényre jutó átlagos nyereségcsökkenésről szólnak majd, ami az elmúlt évek legrosszabb eredménye lenne a pandémia alatt, 2020 második negyedéve során mért 31,6 százalékos szakadást követően.

A lejtmenet ugyanakkor a végéhez érkezhet.

Az elemzői konszenzus a harmadik negyedév során már 0,7 százalékos profitnövekedést jelez előre, a negyedik negyedév pedig már látványos, nyolcszázalékos erősödést hozhat a vállalati nyereségek terén. A szakértők ugyanakkor figyelmeztetnek: ezek a várakozások időközben bizonyulhatnak túlzottan optimistának is, ezért a vállalati előrejelzésekkel párhuzamosan ők is frissítik majd a jóslataikat.

A kirívóan rosszul sikerült negyedév mögött az elemzők elsősorban az inflációs környezet nyomán elszálló termékárak miatt csökkenő keresletet látják, amelyet az orosz–ukrán háború következményei is súlyosbítottak. A Walmart kiskereskedelmi óriás aggodalmának adott hangot a túlzottan magas árak keresletelfojtó hatásait tekintve, a szakértők ugyanakkor rámutattak: egyes vállalatok esetén felmerül a gyanú, hogy a mögöttes árnyomás csökkenése ellenére tartják magasan áraikat a profitmaximalizálás érdekében. 

A richmondi Fed elnöke, Tom Barkin kiemelte: ha a cégek látványos keresletcsökkenés nélkül tudják emelni áraikat, akkor ezt meg is fogják tenni egészen addig, míg a fogyasztók nem jelzik az elégedetlenségüket a költekezésük visszafogásával. 

Az elemzők szerint a vásárlók pénztárcájának helyzetéről a Nike csütörtöki és a Corona sörmárka atyja, a Constellation pénteki gyorsjelentése adhat pontosabb képet.