Valósággal kilőtt a Tesla árfolyama, miután kiderült, hogy újabb autómárka csatlakozott a Tesla Superchargereket használók egyre növekvő táborához. A részvénytulajdonosok öröme érthető: immár gyakorlatilag „szabvánnyá” vált a Supercharger-rendszer, ugyanis az észak-amerikai piac vezető elektromosautó-gyártói egyaránt a Tesla által kidolgozott és kiépített rendszert használják innentől kezdve.
De nemcsak a Tesla-, hanem a General Motors-részvények piacán is a vevők kerültek többségbe, a nyitás előtt 3,2 százalékos pluszban áll a papír.
A megállapodás jelentőségét jól mutatja, hogy a döntést a legfelsőbb vezetők jelentették be, azaz mind Mary Barra, a GM vezérigazgatója, mind Elon Musk, a Tesla első embere jelen volt a Twitter Spaces-eseményen. A három vezető gyártó tehát letette a voksát, ami egy esetleges kereskedelmi együttműködés irányába is megnyitja az utat.
Az örömódában azonban fals hangok is megszólalnak, ugyanis a Biden-adminisztráció a Tesla-rivális kombinált töltési rendszert (CCS) fogadta el szabványként,
ami azért lehet fontos, mert ez a feltétele annak, hogy a vállalatok több milliárd dollár támogatásra legyenek jogosultak, amiből az ország legforgalmasabb útjai mentén töltőpontokat létesíthetnek. Úgy tűnik azonban, hogy a három vezető gyártó megkérdőjelezi a Fehér Ház által kijelölt irányt.
A közlekedési miniszter korábban a CNBC-nek adott nyilatkozatából már lehetett következtetni a kialakult trendre. Pete Buttigieg a Ford–Tesla-megállapodás után azt mondta, hogy az iparág végül egy rendszer mellett teszi majd le a voksát, de az adapterek a kereszthasználatot is lehetővé teszik.
A Tesla, a GM és a Ford együtt az Egyesült Államok jelenlegi elektromosautó-eladásainak mintegy 70 százalékát adják. Ugyanakkor
iparági vezetők szerint az eltérő töltőcsatlakozókból adódó használati nehézségek akadályozzák az elektromos járművek szélesebb körű elterjedését.
Mindenesetre a két gyártó vezetője optimistán nyilatkozott. Musk szerint a megállapodás nagyszerű fejlemény az elektromos autózás fejlődése szempontjából, míg Mary Barra lelkesedését az ügylettel járó 400 millió dolláros megtakarítás fokozta.
Fogyasztói szempontból a mostani megállapodások elsősorban a Teslának kedveznek, persze a hálózatot ki is kellett építeni korábban, Muskék vagyonokat költöttek erre. A legtöbb autógyártó „külsős partnerre” bízta a hálózat kiépítését és üzemeltetését, és maga nem is vágott bele a gigantikus projektbe. A nagyságrendeket jól mutatja, hogy a Tesla Superchargerek képezik a kanadai és egyesült államokbeli elektromos gyorstöltőhálózat 60 százalékát.
Ez hatalmas arány. Beindulhat a hógolyó-effektus, azaz szerintem egyre több gyártó csatlakozik majd a Teslához
– mondta Chris Harto, a Consumer Reports vezető elemzője. Az együttműködés persze a GM-nek, és a Fordnak is kedvező, ugyanis a kontinens legnagyobb töltőhálózatához férhetnek hozzá.
Tény, hogy a triász szövetsége nyomást gyakorol a többi gyártóra is, ugyanakkor akik már elfogadták a CCS-szabványt, nehezen fognak váltani. Emellett a töltőpontgyártó riválisok is nehéz helyzetbe kerülnek, ugyanis termékeikre valószínűleg a vártnál kisebb igény mutatkozhat.
Minden kormányzati hátszél ellenére nem a CCS áll nyerésre Észak-Amerikában
– mondta David Whiston, a Morningstar Research munkatársa. A befektetőket is megérintette az átrendeződés, és amellett, hogy a szövetségre lépő gyártók papírjai raliztak, a független elektromos töltőállomásokat gyártó cégek részvényeinél az eladók voltak többségben. A Chargepoint és az EVgo részvényei a csütörtöki zárás utáni kereskedésben 4 százalékkal csökkentek.
A GM a bevezetésről annyit mondott, hogy Supercharger-csatlakozókkal 2025-től szerelik fel autóikat, de már jövőre mindegyik tulajdonos használhatja a 12 ezer Tesla gyorstöltőt adapter segítségével.
Pénteken 5 százalékot, 244 dollár fölé pattant a Tesla árfolyama, ráadásul a részvény immár a 11. egymást követő tőzsdenapon emelkedik. A GM részvénye 3 százalékot, a Ford papír pedig 2 százalékot ugrott.
Musk és a Tesla sakkozik, míg más autógyártók dámajátékot játszanak
– írta Dan Ives, a Wedbush elemzője kommentárjában, aki egyúttal a Tesla célárát 215 dollárról 300 dollárra emelte.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.