Tőzsdére tart a legendás német szandál- és lábbeligyártó, a Birkenstock, amelynek a piaci értékét a szakértők 6 milliárd dollár fölé becsülik. Az egyik amerikai börzén való megjelenés hírét nem verték nagydobra, a Bloomberg viszont cégközeli forrásokból úgy értesült, hogy a végső döntés nem született meg. Elképzelhető, hogy a 1774-ben alapított társaság az idén, vagy csak jövőre vállalná a megmérettetést, akkor viszont megünnepelhetné alapításának 250. évfordulóját.
Arról sincs hír, hogy a különleges, formatartó, kényelmes talpbetéteivel világhírnévre szert tett szandálgyártó mekkora pakettet dobna piacra, mint ahogy azt sem tudni, hogy a három meghatározó tulajdonos közül ki favorizálja az elsődleges tőzsdei részvénykibocsátást (IPO), és kik milyen arányban vennének részt benne.
Mindenesetre az IPO-tanácsadási piac két nagyágyúját, a Goldman Sachsot és a JPMorgan Chase-t már felkérték a terep feltérképezésére. E két cég most nem egymás ellen, hanem vállvetve küzdhet a Birkenstock sikeréért.
Annyi biztos, hogy a 2021-ben még családi kézben lévő Birkenstock ügyeiben már nem az egykori manufaktúrát megalapító Johann Adam Birkenstock leszármazottjáé, Alex és Christian Birkenstocké a döntő szó, hiszen valójában – áttételekkel – Bernard Arnault, a világ egyik leggazdagabb üzletembere, a luxusipari LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton vezére diszponál német cég felett.
Birkenstockék ugyanis 2021-ben tőkéstársakat kerestek a vállalat németországi gyártókapacitásának fejlesztéséhez és partnert a kínai luxuspiac meghódításához. Két jelentkező közül választhattak, az egyik a CVC Capital Partners amerikai befektetési társaság, a másik az amerikai–francia illetőségű L Catterton volt.
Utóbbi szakmai befektető is, hiszen a luxusipar zászlóshajójának tekinthető LVMH az egyik fő tulajdonosa. A cégnév elején díszelgő L betű diszkréten az LVMH-ra utal, miután Arnault-ék 2016-ban betársultak a Cattertonhoz, és ma már együtt 33 milliárd dollár értékű, főleg luxusipari portfóliójuk van, benne olyan márkákkal, mint a Pepe Jeans, Bliss kozmetikai cég vagy a divatruházatot képviselő Ganni, a Rapsodia és Sweaty Betty.
Nem is csoda, hogy Birkenstockék választása rájuk esett, és ebben az is sokat nyomott a latba, hogy az L Catterton otthonosan mozog a családi vállalkozások menedzselésében, stratégiai terveik megvalósításában. Maga az LVMH „alanyi jogon” is birtokol családi vállalkozásokat, elég az óra- és ékszeriparban meghatározó Bvlgarit, a kasmirspecialista Loro Pianát vagy a német táskagyártó Rimowát megemlíteni.
A 2021 februárjában a szintén a Goldman Sachs bábáskodása mellett nyélbe ütött ügylettel 4,9 milliárd dollárra értékelték a vállalatot, amelyben a L Catterton többséghez jutott Bernard Arnault családi vagyonkezelőjével, a Financiere Agache-sal közösen. A család is tulajdonos maradt, de hogy kinek mekkora a részesedése a cégben, az nem hozták nyilvánosságra, ahogy a vételárat sem.
Az 5500 embert foglalkoztató Birkenstock pénzügyi adatairól sem sokat tudni, a legutóbbi nyilvánosan elérhető számok szerint a pandémiát megelőző évben 23,8 millió pár lábbelit adtak el a világ közel száz országában, ez 11 százalékos növekedést és 721 millió eurós forgalmat jelentett akkor.
A társaság a luxusipar megbecsült szereplője,
partnerei között szerepel többi között a Dior, a Manolo Blahnik, a Valentino, a Celine és a Givenchy. Olyan szupermodellek reklámozták a szandáljaikat, mint Heidi Klum és Kate Moss.
Mégsem neki, hanem egy Kaliforniába kivándorolt német varrónőnek, Margot Frasernek köszönheti a Birkenstock amerikai karrierjének elindulását. A fájós lábú Margot hazalátogatva egy müncheni fürdőben masszőrétől jó tanácsot kapott – próbálja ki a Birkenstockot –, majd így tett, és felfedezte a gyógytalp varázslatos hatását.
Ha nehézségek árán is, de 1966-ban megszervezte a termék amerikai importját. A természetes alapanyagokból készült szandál a hippikultúra elmaradhatatlan kelléke lett, majd az ismertsége és a népszerűsége is villámgyorsan nőtt. Ebben Margot Frasernek hatalmas érdemei voltak, egészen 2017-ben bekövetkezett haláláig menedzselte a Birkenstock amerikai térhódítását.
A luxusipari befektetési társaság nem csak vesz, el is ad: miután nem látja a globális terjeszkedési terveinek beteljesülését, inkább túlad a 2016-ban az olasz Pinarello versenykerékpárokat gyártó cégen. Vevő akad rá, Ivan Glasenberg angol–svájci bányaipari óriás nemrég leköszönt multimilliárdos vezérigazgatója végre hozzájuthat álmai netovábbjához, megtartva a szakmai munkát az alapító fiának, Fausto Pinarellónak. A vállalat értékét 250 millió euróra becsülik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.