A cukorárak váratlanul meredek emelkedése 282 millió eurós üzemi nyereséghez segítette a Südzuckert 2023–24-es üzlet évének első, májussal zárult negyedében. Az Európa legnagyobb cukorgyártójának számító német csoport ezen a soron 73 százalékos pluszt mutatott ki a tavalyi bázisidőszakhoz képest. A Südzucker öt tevékenységi köre közül a fő profilt jelentő cukorgyártásban az egy évvel korábbi egymillióról 169 millióra nőtt az üzemi profit.
Az eredmény jobb is lehetett volna, az Oroszország ukrajnai invázióját követően elszabadult energia- és alapanyagárak viszont jelentősen növelték a konszern kiadásait, ezt azonban a bő egy éve tartó cukorpiaci árrali bőven kompenzálni tudta. Ezalatt a meghatározó árak 80 százalékkal emelkedtek.
A mostani pozitív fejleményre a Südzucker feljebb srófolta folyó üzleti évének profittervét, méghozzá a 725-875 millió eurós sávból a 850-950 milliós tartományba áthelyezve. A februárral zárult tavalyi üzleti év 704 millió eurós üzemi nyereséget hozott, akkor 112 százalékos éves alapú növekedést mutatott ki a vállalatcsoport. Egyszersmind a tavalyi 9,5 milliárd eurós forgalom után az idei előrejelzésüket 10,4-ről 10,9 milliárd euróra módosították. A jó hírekre 6,4 százalékkal erősödött a Südzucker árfolyama.
Ami a kilátásokat illeti, azok részvényesi szempontból kiválónak, fogyasztói oldalról nézve viszont elszomorítónak mondhatók.
A cég előrejelzése szerint Európában a cukorárak további emelkedésével kell számolni, a kínálat legfeljebb szűken bővülhet, s az Európai Unió továbbra is nettó importőr marad, azaz ki lesz szolgáltatva a nagy dél-amerikai és ázsiai termelőknek, szállítóknak – és a természeti katasztrófáknak, mint amilyeneket az El Nino tud okozni a termőterületeken.
A szűkös globális kínálat miatt a cukor árutőzsdei határidős jegyzése áprilisban 11 és fél éves csúcsra emelkedett, májusban pedig átszámítva 311 forintos kilogrammonkénti árat jegyeztek fel a statisztikában. Mivel ez nettó árat jelent,
ez a magyar rögvalóságban a cukor jelentős drágulását vetíti előre, épp a befőzési időszak kellős közepén.
A kiskereskedelmi egységenként eltérő, de kilónként 250 forint körüli hatósági árstop július végi kivezetésével az édesítőszer 400 forint közelébe drágulhat, ebből a kormányzat által elrendelt 15 százalékos kötelező akciózás sem sokat faraghat le.
Elemzői számítások szerint a kereskedők az árstop miatt a kristálycukron kilónként több mint száz forintot vesztenek, amit más termékek drágításával tudnak csak kompenzálni, s ez vélhetően így is marad, amíg az infláció nem szorul 10 százalék alá, és a hatósági beavatkozás meg nem szűnik.
A Südzucker negyedéves árbevétele 11 százalékkal, 2,52 milliárd euróra nőtt. Ebből a tavalyinál 27 százalékkal többet, 924 millió eurót szállított a cukorágazat. A csoport többi üzletága közül az önálló tőzsdei jelenléttel bíró CropEnergies maradt mínuszban, a bioüzemanyagokat, állati takarmányokat és szén-dioxidot gyártó divízió bevétele az alapanyagok drágulására visszavezethetően 377-ről 289 millió euróra karcsúsodott, üzemi nyeresége pedig a hatodára, 14 millió euróra olvadt.
A keményítő üzletág bevétele 293 millió eurón stagnált, ahogy a profitja is 23 millión. A gyümölcssűrítményeknél viszont 11 százalékkal magasabb, 401 millió eurós forgalmat regisztráltak, 20 százalékkal több, 24 millió eurós üzemi profittal.
Kiadta a gyorsjelentését az üzleti negyedévre Südzucker kelet-közép-európai élelmiszeripari érdekeltségeit tömörítő Agrana is, amelynek a gyümölcssűrítményeket készítő Austria Juice, a kukoricából keményítőt, izocukrot és már értékes anyagokat kinyerő Hungrana, valamint a kaposvári cukorgyár tulajdonosa, a Magyar Cukor a tagja.
Az Agrana 9 százalékkal, 966,1 millió euróra növelte bevételét, és 23 százalékkal 63,5 millióra az üzemi eredményét. A csoport nem öntötte konkrét számokba a folyó üzleti évre vonatkozó tervszámat, csak az irányokat vázolta fel. Eszerint
valamennyi divízióban „rendkívül jelentősen” nő az árbevétel és az üzemi eredmény,
a keményítőgyártást leszámítva, ahol alacsonyabb profittal számolnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.