Az Alphabet után a Facebookot üzemeltető Meta Platforms is alaposan meglepte erős teljesítményével a Wall Street-i elemzőket. Mark Zuckerberg cégének részvényárfolyama 7,5 százalékos ugrással honorálta a szerdai amerikai tőzsdezárás után közzétett második negyedéves gyorsjelentés számait.
A hirdetési bevételek váratlanul magas, 12 százalékos bővülésének köszönhetően a Meta összbevétele 11 százalékkal, 31,99 milliárd dollárra nőtt a június 30-án zárult negyedévben, szemben a Refinitiv 31,12 milliárd dolláros elemzői konszenzusával. Még látványosabban, 16 százalékkal, 7,79 milliárd dollárra nőtt a negyedéves adózott bevétel, ez egy részvényre vonatkoztatva (EPS) 2,98 dollárt jelent az egy évvel korábbi 2,46 dollárhoz képest. Ezen a soron 7 centtel múlták felül az előzetes várakozásokat.
A vállalatnál végrehajtott 14 százalékos, 21 ezer fős leépítés egyszeri hatása a kiadási oldalon is megmutatkozott, a költségek 10 százalékkal, 22,61 milliárd dollárra nőttek, ugyanakkor ami fontos, a Meta meg tudta őrizni 29 százalékos üzemi haszonkulcsát, ami innentől a szerkezeti átalakításoknak és a költségcsökkentések elhúzódó hatásának köszönhetően növekedésnek indulhat.
Nyomást gyakorol a marzsra a mesterséges intelligenciával (MI) kapcsolatos fejlesztések hatalmas forrásigénye
és a napokban kirobbanó sikerrel útjára indított ellen-Twitter, a Threads, amely egyelőre viszi a pénzt, hiszen hirdetési bevételeket még nem termel, ezt majd a megfelelő nagyságú felhasználótábor elérése utánra tervezik Zuckerbergék.
A kiadások bővülése a folyó és a következő üzleti évben is folytatódik, erre előre felkészítette a befektetőket a Facebook alapító-vezérigazgatója, jelezve, hogy a későbbi hozamnak az árát most kell megfizetni, s nem szabad a konkurencia előrenyomulását ölbe tett kézzel szemlélni.
Az MI-keretet csak jövőre emelik meg jelentősen, de erre vonatkozóan számokat nem közöltek. A hardverfejlesztések mellett a „szoftverre” is ügyelnek, a vállalati szürkeállományt mérnökök garmadájával gyarapítják, s ez béroldalon is meg fog mutatkozni. Az elbocsátások után, június végén a létszám 71 469 volt a Meta Platformsnál.
A jövőbe történő befektetésként kezelik, és görcsösen ragaszkodnak a metaverzumorientált technológiák fejlesztéséhez, ami 2021-es indulása óta 40 milliárd dolláros veszteséget hozott a Meta számára.
A többi között a kiterjesztettvalóság-szemüvegek fejlesztéséért felelős Meta Reality Labs egység a negyedévben csak 276 millió dolláros bevételt hozott, szemben az egy évvel korábbi 452 millióval. Vesztesége viszont 3,7 milliárd dollár volt, azaz garantálható, hogy túllépik az idei évre tervezett 5 milliárd dolláros veszteséglimitet, sőt jövőre még magasabb kiadásokkal és veszteséggel számolhatnak. Tavaly a virtuális üzletág valóságos vesztesége egyébként 13,7 milliárd dollár volt.
S az izgalmak fokozódnak, legalábbis Zuckerberg szerint, aki a gyorsjelentés publikálását követő elemzői tájékoztatón újdonságokban gazdag őszt ígért.
A Llama 2, a Threads, a Reels, a készülő új MI-termékek, valamint a Quest 3 őszi elindítása nagy dobás lesz
– lelkendezett a Meta vezérigazgatója, hozzátéve, hogy házon belül még erős vita folyik arról, hogy mekkora MI-kapacitást és ehhez szükséges infrastruktúrát hozzanak létre, az igények esetleges robbanásszerű növekedésére felkészülve.
A kilátásokról szólva Zuckerberg elmondta, hogy az üzleti évre 88 és 91 milliárd dollár közötti kiadásokkal számol, szemben a korábban jelzett 86–90 milliárdos összeggel. A pluszkiadásokért a Facebook ellen folyó bírósági és versenyjogi eljárásokat okolta, melyek közül az egyik 1,3 milliárd dolláros bírsággal májusban lezárult, és a második negyedév mérlegét rontotta.
Az ír adatvédelmi hatóság által kirótt, a Facebook-felhasználók adatainak Amerikába történt illegális továbbítása miatt kapott bírsághoz még 570 millió dolláros jogi költség is járult – jegyzi meg a Reuters. Eközben egyre több felhasználói adatra kell vigyázniuk a Facebooknál, hiszen
a szolgáltatásaikat napi rendszerességgel igénybe vevők száma egy év alatt 5 százalékkal, 2,06 milliárdra nőtt,
havi rendszerességgel pedig 3 százalékkal többen, 3,03 milliárdan keresik fel közösségi portáljaikat. A Facebook a befektetők szerint is jó irányban halad, ezt tükrözi vissza az árfolyam idei 139 százalékos ralija.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.