Hosszú idő után ismét jó hírek érkeztek a Rivian háza tájáról. Az amerikai elektromos pick-up-gyártó startup beszállítói problémái, úgy látszik, rendeződtek, így az elemzői várakozásokat felülmúló értékesítési adatokról számolhattak be. A második negyedévben a társaság Illinois állambeli Normalban lévő üzemében 13 992 villanyhajtású járművet gyártottak, 4597-tel többet, mint az évnyitó három hónapban.
Ezekből a Rivian 12 640 kisteherautót (R1T) és városi terepjárót (R1S) adott át megrendelőinek, felülmúlva a Vision Alpha 11 ezerről szóló elemzői várakozását. Nem véletlen, hogy a Rivian részvényárfolyama több mint 14 százalékkal lőtt ki a pozitív hírekre reagálva.
Chris Pierce, a Needham elemzője szerint a 2021–2022-es időszakot jellemző gyártásleállítások, alkatrészhiány mellett a minőségi problémákon is túljutott a társaság, s ebből kiindulva elérhetőnek tartja az idei évre szóló 50 ezres gyártási volument.
Hasonló értelemben nyilatkozott a Reutersnek Danni Hewson, az AJ Bell pénzügyi elemzési vezetője, szerinte az egyre éleződő piaci versenyben a Rivian ezzel a teljesítménnyel – ha tartani tudja – garantáltan megveti a lábát.
Azzal pedig kitűnt a versenytársai körül, hogy Enduro néven saját hajtásláncot fejlesztett, ezzel az egyik legfontosabb részegység gyártásánál már nincs teljesen kiszolgáltatva a beszállítói anomáliáknak. Ez egyébként azzal az előnnyel is jár, hogy a költségeket jobban a kezében tudja tartani, ami a nyereségtermelésnél döntő szempont.
Egyelőre azonban a nyereség a fasorban sincs.
A Rivian frissen induló vállalkozásként, erős befektetői háttérrel rendelkezik, nem alapelvárás, hogy azonnal profittal örvendeztesse meg a befektetőit. Az Amazon résztulajdonában lévő vállalat az év első három hónapjában 661 millió dolláros bevételre tett szert, szemben a Refinitiv 652,1 millióról szóló konszenzusával.
Igaz, az 1,59 milliárd dolláros nettó veszteség mellett erre aligha lehetne pezsgőt bontani, de ha azt vesszük, hogy utóbbi 240 millió dollárral kevesebb az egy évvel korábbinál, akkor már kedvezőbb a kép.
Helyzeténél fogva a Rivian nem tud beszállni a Tesla által indított árcsökkentési versenybe, R1T pick-upja 73 ezer, míg az R1S városi terepjárója (e-SUV) 78 ezer dollárról indul, s már több mint ötszáz kereskedésben lehet megvenni őket Amerika szerte. Szakértők szerint a Riviannak a saját útját kell járnia, a Teslával nem érdemes versenyeznie, az más kávéház.
Még egy jó hírrel szolgált az amerikai társaság: hamarosan Európában, elsőként
az Amazon e-kereskedelmi óriás német leányvállalatánál megjelennek a jellegzetes, gülüszemű dobozos áruszállítói.
A következő hetekben ezekből háromszáz érkezik a tengerentúlról, hogy Berlin, Düsseldorf és München környékén házhoz szállítsa az Amazon felületén rendelt termékeket – írja a Bloomberg.
E mennyiség tízszerese szolgál már az Egyesült Államokban, míg a Riviannak összesen százezer elektromos furgon leszállítására van élő megrendelése az Amazontól, 2030-as teljesítéssel. Korábban még az európai összeszerelés ötlete is felvetődött, ezt a Mercedes-Benzcel közös vállalkozásban végezték volna, de decemberben a Rivian az energiaválságra hivatkozva kihátrált az üzletből.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.