Az infláció miatt emelkedő alapanyagárak és visszaeső fizetőképes kereslet alaposan helybenhagyta a Zwack Unicum második negyedéves eredményszámait.
A társaság bruttó árbevétele 10,9 százalékkal, 8,9 milliárd forintra esett vissza éves bázison, míg a népegészségügyi termékadó nélkül számított nettó értékesítés 6,2 százalékkal, 5,3 milliárd forintra csökkent.
Az összehasonlítást némileg torzítja, hogy a cég a forgalmazott termékek márkatulajdonosainak költségtérítését ezúttal az árbevételben mutatta ki, míg az összehasonlítási periódusban ez a tétel az egyéb működési bevételekben jelentkezett.
A belföldi termékértékesítés nettó árbevétele 7,1 százalékkal, a saját termelésű termékek nettó árbevétele a hazai piacon 8,6 százalékkal, ezen belül a prémiumtermékek árbevétele 7,7 százalékkal zsugorodott. A prémiumszegmensben leginkább a Kalumba értékesítése csökkent.
A minőségi termékek közül a Kalinka bázisszintű forgalmat tudott elérni, míg a Hubertus értékesítése az átlagot meghaladó mértékben esett vissza.
A vállalat szerint összességében egyre jobban érzékelhető a belföldi forgalom hanyatlása, ami a magas infláció következménye.
A kiskereskedelmi csatornákon átlagosan közel 12 százalékos, a nagykereskedelmin 26 százalékos volumencsökkenést tapasztaltak. Az utóbbiban a magas bázis is jelentős szerepet játszott.
Nem jelentettek gyógyírt az exportpiacok sem, ahol az árbevétel 13,3 százalékkal zuhant. Olaszországban 18 százalékkal, Romániában 24 százalékkal csökkent a forgalom.
Üde színfoltot képezett ugyanakkor a németországi értékesítés 8 százalékos, a duty free értékesítés 12 százalékos, valamint a szolgáltatások árbevételének 68,1 százalékos emelkedése.
A nettó árbevétel csökkenése ellenére az anyag jellegű ráfordítások 3,5 százalékkal nőttek, így a bruttó fedezeti hányad 63,6 százalékról 59,8 százalékra romlott.
A személyi jellegű ráfordítások eközben 16 százalékkal ugrottak meg. Az üzleti év elején a társaság átlagosan 15,4 százalékos bérfejlesztést hajtott végre.
A működési eredmény 36,7 százalékkal, 897 millió forintra esett, míg a lekötött pénzállomány kamatbevételén 99 millió forint nettó pénzügyi bevétel keletkezett. Az eredményt terhelő adók viszont összesen 20,4 százalékkal csökkentek.
Mindennek következtében a vállalat 805 millió forint adózott eredményt ért el, ez 35,8 százalékkal alacsonyabb a bázisnál, de a tervet mégis felülmúlta.
A menedzsment a legnagyobb kockázatként az év hátralévő időszakára is az infláció nyomán jelentkező fogyasztás-visszaesést azonosította, mindazonáltal még túl korainak tartják, hogy éves előrejelzést fogalmazzanak meg.
A Zwack-részvények árfolyama a gyorsjelentés közzétételét követően 2,5 százalékkal, 17 950 forintra gyengült csütörtökön délelőtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.