Csökkentette a globális konténerforgalomra vonatkozó becslését a Moller-Maersk hajótársaság, mivel a korábbi időszak szűk kínálati keresztmetszetét most a kereslet visszaesése követi. A piac 17 százalékát uraló dán vállalat prognózisait hagyományosan a világgazdasági konjunktúrára vonatkozó hiteles jelzésnek tartják az elemzőműhelyek.
A dánok a korábban várt 2,5 százalékos zsugorodás helyett most már 4 százalékos mínusszal számolnak, és egyelőre nem látnak olyan mérvadó jeleket, amelyek szerint a korábbi volumenek idén helyreállnának
– derül ki a cég pénteken publikált második negyedéves gyorsjelentéséhez fűzött kitekintésből.
„Nem recesszióra számítunk, hanem egy rendkívül visszafogott gazdasági környezetre, amely az év hátralévő részét végigkíséri” – mondta Vincent Clerc vezérigazgató a Bloombergnek.
Várakozásaik szerint jövőre a piacon már némi fellendülés mutatkozik, és visszatérhet a növekedés is. Egyelőre azonban aggódnak a globális konjunktúráért, amelyet számos „mozgó elem” – mint például a kamatemelések és a recesszió kockázata, valamint a kínai GDP növekedésével kapcsolatos bizonytalanság – veszélyeztet – tette hozzá.
A hajózási ágazat 2021-ben és 2022-ben rekordnyereséget termelt – mivel a fogyasztási cikkek iránt a pandémia idején megugrott a kereslet, és a hajókínálat is korlátozott volt –, most azonban a készletek leépítésével kénytelen szembesülni. Ahogy a világgazdaság növekedése veszít a tempójából, a vállalatok inkább meglévő raktárkészleteiket dolgozzák fel ahelyett, hogy Ázsiából új árut szállítanának Európába vagy az Egyesült Államokba.
A Maersk eddig arra számított, hogy ez a készletkorrekció már lecsengőben van, ám most már úgy látják, hogy jobban elhúzódik, és várhatóan az év végéig kitart. Ráadásul folyamatosan futnak ki új hajók a világtengerekre, a fuvardíjak pedig éves bázison 51 százalékkal zuhantak.
A depresszív kitekintés a vállalat részvényárfolyamát először 3,8 százalékkal 13 060 dán koronáig vetette vissza, a délelőtt további részében azonban a cég vártnál jobb második negyedéves EBITDA-ja, illetve a költségcsökkentési intézkedései nyomán javuló várakozása hatására 2,4 százalékos plusz és 3,4 százalékos mínusz között ingadozott a kurzus.
A kamatok, adózás, értékcsökkenés és amortizáció előtti eredmény ugyan a második negyedévben 2,91 milliárd dollárra csökkent, ám messze meghaladta az elemzői konszenzus 2,29 milliárd dolláros becslését. A korábbi 8-11 milliárd dolláros éves EBITDA-előrejelzést pedig a cégvezetés 9,5-11 milliárd dollárra emelte.
A Refinitiv elemzői konszenzusa a Maersk részvényeit egyébként 13 500 koronás medián célárral tartásra ajánlja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.