Megtalálták a módját a kínai cégek, hogy a Biden-adminisztráció tilalma ellenére is beszivárogjanak az amerikai ellátási láncba. Az elektromos járművek (EV) szempontjából kritikus kínai akkumulátorgyártó vállalatok például az amerikai szabadkereskedelmi partnerekkel kötnek üzleteket. Dél-Koreán és Marokkón keresztül kapcsolódnak az amerikai piachoz.
A The Wall Street Journal tőzsdei jelentések alapján írja, hogy az EV-akkumulátorok gyártásához nyersanyagokat szállító kínai cégek legalább kilenc vegyesvállalatot alapítottak, és több mint 4,5 milliárd dollárt fektettek be Dél-Koreában az idén, míg legalább négy kínai cég Marokkóban tervezi akkumulátor-alkatrészeket gyártó üzemek építését. Marokkóban van a világ ismert foszfátkészletének több mint 70 százaléka, ami kulcsfontosságú nyersanyaga az akkumulátoroknak.
A két országgal való együttműködéstől azt remélik a kínai beszállítók, hogy olyan autó- és akkumulátorgyártókhoz tudnak kapcsolódni, akik jogosultak az amerikai inflációcsökkentési törvény által nyújtott, közel 400 milliárd dollárnyi klímavédelmi beruházási támogatásra. Ebből ugyanis kizárták a kínai cégeket. Így a kínaiaknak nincs más választásuk, mint a kiskapuk keresése – véli Johan Bracht, a McKinsey elemzője.
Nem adjuk fel az amerikai piacot
– hangsúlyozta Pan Hua, a kínai székhelyű Sencsen GEM vezérigazgató-helyettese. Hozzátette: az Egyesült Államok sem tudja teljesen kizárni a kínai beszállítókat a piacáról, mivel az upstream ellátási lánc nagy része Kínában koncentrálódik.
Nem mehetnek biztosra a kínaiak, mert
az amerikai hatóságok nem határozták meg, hogy mi minősül „aggodalomra okot adó külföldi entitásnak”.
Így nem tudni pontosan, hogy a kínai részvétel milyen szintje és az ellátási lánc mely szakaszába való bekapcsolódása elfogadható az autó- és akkumulátorgyártók számára az amerikai adójóváíráshoz. Más szóval, fennáll a kockázata, hogy a vegyesvállalatokat végül kizárhatják az amerikai ösztönzőkből.
Más kérdés, hogy Kínát szinte lehetetlen kiszorítani ebből az iparágból. Ahogy Lukasz Bednarski, az S&P Global kutatási elemzője fogalmazott:
Rövid távon elképzelhetetlen, hogy az európai és az amerikai akkumulátorgyártók kínai segítség nélkül kiépítsenek egy független ellátási láncot.
Az SNE Research iparági elemzése szerint a kínai vállalatok az EV-akkumulátorok előállításához szükséges négy kulcsfontosságú alkatrész legnagyobb globális gyártói. Ezek a katódok, az anódok, az elektrolitok és a szeparátorok.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.