BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Marokkói és dél-koreai vegyesvállalatokon keresztül remélnek amerikai támogatást a kínai akkumulátorgyártók

Nincs sok választásuk a kínai beszállítóknak, ha nem akarnak kiszakadni az ellátási láncból, akkor ki kell kerülniük a Biden-adminisztráció tilalmát. Más kérdés, hogy rövid távon elképzelhetetlen az európai és az amerikai akkumulátorgyártás a kínaiak segítsége nélkül.

Megtalálták a módját a kínai cégek, hogy a Biden-adminisztráció tilalma ellenére is beszivárogjanak az amerikai ellátási láncba. Az elektromos járművek (EV) szempontjából kritikus kínai akkumulátorgyártó vállalatok például az amerikai szabadkereskedelmi partnerekkel kötnek üzleteket. Dél-Koreán és Marokkón keresztül kapcsolódnak az amerikai piachoz. 

A press conference is held to release BYD New Song EV500 version cars in Xi'an city, northwest China's Shaanxi province, 17 September 2018.BYD New Song EV500 version cars were released during a press conference in Xi'an city, northwest China's Shaanxi province, on Monday (17 September 2018). The price is from 189,900 to 219,900 yuan ($27,750 to $32,130). (Photo by Tian ye / Imaginechina / Imaginechina via AFP)
Fotó: AFP

A The Wall Street Journal tőzsdei jelentések alapján írja, hogy az EV-akkumulátorok gyártásához nyersanyagokat szállító kínai cégek legalább kilenc vegyesvállalatot alapítottak, és több mint 4,5 milliárd dollárt fektettek be Dél-Koreában az idén, míg legalább négy kínai cég Marokkóban tervezi akkumulátor-alkatrészeket gyártó üzemek építését. Marokkóban van a világ ismert foszfátkészletének több mint 70 százaléka, ami kulcsfontosságú nyersanyaga az akkumulátoroknak.

A két országgal való együttműködéstől azt remélik a kínai beszállítók, hogy olyan autó- és akkumulátorgyártókhoz tudnak kapcsolódni, akik jogosultak az amerikai inflációcsökkentési törvény által nyújtott, közel 400 milliárd dollárnyi klímavédelmi beruházási támogatásra. Ebből ugyanis kizárták a kínai cégeket. Így a kínaiaknak nincs más választásuk, mint a kiskapuk keresése – véli Johan Bracht, a McKinsey elemzője.

 

Nem adjuk fel az amerikai piacot 

– hangsúlyozta Pan Hua, a kínai székhelyű Sencsen GEM vezérigazgató-helyettese. Hozzátette: az Egyesült Államok sem tudja teljesen kizárni a kínai beszállítókat a piacáról, mivel az upstream ellátási lánc nagy része Kínában koncentrálódik.

Nem mehetnek biztosra a kínaiak, mert

az amerikai hatóságok nem határozták meg, hogy mi minősül „aggodalomra okot adó külföldi entitásnak”. 

Így nem tudni pontosan, hogy a kínai részvétel milyen szintje és az ellátási lánc mely szakaszába való bekapcsolódása elfogadható az autó- és akkumulátorgyártók számára az amerikai adójóváíráshoz. Más szóval, fennáll a kockázata, hogy a vegyesvállalatokat végül kizárhatják az amerikai ösztönzőkből.

Más kérdés, hogy Kínát szinte lehetetlen kiszorítani ebből az iparágból. Ahogy Lukasz Bednarski, az S&P Global kutatási elemzője fogalmazott: 

Rövid távon elképzelhetetlen, hogy az európai és az amerikai akkumulátorgyártók kínai segítség nélkül kiépítsenek egy független ellátási láncot.

Az SNE Research iparági elemzése szerint a kínai vállalatok az EV-akkumulátorok előállításához szükséges négy kulcsfontosságú alkatrész legnagyobb globális gyártói. Ezek a katódok, az anódok, az elektrolitok és a szeparátorok.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.