Újabb kiskereskedelmi lánc publikált elszomorító gyorsjelentést az Egyesült Államokban. A világ legnagyobb elektronikai áruházlánca, a Best Buy a globális piacvezető kiskereskedelmi hálózatot, a Walmartot követve jelentette be, hogy ő sem fűz vérmes reményeket a javában zajló ünnepi bevásárlási szezonhoz.
A harmadik negyedévre meghatározott célok sem teljesültek, az amerikai vásárlók árérzékenyebbek lettek a történelmi magasságokban járó inflációra visszavezethetően, és jobban megnézik, hogy mit és mikor vesznek. És ez nem kedvez a kiskereskedőknek.
A Best Buy árbevétele az októberrel zárult három hónapban éves összevetésben 7,9 százalékkal, 9,76 milliárd dollárra esett vissza, ez még az LSEG 9,90 milliárd dolláros elemzői konszenzusánál is rosszabb.
Minden összeesküdött a Best Buy ellen
Hazai pályán 8,2 százalékos visszaesést és kereken 9 milliárd dolláros forgalmat mutattak ki. Az adózott nyereség 277-ről 263 millió dollárra mérséklődött.
A vállalatvezetés a gyengébb számoknál az mellett több negatív tényezőt is felsorol, mintegy igazolásképp, hogy nem tehetnek a vásárlói szokások megváltozásáért.
E tényezők között szerepelnek a jócskán megemelkedett kamatlábak, amelyek a háztartások kiadásait növelik, s egyben megnehezítik az áruvásárlási hitelek felvételét, emellett tapasztalataik szerint sokan az áruvásárlásról a szolgáltatások igénybevételére térnek át. Például nem vesznek új mosógépet és hőszivattyús szárítógépet, ehelyett leugranak a közeli mosodába, elegánsabb nevén mosószalonba, ahol pár dollárért tisztába teszik a szennyest.
A törlesztőrészlet elviszi a kütyükre szánt pénzt
Új szempontként lépett be, hogy a Donald Trump elnöksége alatt republikánus bírákkal telitűzdelt legfelsőbb bíróság megvétózta a diákhitelek egy részének elengedését – ahogy azt Joe Biden elnök kezdeményezte –, s a diákok százezreinek folytatniuk kellett a hiteltörlesztést.
Elektronikus kütyükre pedig nem maradt pénzük. Házimozit, okostelefont és notebookot is alig vesznek az amerikaiak, bár a tévéeladásoknál némileg jobb a helyzet.
Az pedig immár unásig ismert, hogy a számítástechnikai eszközök és a szórakoztatóelektronikai termékek koronavírus-járvány idején tomboló felvásárlási láza lecsengett, amin legutóbb a világelső személyiszámítógép-gyártó kínai Lenovo kesergett egy sort. Mindezek eredőjeként a Best Buynál úgy látják, még rosszabb lesz az üzleti év, mint korábban előrevetítették.
A megváltozott makrokörnyezetben a fogyasztói kereslet még egyenetlenebb és nehezebben tervezhető
– panaszkodott Corie Barry vezérigazgató a kedden, az amerikai tőzsdenyitás előtt publikált gyorsjelentésben. Az ünnepi szezon alatt is nyomás alatt állnak, s hiába a durva leárazások a nagyobb értékű háztartási cikkeknél, a vásárlók óvatosságát ezzel sem tudják elosztatni.
Füstbe ment a bevételi terv is
A lényeg, hogy a piacvezető elektronikai kiskereskedelmi lánc most – még a hagyományos Black Friday előtt – 6,0 és 7,5 százalék közötti éves forgalomcsökkenésre számít a több mint egy éve működő egységeiben, holott korábban 4,5 és 6,0 százalék közötti visszaesést valószínűsített.
Az évzáró negyedév körüli bizonytalanságot jelzi, hogy 3–7 százalék közé teszik a forgalom-visszaesés becsült mértékét. Az üzleti év bevételeit a 43,1–43,7 milliárd dolláros sávba várják, a korábbi 43,8–44,5 becslést átadva az enyészetnek.
A Best Buy részvényárfolyama 5,5 százalékkal csökkent az elszomorító hírekre reagálva a nyitás előtti kereskedésben. A ezt megelőzően 15 százalékos mínuszt halmozott fel január óta.
A forgalomcsökkenés nem marad következmények nélkül, a leggyengébben muzsikáló egységeket bezárják, éves átlagban 15-20 szaküzlettel csökkenhet a Best Buy hálózata, amely jelenleg 1138 egységet számlál. A befektetők azzal vigasztalódhatnak, hogy 350 millió dolláros részvény-visszavásárlási programot hirdetett a cégvezetés.