Újabb kiskereskedelmi lánc publikált elszomorító gyorsjelentést az Egyesült Államokban. A világ legnagyobb elektronikai áruházlánca, a Best Buy a globális piacvezető kiskereskedelmi hálózatot, a Walmartot követve jelentette be, hogy ő sem fűz vérmes reményeket a javában zajló ünnepi bevásárlási szezonhoz.
A harmadik negyedévre meghatározott célok sem teljesültek, az amerikai vásárlók árérzékenyebbek lettek a történelmi magasságokban járó inflációra visszavezethetően, és jobban megnézik, hogy mit és mikor vesznek. És ez nem kedvez a kiskereskedőknek.
A Best Buy árbevétele az októberrel zárult három hónapban éves összevetésben 7,9 százalékkal, 9,76 milliárd dollárra esett vissza, ez még az LSEG 9,90 milliárd dolláros elemzői konszenzusánál is rosszabb.
Hazai pályán 8,2 százalékos visszaesést és kereken 9 milliárd dolláros forgalmat mutattak ki. Az adózott nyereség 277-ről 263 millió dollárra mérséklődött.
A vállalatvezetés a gyengébb számoknál az infláció mellett több negatív tényezőt is felsorol, mintegy igazolásképp, hogy nem tehetnek a vásárlói szokások megváltozásáért.
E tényezők között szerepelnek a jócskán megemelkedett kamatlábak, amelyek a háztartások kiadásait növelik, s egyben megnehezítik az áruvásárlási hitelek felvételét, emellett tapasztalataik szerint sokan az áruvásárlásról a szolgáltatások igénybevételére térnek át. Például nem vesznek új mosógépet és hőszivattyús szárítógépet, ehelyett leugranak a közeli mosodába, elegánsabb nevén mosószalonba, ahol pár dollárért tisztába teszik a szennyest.
Új szempontként lépett be, hogy a Donald Trump elnöksége alatt republikánus bírákkal telitűzdelt legfelsőbb bíróság megvétózta a diákhitelek egy részének elengedését – ahogy azt Joe Biden elnök kezdeményezte –, s a diákok százezreinek folytatniuk kellett a hiteltörlesztést.
Elektronikus kütyükre pedig nem maradt pénzük. Házimozit, okostelefont és notebookot is alig vesznek az amerikaiak, bár a tévéeladásoknál némileg jobb a helyzet.
Az pedig immár unásig ismert, hogy a számítástechnikai eszközök és a szórakoztatóelektronikai termékek koronavírus-járvány idején tomboló felvásárlási láza lecsengett, amin legutóbb a világelső személyiszámítógép-gyártó kínai Lenovo kesergett egy sort. Mindezek eredőjeként a Best Buynál úgy látják, még rosszabb lesz az üzleti év, mint korábban előrevetítették.
A megváltozott makrokörnyezetben a fogyasztói kereslet még egyenetlenebb és nehezebben tervezhető
– panaszkodott Corie Barry vezérigazgató a kedden, az amerikai tőzsdenyitás előtt publikált gyorsjelentésben. Az ünnepi szezon alatt is nyomás alatt állnak, s hiába a durva leárazások a nagyobb értékű háztartási cikkeknél, a vásárlók óvatosságát ezzel sem tudják elosztatni.
A lényeg, hogy a piacvezető elektronikai kiskereskedelmi lánc most – még a hagyományos Black Friday előtt – 6,0 és 7,5 százalék közötti éves forgalomcsökkenésre számít a több mint egy éve működő egységeiben, holott korábban 4,5 és 6,0 százalék közötti visszaesést valószínűsített.
Az évzáró negyedév körüli bizonytalanságot jelzi, hogy 3–7 százalék közé teszik a forgalom-visszaesés becsült mértékét. Az üzleti év bevételeit a 43,1–43,7 milliárd dolláros sávba várják, a korábbi 43,8–44,5 becslést átadva az enyészetnek.
A Best Buy részvényárfolyama 5,5 százalékkal csökkent az elszomorító hírekre reagálva a nyitás előtti kereskedésben. A részvény ezt megelőzően 15 százalékos mínuszt halmozott fel január óta.
A forgalomcsökkenés nem marad következmények nélkül, a leggyengébben muzsikáló egységeket bezárják, éves átlagban 15-20 szaküzlettel csökkenhet a Best Buy hálózata, amely jelenleg 1138 egységet számlál. A befektetők azzal vigasztalódhatnak, hogy 350 millió dolláros részvény-visszavásárlási programot hirdetett a cégvezetés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.