Főként a hazai piacon mutatott teljesítményének köszönhetően a Zwack Unicum I-III. negyedéves bruttó árbevétele az előző év azonos időszakához mérten 3,4 százalékkal közel 31,6 milliárd forintra nőtt – közölte az italgyártó vállalat kedden. Sőt, a jövedéki- és népegészségügyi termékadó nélkül számított nettó értékesítés 5,4 százalékkal, 19,1 milliárd forintra gyarapodott.
A bővülést elsősorban a belföldi termékértékesítésben érte el a cég, hiszen idehaza 6,1 százalékos volt a javulás az előző üzleti év első három negyedévében.
Ezen belül a saját termékek forgalma 8 százalékkal, 12,1 milliárd forintra emelkedett. A prémium szegmensen belül az Unicum értékesítése tovább nőtt, ugyanakkor a Fütyülősé csökkent, míg a többi márka összességében a bázis körül teljesített. A minőségi termékek kategóriájában valamennyi nagyobb volumenű márka forgalma emelkedett. Ezen belül árbevételtömegben a Kalinka nőtt a legnagyobb mértékben, forgalomarányosan azonban a Black Velvet a Trois Tours és az Óbester is 20 százalék feletti növekedést ért el.
A nem saját termelésű, úgynevezett forgalmazott termékek nettó árbevétele mindössze 1 százalékkal magasabb a bázisnál, melyen belül a Diageo-portfolió árbevétele 0,6 százalékkal csökkent, míg az egyéb forgalmazott termékek árbevétele 13,6 százalékkal emelkedett. A szegmens forgalmának a hanyatlását a menedzsment megítélése szerint javarészt a magas infláció miatt visszaeső fogyasztás okozta, ami a társaság eredményességét is érzékelhetően visszafogta.
Az árbevétel-emelkedés ráadásul a volumen 2,5 százalékos visszaesésével párosult. A teljes időszakot tekintve a visszaesés nagyobb részt továbbra is a nagykereskedelmi csatornában jelentkezik. Azonban az üzleti év harmadik negyedévében az eddigi tendenciákkal ellentétben a Zwack kiskereskedelmi értékesítése is 2,5 százalékkal zsugorodott, míg a nagykereskedelemben részint az év végi áremelés előtti elővásárlásoknak köszönhetően kedvező irányba fordult a trend.
Az április–decemberi bolti kiskereskedelemre vonatkozó piackutatási adatok szerint egyébként a magyar adózott égetett szeszesitalpiac volumenben 4,5 százalékkal csökkent, míg értékben 6,1 százalékkal növekedett. Ugyanebben az időszakban a Zwack kiskereskedelmi értékesítése volumenben közel megegyezett a bázissal, bruttó értékben pedig 3,3 százalékkal emelkedett.
Ez azt jelzi, hogy a magyar italgyártó versenytársaihoz képest kevésbé élt az áremelés eszközével.
Az exportra értékesített termékek árbevétele viszont csaknem 9 százalékkal, 1,75 milliárd forintra zuhant. A vállalat három meghatározó külföldi piaca közül az olasz forgalom szinten maradt, a román 3 százalékkal mérséklődött, a német azonban közel negyedével, vagyis nem kevesebb, mint 24 százalékkal szakadt be.
A szolgáltatások árbevétele 27,5 százalékkal 981 millió forintra lőtt ki. Ezen belül elsősorban a forgalmazott termékek márkatulajdonosainak költségtérítése emelkedett, ám a rekord látogatólétszámnak köszönhetően a Zwack múzeum és látogatóközpont, azaz az Unicum Ház jegyértékesítése is 40 százalék feletti mértékben nőtt.
Az anyagjellegű ráfordítások ugyan visszafogottan, azaz csupán 6,7 százalékkal nőttek, ám mivel ez is meghaladta nettó árbevétel 5,4 százalékos bővülését, a bruttó fedezeti hányad 0,4 százalékponttal 59,9 százalékra süllyedt. A személyi jellegű ráfordítások 13,3 százalékkal híztak. Az üzleti év elején a társaság átlagosan 15,4 százalékos bérfejlesztést hajtott végre.
A fentiek következtében a cég 3,2 milliárd forint adózott profitot ért el, amely bár 16,4 százalékkal alacsonyabb a bázisnál, ám a tervet még így is felülmúlja.
A Zwack Unicum részvényei a hírre az elmúlt időszak folyamatos drágulását követően 1,4 százalékkal, 20 900 forintra gyengültek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.