Őrült ármozgások zajlanak a palládium piacán, amely a könnyű platinafémek közé tartozik. Szerdán több mint 8 százalékot ralizott a kurzus, s a határidős jegyzés 932 dollár fölé emelkedett, miközben az idei teljesítmény 14 százalékos mínusz, egyéves visszatekintésben pedig 36 százalékos a zuhanás. Igaz, évtizedes távlatban, de még mindig több mint 30 százalékos a plusz.
A hagyományos robbanómotoros autók szigorodó környezetvédelmi előírásai nyomán 2016-ban tört ki a palládiumláz. Az akkoriban unciánként 500 dolláron forgó fém ára 2021-ben már a 3 ezer dollárt közelítette. 2022 tavaszán azonban fordulat jött a palládiumpiacon, s azóta is trendszerűen lefelé tart a jegyzés.
Ennek az oka egyrészt, hogy az autóipar egyre inkább átáll az elektromos járművekre. Másrészt a hagyományos gépjárművek katalizátoraiban
a drága palládiumot az olcsóbb platinával helyettesítették.
A palládium árának folyamatos morzsolódása idén már odáig jutott, hogy a múlt héten, 2018 áprilisa óta először volt újra olcsóbb a palládium, mint a platina. Az azonnali piacon 869,6 dollár volt egy uncia palládium, és 874,5 dollár egy uncia platina. Ami arra sarkallhatta a piaci szereplőket, hogy nagy tételben vásároljanak az olcsóvá vált palládiumból, melynek keresletét 80 százalékban az autóipar adja.
A Citi elemzői szerint az alacsony likviditás miatt komoly volatilitás jellemzi a palládiumpiacot, ahol a spekulánsok pozíciónyitásai és -zárásai árfolyammozgató hatásúak.
Hosszabb távon a palládiumkereslet zsugorodására és stabil kínálatra számít
Henrik Marx, a Heraeus nemesfém-kereskedelmi vezetője, mert a bányászott palládiumtermelés nagy része más fémekkel közös kosárban érkezik, ami korlátozza a termelők azon képességét, hogy lelassítsák a palládiumtermelést, amikor romlik a megtérülés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.