Önmagához mérten gyengébben teljesít az akkumulátorgyártás világbajnoka, a Contemporary Amperex Technology Limited, rövid és közismertebb nevén a CATL, amely a hét végén közölte a tavalyi záró negyedévének üzleti adatait. E szerint a cég nyeresége 1,2 százalékkal, 1,8 milliárd dollárra csökkent az egy évvel korábbihoz képest, ilyen mértékű csökkenést pedig 2022 eleje óta nem láthattak a folyamatos fejlődésben lévő akkumulátorgyártótól.
Az 1,8 milliárd dollár persze így is minden idők második legerősebb nettó profitja, úgyhogy egyelőre a befektetőknek sem kell rágniuk a körmüket. A bruttó árrés 22,57 százalékról 25,66 százalékra nőtt, ez viszont kétéves rekord.
A negyedéves 14,77 milliárd dolláros teljes bevétel viszont 10,2 százalékkal marad alatta a bázisidőszakinak, s alig kimutathatóan, 0,7 százalékkal nagyobb a harmadik negyedévben elértnél. A CATL egy évvel korábban állította fel történelmi bevételcsúcsát 16,69 milliárd dolláron.
Ami a teljes 2023-as év teljesítményét illeti, a CATL 43,6 százalékos pluszt tudott felmutatni profitfronton, ez 6,33 milliárd dolláros eredményt takar. A bevétel eközben „csak” 22 százalékkal, 55,77 milliárd dollárra nőtt. A bevételek 71,1 százalékát az akkumulátorgyártás adta, míg az ipari energiatároló egységek forgalmazása 14,9 százalékot képviselt.
A használt és selejtes akkumulátorok újrahasznosításából származott a bevételek 8,4 százaléka, míg egyelőre a legszerényebb, 1,9 százalékos aránnyal az akkumulátorgyártáshoz szükséges ásványi nyersanyagok értékesítése járult hozzá az összbevételhez. Ez mondjuk nem is csoda, hiszen a feltárt nyersanyagok hasznosítása döntően házon belül történik a Debrecenben gigantikus gyárat építő CATL-nál.
Sokkal érdekesebb és az elemzők számára is előremutató adat, hogy a teljes bevételből a külföldről származó összeg egyre nagyobb arányt tesz ki, ez egy év alatt 23,1-ről 32,7 százalékra emelkedett, ami azt jelzi, hogy a CATL messze kinőtte a kínai piacot – ahol 57 százalék feletti az akkumulátorpiaci részesedése –, s egyre több autóipari partnernél számítanak rá beszállítói minőségben.
A cég különösebb gazdasági és politikai nyomást nem észlelt a külföldi terjeszkedésével kapcsolatban, az árfolyamhatások is semlegesek voltak. Az előbbit azért mások másként értékelik, az Egyesült Államokban például nem mindenki tapsikol a CATL megjelenésének, és szigorú felügyelet alatt dolgozhat csak. Ha hagyják. Emlékezetes, hogy az Egyesült Államok hadseregének támaszpontjairól száműzik a CATL energiatároló berendezéseit,
bár azok kiválóan tárolják magát az energiát, egy Kínából elrendelt esetleges hekkertámadás potenciális támogató alanyaiként fellépve rendkívül komoly nemzetbiztonsági kockázatot jelenthetnek az amerikai hálózati infrastruktúrára.
Olyannyira, hogy a Duke Energy a polgári célú energetikai létesítményekben is lecseréli a CATL termékeit.
A januári összesítés szerint 39,7 százalékos világpiaci részesedéssel rendelkező CATL számára is megoldandó feladvány az akkumulátorpiacon megfigyelhető globális túlkapacitások kezelése.
A CATL például tavaly 70 százalékra csökkentette gyárkihasználtságát a 2022-es 83 százalékról – emlékeztetnek a Citi elemzői –, miközben sorra építi új gyártóbázisait, amelyek a Bernstein becslései szerint mintegy ötödével növelik majd a már 2023 végén rendelkezésre állt, több mint 500 gigawattórányi teljes termelési potenciált.
Az ilyen agresszív növekedés – rövid távon legalábbis – nincs szinkronban nagy megrendelőik, mint a Tesla vagy a CATL által magához láncolt Nio által felvázolt igényekkel.
A Rho Motion adatai szerint az akkumulátoros autók globális értékesítési dinamikája a 2022-ben mért 60 százalékos pluszról tavaly 31 százalékra csökkent, és az idén ennél jóval kisebb bővülésre lehet számítani, legalábbis globális méretekben, hiszen egy-egy piacon most is kimagasló értékesítést tudnak majd felmutatni a villanyautókat gyártó társaságok.
A CATL alapító-elnökét, Robin Zenget az említettek nemigen zavarják, ő távolabbra tekintve a termelés és az igények várható felpörgését látja. Zeng
A terjeszkedés terén az igazi nagy falat, az Egyesült Államok rágósnak mutatkozik, a kitiltások mellett a Forddal közös akkuellátási licencmegállapodást is ferde szemmel nézik. Tükörsimának tűnik ezzel szemben az Európába vezető út, amelynek első állomása Németországon, a második Magyarországon át vezet.
A CATL-t támogatja az a kisvárosnyi, több mint 20 ezer főt foglalkoztató kutatás-fejlesztési gárda, amely az új generációs akkumulátorok tömeggyártásra való felkészítésében jelentős lépéseket tett, kezdve az egyre népszerűbb lítium-vas-foszfát cellás akkuktól az újszerű nátrium-ion cellás telepekig, amelyek belátható időn belül sorozatgyártásra érettek lesznek.
A befektetők mindenesetre nem kerültek az akkupiaci problémák hatása alá, a CATL sencseni tőzsdén jegyzett részvényei a hétfői kereskedési napon 5 százalékot drágultak, ezzel az akkumulátorgyártó társaság P/E-értéke, azaz az árfolyam és az egy részvényre vetített nyereség várható aránya 9,5-szeres az egy évre előretekintő időtávon.
A Magyarországon szintén gyárat építő BYD-del szemben kritikusabb a piaci megítélés, nála a P/E-ráta 7-et mutat. Magyarán a CATL-t momentán jobb befektetésnek ítélik, mint a BYD-t.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.