BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Mol: fontos üzletet kötött az olajcég – az üzemanyagárakra is hatása lehet

A Janaf horvát kőolajvezeték-üzemeltető 2,2 millió tonna kőolajat szállít a Molnak az idei év végéig.

Az év végéig szóló olajszállítási és tárolási szerződést kötött a Mollal a Janaf horvát kőolajvezeték-üzemeltető vállalattal – írja a Bloomberg.

A Mol megállapodott a Janaffal az olajszállításról, az alkunak a hazai  üzemanyagárakra is hatása lehet / Fotó: Attila Kisbenedek / AFP

A régóta várt megállapodás értelmében a Janaf 2024 végéig 2,2 millió tonna kőolajat szállít a magyar olajtársaságnak, emellett a Krk szigetén található Omisalj terminálon 79 385 köbméter, a sziszeki terminálon pedig 70 ezer köbméter nyersolajat tárol számára. 

A szerződés értékét nem közölték a vállalatok, a Mol szerint ugyanakkor a szállítás költsége a piaci ár többszöröse lesz. Az Erste kommentárja szerint a megállapodás megkötése várható volt, és a magasabb díjról is lehetett már korábban hallani.

Az INA-val már korábban megállapodtak a szállításról

A Janaf a hónap elején állapodott meg a Mol 49 százalékos horvát leánycégével, az INA-val egy hasonló volumenű olajszállításról. A zágrábi Mol-érdekeltség az év végéig kétmillió tonna kőolajat vételez az Adria-kőolajvezetéken keresztül.

A horvát állam többségi tulajdonában lévő Janaf a Rijekához közeli Krk szigetén, valamint Sziszeken, Virjében, Slavonski Brodban és Zitnjakban üzemeltet nyersolaj- és olajtermék-terminálokat. A szállítási infrastruktúrát működtető horvát vállalat 2023-ban a vártnál is jobban megugró, 52 millió eurós nyereséget termelt, részben a megemelt transzferdíjaknak is köszönhetően.

Árfeszültség a Janaf és a Mol, illetve a Mol és a kormány között

A Mol és a Janaf közötti viszony a hosszú időre visszanyúló piaci kapcsolat ellenére nem felhőtlen, a magyar olajtársaság tavaly azzal vádolta meg a vezetéküzemeltetőt, hogy indokolatlanul és aránytalanul drágán szállítja az energiahordozókat Magyarországra, ami többletköltséget jelent a magyar olajtársaságnak.

A Molra eközben Magyarországon kormányzati nyomás is nehezedik, hogy a környező országokénál magasabb hazai üzemanyagárakat lejjebb nyomja, hogy azok belesimuljanak a régiós középmezőnybe.

 

A Mol részvényei félszázalékos emelkedéssel indították a pénteki kereskedést, idén pedig nyolcszázalékos árfolyamnyereséget érhettek el az olajrészvénnyel a befektetők.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.