Kevesebb aktív felhasználóval bővült az év elején a Spotify tábora, mert a zenei streamszolgáltató ezúttal szűkebbre fogta a marketingbüdzséjét, s ez megbosszulta magát. A legalább havi rendszerességgel a Spotifyt hallgatók száma 615 millióra gyarapodott, ami az egy évvel korábbihoz képest 19, az előző negyedévihez viszonyítva viszont csak 2 százalékos növekedés. A bővülés egyaránt elmaradt a Spotify saját előrejelzésétől és az elemzők 618 milliós mediánbecslésétől.
A reklámmentes zenehallgatásra áldozni is hajlandó prémium-előfizetők számában is pozitív elmozdulás volt, bár az éves 14 és a negyedéves 1 százalékos bővülés hallatán aligha dobnak hátast a befektetők. A 239 millió fizető felhasználó viszont rendszeresen utalja az előfizetési díjat, ennek köszönhetően a társaság bevétele éves összevetésben 20 százalékkal, 3,636 milliárd euróra nőtt, 40 millióval túllőve az LSEG elemzői konszenzusán.
Az utóbbi időszakban elrendelt költségcsökkentések, leépítések – decemberben 1500 fős karcsúsítást jelentettek be –, valamint a reklámkassza kulcsának eltüntetése örvendetes mozgást váltott ki a profitsoron, a svéd vállalat fennállása óta először ért el egymilliárd euró feletti negyedéves bruttó profitot egyetlen negyedév alatt.
A nyereség 31 százalékkal, 1,004 milliárdra hízott.
A megszorításokkal sikerült a befektetők kedvére tenni, a megugró profit és a 2,4 százalékponttal, 27,6 százalékra felsrófolt bruttó haszonkulcs is erre utal. Az utóbbit a podcastüzletág felfuttatása segítette. A Spotify egymilliárd euró fölött költött a podcastüzletág megerősítésére, és ez, ha látványos bukások mellett is, de bejött neki.
Náluk fut a leghallgatottabb podcaster, Joe Rogan komikus műsora is, az ő leigazolása több százmillió euróba került. Harry herceg és Meghan Markle podcastjáért 25 millió dollárt dobtak ki, ám a pár a két és fél év alatt mindössze 12 epizódot volt képes leszállítani, mire a szerződésük tavaly júniusban kifutott. A Spotifyon elmélkedett Barack Obama volt amerikai elnök és felesége is az élet nagy kérdéseiről.
Daniel Ek vezérigazgató elismerte, hogy voltak húzós időszakaik, és neki személy szerint álmatlan éjszakái a podcastbizniszbe ölt hatalmas összegek megtérülése kapcsán, de mára kiderült, hogy jó lóra tettek, új profitcentrumot hoztak létre a vállalaton belül.
A piac honorálta is az erőfeszítéseket, a 30 százalék feletti részesedésével globális piacvezetőnek számító Spotify árfolyama a New York-i tőzsdén 11 százalékkal erősödött. A vállalat a folyó negyedévre 631 millió havi aktív felhasználót remél, ez 2,6 százalékos plusz a március végi állapothoz képest, s elmarad az LSEG 636,3 milliós elemzői várakozásától.
A cég 28,1 százalékos bruttó marzsot céloz meg, ami már jobban hangzik. Daniel Ek elmondta még, hogy minden területen növekedési pályán akarnak maradni, s a marketingkiadások „felébresztése” is ezt a célt szolgálja majd. Dolgoznak egy olyan új konstrukción is, amely csak a zenehallgatóknak szól majd, be bővebbet erről nem árult el, ahogy az esetleges árkorrekciókról sem beszélt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.