Kedd délelőtt nyílt meg hazánk első Primark üzlete: a nyitást akkora érdeklődés övezte, hogy egyes vásárlók órákkal a hivatalos időpont előtt beálltak már a sorba, hogy elsőként léphessenek be az új üzletbe. A divatcikk-kiskereskedelmi vállalat népszerűsége távolról sem csak hazánkban ekkora: a cég már több mint 430 bolttal rendelkezik világszerte, céljuk pedig elérni az 530 lokációt 2026 végéig.
A Primark 1969-es dublini alapítása óta szinte megállás nélkül tudott növekedni, ma már az Associated British Foods konglomerátum legnagyobb leányvállalataként üzemel. Az ABF tavalyi 19,5 milliárd angol fontos bevételéből 9 milliárd fontot a Primarknak köszönhet.
A Primark forgalma 2013 óta ugyanis megduplázódott, 2022-ről 2023-ra pedig 15 százalékkal tudott bővülni.
Az üzletlánc vártnál jobb tavalyi eredményei mögött az elemzők a Primark által meglépett áremelések kedvező fogyasztói fogadtatását, a várakozásoknál ellenállóbbnak bizonyuló brit lakossági keresletet, illetve az újonnan megnyitott üzletei forgalmának felülteljesítését vélik felfedezni. A Primark tavalyi éves üzemi marzsa 8 százalék körül alakult, melyre elsődlegesen a bolti lopások magas száma, illetve a németországi érdekeltségek körében véghezvitt átalakítási folyamatok költségei hatottak negatívan.
A lánc elsődleges piaca Anglia,
ahol a vásárlók 94 százaléka állítja, hogy ismeri a céget – viszont a megkérdezetteknek csak kevesebb, mint a fele állítja, hogy kedveli a Primarkot és annak termékeit. A cég népszerűsége a szigetországon túl azonban látványosan alacsonyabb: Amerikában csak minden negyedik vásárló ismeri a márkát.
A cég mögött álló Associated British Foods portfóliójában azonban távolról sem csak a Primark szerepel. A brit konglomerátum élelmiszer-feldolgozással és kiskereskedelemmel egyaránt foglalkozik, 55 országban van jelen, és 133 ezer alkalmazottal rendelkezik.
A holdingvállalat részvényei az idén 13,7 százalékkal kerültek feljebb, az elmúlt egy évben pedig 47,3 százalékkal erősödött a kurzus.
Az Írországban, Portugáliában, Spanyolországban, Németországban, Hollandiában, Belgiumban, Ausztriában, Franciaországban, Olaszországban és az Egyesült Államokban is jelen lévő Primark az idén a magyarországi terjeszkedésen túl öt további brit üzletet is tervez nyitni, ahogy négy újabb amerikai lokáció létesítése is tervben van a vállalatnál.
A Primarkot jelenleg az 58. legértékesebb divatmárkaként tartják számon a maga 1,6 milliárd dolláros márkaértékével.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.