A Volkswagen részvényeseit nem hozta lázba a kedd este bejelentett üzlet, miszerint a német konszern közös vállalatot alapít az amerikai elektromosautó-gyártó startuppal, a Rivian Automotive-vel, s 5 milliárd dollárt rögtön be is tol az új cégbe. A mai frankfurti tőzsdenyitásban a VW-részvények bő egy százalékkal lettek olcsóbbak, a piac még rágja-rágdossa a befektetés mozgatórúgóit, hogy a rozsdát lefejtve megtalálhassa az acélvázat, amelyre építeni lehet.
Ezzel szemben a Riviannel örömtüzeket gyújthattak, a világpiaci kereslet általános gyengülése következtében nehéz helyzetbe jutott vállalat olyan tőkeerős és meghatározó piaci jelentőségű partnerhez jutott, amilyenre sokan vágyakoznak manapság.
A Volkswagen tartozik is Amerikának, a társadalom nehezen tudja túltenni magát a 2015. szeptember közepén kipattant dízelbotrányon, ahogy a németek palira vették az amerikaiakat, és meghamisított adatokkal manipulálták a nagy teljesítményű járműveik károsanyag-kibocsátását.
A Volkswagen az emiatt kiszabott, mintegy húszmilliárd dolláros bírsággal vezekelt, Washington jóindulatát pedig óriásberuházások bejelentésével nyerte el.
Ezt koronázta most meg a Riviannel kötött ügylet, melynek bejelentésére az elektromos pickupjáról és SUV-járól ismert társaság részvénye ralizni kezdett az amerikai tőzsdezárást követő elektronikus kereskedésben. Az 50 százalékkal dráguló részvény 12 dollárig jutott, ami persze piskóta a Nasdaqra 2021 novemberében, az év legnagyobb durranásaként bevezetett Rivian 129 dolláros induló árához képest.
Akkor a vállalatba vetett bizalmat a zöldipari konjunktúra mellett a Rivian mögött álló cégek és befektetők is gerjesztették, a ma 16 százalékkal rendelkező Amazon, amely százezer darabos elektromos furgon flottamegrendelésével megadta az alaphangot, valamint a szakmai oldalon a Ford, amely utóbb saját gondjaira hivatkozva 1 százalék fölöttire, azaz jelképes méretűre redukálta a részesedését.
Mivel a Ford és a Volkswagen a haszonjárművek területén szorosan együttműködik, kettejük viszonyát a mostani fejlemény nem zavarja, sőt inkább erősítheti.
A kezdeti befektetők sorában találhattuk Soros György alapját is, de ő, megérezve a dolgok rosszra fordulását, veszteséggel, de még időben, a nagy zuhanás előtt ki tudott szállni a cégből, amely a keddi, 11,9 milliárd dolláros piaci értékét 18 milliárdosra tudja ugrasztani – ha az éjjel szerzett nyereségét megőrzi az árfolyamban.
Ami az üzlet lényegét illeti, a felek az 50-50 százalékban birtokolt új cég révén megosztják az elektromos autóik architektúrájára és szoftveres vezérlésére vonatkozó információkat és fejlesztéseket,
közös autógyártás egyelőre nem szerepel a forgatókönyvekben.
R. J. Scaringe, a Rivian vezérigazgatója szerint a friss forrás révén felgyorsíthatják a 2026 elején piacra dobandó, olcsóbb, 45 ezer dolláros R2-es elektromos SUV-juk, valamint a későbbre tervezett R3-as crossover fejlesztését.
A Rivian ezektől reméli az igazi nagy áttörést, miközben a meglévő két modelljük, az R1T pickup és az R1S SUV gyártásának felfuttatásán is dolgoznak az Illinois állambeli Normalban lévő üzemükben. Az együttműködéssel a Rivian radikálisan le tudja szorítani alkatrészbeszerzési költségeit, támaszkodhat ebben a VW hatalmas, kiépített hálózatára.
Rövid távú cél, hogy a Rivian két futó modellje már hozza is a pénzt, mert jelenleg minden egyes értékesített autójukon 39 ezer dolláros veszteségük van. Amúgy a járművekért meglehetősen borsos árat számítanak fel, a 2025-ös kiadású RT1 kisteherautó a 72–102 ezer dolláros kategóriát képviseli, míg az ugyanerre a platformra épített R1S SUV 78–108 ezer dollárt kóstál, felszereltségtől függően.
Érdekesség, hogy a Rivian kezdettől ellenállt az árcsökkentési nyomásnak, mint mondták, a kocsi valóban ennyibe kerül, nem adhatják olcsóbban. Ha így tennének, azzal negatív spirálba kerülnének, s ott kötnének ki, ahol pár hete egy másik, minőségi elektromos autókat gyártó amerikai társaság, a Fisker – azaz csődvédelembe kellene menekülniük.
Ehelyett a másik utat választották, a drasztikus költségcsökkentést, a beszállítói szerződések újratárgyalását, s ha más út nem volt, akkor egyes alkatrészek házon belüli előállítására váltottak. Magán a gyártáson is rengeteget észszerűsítettek, aminek révén 35 százalékos (!) költségmegtakarítást értek el.
Kétmilliárd dollárt spórolnak csak azzal, hogy nem építenek új üzemet Georgiában az R2-es gyártásához, hanem maradnak Normalban, és itt bővítik a kapacitást, évi 215 ezer járműre a jelenlegi 150 ezerről. Ennek ellenére készpénzállományuk az első negyedévben másfél milliárd dollárral, nyolcmilliárd alá csökkent
Scaridge szerint ez még elég lett volna az R2-es kifejlesztéséhez és gyártásba engedéséhez. Vagy igaz, vagy nem, mindenesetre időben és jó irányból érkezett a pénzügyi és szakmai segítség. Közben spekulánsok már a Rivian romjain kezdtek volna tort ülni, a cég árfolyamesésére fogadó shortolók kezében már 18 százaléknyi pakett összpontosult az S3 Partners adatai szerint. Őket most jól kiüti az 50 százalékos árfolyam-erősödés.
Ráadásul a VW-együttműködés révén felcsillanhat a külföldi terjeszkedés lehetősége a Rivian előtt, amelynek robusztus járművei iránt Európában és Ázsiában is lenne kereslet, de egyelőre a hazai pozícióik stabilizálására fókuszálnak.
A Volkswagen számára is gyümölcsöző lehet az üzlet, a németek a közös fejlesztésű új Rivian modelleknél próbálhatják ki az új platformokat a szoftverekkel egyetemben, s adoptálhatják majd a teljes portfóliójukra,
Szakértők szerint a Rivian abban erős, amiben a Volkswagen nem: nevezetesen a szoftverfejlesztésben. A VW erre létrehozott leányvállalata, a Cariad működése és fejlesztései nem teljesítették a hozzájuk fűzött elvárásokat, ez is hozzájárulhatott Herbert Diess VW-vezérigazgató 2022-ben történt eltávolításához.
A konszern 2028-ra ígéri a teljes szoftveres megújulást, miközben ellenlábasai e téren jóval előtte járnak. A Volkswagennek a dízelbotránnyal megtépázott renoméját még nem sikerült helyreállítania az Egyesült Államokban, az idegenkedésnek is köszönhetően hátul kullog a magas profittal jellemzett SUV-crossover kategóriában.
Legutóbbi képviselőjük, az elektromos ID.4-es piaci bevezetése is rosszul sült el a tengerentúlon. A VW az odaát egykor népszerű offroad márkája, a Scout újraélesztésével is próbálkozik, a járművet 2026 végétől kezdik gyártani a ma még építés alatt álló dél-karolinai bázison. Furamód ezzel egyszersmind a Riviannak is konkurenciát támasztanak, ráadásul úgy, hogy már a közös vállalat által felmutatott innovációkat is integrálják a Scoutba.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.