BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
14-11-2023.,The,Latest,Aircraft,By,Boeing.,Newly,Made,Aircraft,Boeing

A Boeing önként fizet közel félmilliárd dollárt, hogy megússza a nagyobb bajt

A világ második legnagyobb polgári repülőgépgyártója beragadt futómű miatti kényszerleszállások, tűzesetek, elhagyott, jobb esetben csak kilazult alkatrészek okozta hibák, a gyártás során a beszállítóknál tapasztalt minőség-ellenőrzési kritikák miatt került kereszttűzbe. A Boeingnek ezúttal két halálos baleset miatt kell fizetnie.

A Boeing megegyezett az amerikai igazságügyi minisztériummal, ennek értelmében a cég bűnösnek vallja magát, és 487,2 millió dolláros (közel 177 milliárd forint) bírságot fizet két halálos kimenetelű baleset miatt. A vállalat így elkerüli a hosszadalmas büntetőeljárást a 2018-as indonéziai és a 2019-es etiópiai katasztrófáért, amelyekben a cég 737 Max gépei zuhantak le, 346 ember halálát okozva.

14-11-2023.,The,Latest,Aircraft,By,Boeing.,Newly,Made,Aircraft,Boeing
Balesetek miatt kell fizetnie a cégnek / Fotó: Shutterstock

A Bloomberg emlékeztet rá, hogy a Boeing várhatóan az összeg a felét fogja elutalni a bíróság jóváhagyásától függően, mivel 243,6 millió dollárt már fizetett az ügyben. Az alku része még, hogy a repülőgépgyártó a következő három évben 455 millió dollárt fordít biztonsági rendszereinek megerősítésére, továbbá együtt kell működnie az igazságügyi tárca által delegált vállalati felügyelővel is.

A bűnösség beismerése mélypont a vállalat több mint százéves történetében, de a cég megússza a büntetőeljárást. Ugyanakkor a vádalku az egyik vádpontban sem tartalmaz mentességet az alkalmazottaknak, így a vezetőknek sem. A megállapodás csak a 737 Max lezuhanását megelőző visszaélésekre vonatkozik, és nem védi a Boeinget a más esetekben felmerülő felelősségtől.

Mint ismert, a vállalat kálváriája az Alaska Air menet közben az égből pottyant vészkijárati ajtójával kezdődött még január elején: a gépen egy hűtőszekrény nagyságú lyuk keletkezett majdnem ötezer méteres magasságban. A pilótáknak sikerült letenniük a sérült gépet, a fedélzeten tartózkodó 177 ember közül senki nem sérült meg. A hatóságok végül 

egy családi ház kertjében találták meg a gép vészkijáratpaneljét.

A balesetet a gyári hibás, kilazult rögzítések okozták. Szintén emlékezetesnek számít, amikor az év elején Antony Blinken amerikai külügyminiszter Boeingja is meghibásodott, így Zürichben ragadt a politikus. Blinkenért egy kisebb gépet küldtek, a stábja viszont kénytelen volt kereskedelmi járatokon hazautazni, ami aligha javította a Boeing hírnevét.

Azóta beragadt futómű miatti kényszerleszállások, tűzesetek, elhagyott, jobb esetben csak kilazult alkatrészek okozta hibák, a gyártás során a beszállítóknál tapasztalt minőség-ellenőrzési kritikák miatt került kereszttűzbe a világ második legnagyobb polgári repülőgépgyártója. Legutóbb Új-Zélandon hajtott végre kényszerleszállást egy Boeing 737-800-as, amikor röviddel a felszállás után a gép egyik hajtóműve kigyulladt. 

Eddig csak a szerencsének köszönhető, hogy 2019 után nem következett be újabb tragédia, így az amerikai légügyi hivatal is keményen odacsapott a cégnek. A sorozatos minőségi problémákat megelégelve a Boeing azt tervezi, hogy házon belülre viszi az alkatrészgyártást, ennek jegyében felvásárolja egykori leányvállalatát, a Spirit Aerót.

Tönkrement a Boeing űrhajója, az asztronauták nem jutnak vissza a Földre

A világűrben ragadt két űrhajós, miután meghibásodott a Boeing Starliner űrhajója. A gép 28 hajtóművéből 5 tönkre ment, így az asztronauták nem tudnak visszajutni a Földre. Egyelőre a Nemzetközi Űrállomáson maradnak, ahol a NASA közleménye szerint bőségesen van ellátmány a két űrhajós számára.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.