A Saks Fifth Avenue anyavállalata 2,65 milliárd dolláros üzletet kötött a rivális Neiman Marcus megvásárlására, amit mindkét cég igazgatótanácsa támogatott. A Saks Global néven induló egyesült vállalat éves forgalma körülbelül 10 milliárd dollár lehet, ami nagyjából kilencede a luxusipart uraló LVMH tavalyi árbevételének. Az Amazon és a Salesforce kisebbségi tulajdonos lesz.
A luxuscikkeket kínáló áruházláncok hónapokig tárgyaltak. Mindkét cég azzal küzdött, hogy a nagy divatmárkák saját üzletházai elvonták a forgalmat, s a vásárlóik egyre kevesebbet költöttek drága árukra.
A fúzió finanszírozói között van a HBC, amely 2013-ban megvásárolta a Saksot, s most kétmilliárd dollárral támogatja az üzletet, amit a meglévő befektetők adtak össze, mint a Rhone Capital, az Abu Dhabi Investment Council és az NRDC Equity Partners.
A luxuscikkek értékesítése az elmúlt években lelassult, miután a pandémiás trend lelohadt. Emlékezetes, mennyire felpörögtek az eladások az elmúlt években, a pezsgők, a kézitáskák és a luxusékszerek piacán.
Ezt a trendet nevezik az iparágban bosszúvásárlásnak.
Az infláció is visszavetette a forgalmat, mert a kevésbé tehetős vásárlók nem tudták rugalmasan bővíteni a költésüket. A Bain &Co. becslése szerint az amerikai kontinensen a luxuskiadások 2023-ban 8 százalékkal estek vissza 2022-höz képest, bár Ázsiában és Európában nőttek az eladások.
Olyan régi márkák is nehézségekkel küzdenek, mint a Gucci. A tulajdonos Kering részvényeinek idei teljesítménye 15 százalékos esés. A Kering esetében a visszaesés egyik oka a kínai gazdaság lassulása, a másik pedig, hogy a Gucci új divattrendet keres. De a Kering is előre menekült: tavaly részesdést vásárolt a Valentinóban.
A fúzió révén a Saks és Neiman kedvezőbb alkupozícióba kerül a nagy beszállítóknál, de spórolhatnak a párhuzamos költségek felszámolásával is. Ugyanakkor üzletek bezárását nem tervezik. Így tovább működhet a 39 áruháza és 95 diszkontüzlete, s a Neiman 36 áruháza, a két Bergdorf Goodman üzlete és az öt Last Call diszkontüzlete is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.