Már árcsökkentéssel sem tudja növekedési pályán tartani a Teslát Elon Musk, a világ második legnagyobb forgalmú elektromosautó-gyártója, mind az eladások, mind a nyereség leszálló pályán van, az utóbbi immár sorozatban a negyedik negyedéve, ami méltán bosszantja a Tesla-befektetőket.
Musk a keddi amerikai tőzsdezárás után publikált második negyedéves gyorsjelentésben közölt gyenge számokra reagálva további türelmet kért a Tesla híveitől, akik azonban tehetetlenek a cégnél teljhatalomra törekvő alapító-vezérigazgatóval szemben, nem tetszésüket legfeljebb részvényeik eladásával tudják demonstrálni.
És ezt meg is tették, a részvényárfolyam közel 8 százalékot zuhant. Pedig Musk még fűt-fát megígért a június közepén tartott – számára – sorsdöntő közgyűlésen, amelynek központi témája az ő 56 milliárd dolláros bónuszának a kifizetése volt, miután azt előzőleg a delaware-i bíróság egy részvényesi fellépésre hivatkozva aránytalannak minősítette, és korábbi megszavazásának a körülményeit is törvényellenesnek ítélte.
Arról van szó, hogy a Musktól 100 százalékban függő igazgatósági tagoknak nem volt más választásunk, mint hogy az igen gombot nyomják meg. A júniusi újraszavazáson ismét átment Musk gigabónusza és az is, hogy a cég székhelyét a kevésbé rigorózus Texasba, közelebbről Austinba helyezzék át, ahol a Tesla második amerikai Gigafactoryja működik. Az ügy onnantól különösen érdekes, hogy
a zsarolásszagú bónuszt arra hivatkozva tolták át a részvényesek, hogy ha a Főnök megkapja a pénzt (részvényeket), akkor sokkal többet tud foglalkozni a gyengélkedő Teslával.
Akik most eladták a részvényeiket, már nem bíznak ebben, és a kért türelem megadása sem a kenyerük. Elon Musk vezérigazgató ugyanis világossá tette, hogy a szebb napok még messze vannak. A részvényesek pedig elunták a folytonos ígérgetést, a határidők folytonos felrúgását.
Ez történt most is: Musk nyárra ígérte a piacütő robotaxijuk bemutatását, erre azonban legkorábban október 10-én kerül(het) sor, holott azoknak akkor már rég dolgozniuk kellene a kijelölt amerikai nagyvárosok utcáin. Ráadásul az októberi robotaxi is csak egy prototípus lesz.
Amit igazán vár a piac és a nagyközönség, az a „megfizethető Tesla”, de annak beharangozott startja legkorábban a jövő év első felében történhet meg. Az eredetileg erre tervezett mexikói gyárberuházást legalább a november 5-i amerikai elnökválasztásig jegelik, s ha a Musk által ki tudja milyen érdekek mentén havi 45 millió dollárral támogatott Donald Trump fut be, akkor még be is fuccsolhat a mexikói terv, mivel az elnökjelölt vámokat vetne ki az ott gyártott termékekre.
Trump azt mondta, hogy súlyos vámokat fog kivetni a Mexikóban gyártott járművekre, így nincs értelme sokat befektetni Mexikóban, ha ez lesz a helyzet
– ismerte el Musk, aki ennek ellenére marginálisnak nevezte a Tesla üzleti tevékenységét fenyegető kockázatot, ha Trump nyeri meg a választást, noha újdonsült patronáltja visszatérően az elektromos járművek megveszekedett ellenségeként tünteti fel magát.
A vezérigazgató szerint ha Trump győz, és visszavonja a Joe Biden demokrata elnök által szorgalmazott inflációcsökkentő törvényt, amely járművenként akár 7500 dollár adókedvezményt biztosít az elektromos autók gyártóinak, az nem ártana különösebben a Teslának.
Lenne némi hatása, de úgy gondolom, hogy ez pusztító lenne a versenytársaink számára, és csak némileg ártana a Teslának. Hosszú távon valóban segítene nekünk
– adott értelmet Trump melletti kiállásának Elon Musk.
Így vagy úgy, a Tesla új modelljeire mindenképp égető szükség van a kínai gyártókhoz főként
képest csigalassúságú megújulási periódussal dolgozó társaság számára. És volt még egy Musk-féle vízió, a humanoid robot, amely a vezérigazgató szerint a Tesla árfolyamát az egekbe repíti majd, de az szintén nem készül el egyhamar – jegyzi meg a Bloomberg.
Musk ígérte, hogy a Tesla a jövő év első felétől kezdve az austini üzemében fogja gyártani az új, olcsóbb autóját, ahogy a robotaxit is, amely elemzői vélemények szerint legkorábban 2026-ban vagy 2027-ben készülhet el. Az Optimus robot is texasi lesz. A hosszú távú tervek megvalósulásáig maradnak a meglévő korosodó modellek a kínálatban, melyekből
a tavaly értékesített 1,8 millió példánynál az idén messze kevesebbet tudnak eladni
– erre az idén már másodszor figyelmeztetett az autógyártó. A második negyedévben 444 ezer autót adtak el, ez 5 százalékos elmaradás az előző év azonos időszakához képest.
A bevételeknél második negyedéves rekordot, 25,5 milliárd dollárt mutattak ki, miközben az adózott nyereség 42 százalékkal, a vártnál is alacsonyabbra, 1,81 milliárd dollárra zuhant.
A befektetők által szorosan figyelt mutató, az autógyártás bruttó árrése 14,6 százalékra csökkent, szemben az első negyedévi 16,4 százalékkal. Ez az adat nemrég még 30 százalék felett járt. Még rosszabb lenne a helyzet, ha az elektromos autók iránti kereslet megcsappanására nem válaszol a Tesla drasztikus költségcsökkentő lépésekkel, például tízezres elbocsátásokkal, részlegek leépítésével és már módon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.