BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tesla: a türelmi idő lejárt, a fejlesztések késnek, szakad az árfolyam

Aki nem hisz a Teslában, az most adja el a részvényeit – biztatta a negyedéves gyorsjelentés csalódást keltő számain elkeseredett befektetőket Elon Musk. Így is tettek, a Tesla alapító-vezérigazgatója szavaira eladási hullám bontakozott ki.

Már árcsökkentéssel sem tudja növekedési pályán tartani a Teslát Elon Musk, a világ második legnagyobb forgalmú elektromosautó-gyártója, mind az eladások, mind a nyereség leszálló pályán van, az utóbbi immár sorozatban a negyedik negyedéve, ami méltán bosszantja a Tesla-befektetőket. 

Tesla     
Elon Musk
X
Twitter
végkielégítés
Elon Musk, a Tesla alapító-vezérigazgatója nincs pertuban a határidőkkel / Fotó: AFP

Musk a keddi amerikai tőzsdezárás után publikált második negyedéves gyorsjelentésben közölt gyenge számokra reagálva további türelmet kért a Tesla híveitől, akik azonban tehetetlenek a cégnél teljhatalomra törekvő alapító-vezérigazgatóval szemben, nem tetszésüket legfeljebb részvényeik eladásával tudják demonstrálni. 

A Tesla-részvényeseknek Musk most is csalódást okozott 

És ezt meg is tették, a részvényárfolyam közel 8 százalékot zuhant. Pedig Musk még fűt-fát megígért a június közepén tartott – számára – sorsdöntő közgyűlésen, amelynek központi témája az ő 56 milliárd dolláros bónuszának a kifizetése volt, miután azt előzőleg a delaware-i bíróság egy részvényesi fellépésre hivatkozva aránytalannak minősítette, és korábbi megszavazásának a körülményeit is törvényellenesnek ítélte. 

Arról van szó, hogy a Musktól 100 százalékban függő igazgatósági tagoknak nem volt más választásunk, mint hogy az igen gombot nyomják meg. A júniusi újraszavazáson ismét átment Musk gigabónusza és az is, hogy a cég székhelyét a kevésbé rigorózus Texasba, közelebbről Austinba helyezzék át, ahol a Tesla második amerikai Gigafactoryja működik. Az ügy onnantól különösen érdekes, hogy 

a zsarolásszagú bónuszt arra hivatkozva tolták át a részvényesek, hogy ha a Főnök megkapja a pénzt (részvényeket), akkor sokkal többet tud foglalkozni a gyengélkedő Teslával. 

Akik most eladták a részvényeiket, már nem bíznak ebben, és a kért türelem megadása sem a kenyerük. Elon Musk vezérigazgató ugyanis világossá tette, hogy a szebb napok még messze vannak. A részvényesek pedig elunták a folytonos ígérgetést, a határidők folytonos felrúgását.

Tesla gigafactory Texas 
 Austin
A texasi Gigafactory madártávlatból. Musk Mexikó helyett itt gyártaná az olcsó Teslát / Fotó: Tesla

Ez történt most is: Musk nyárra ígérte a piacütő robotaxijuk bemutatását, erre azonban legkorábban október 10-én kerül(het) sor, holott azoknak akkor már rég dolgozniuk kellene a kijelölt amerikai nagyvárosok utcáin. Ráadásul az októberi robotaxi is csak egy prototípus lesz. 

Hol késik a „megfizethető Tesla”? 

Amit igazán vár a piac és a nagyközönség, az a „megfizethető Tesla”, de annak beharangozott startja legkorábban a jövő év első felében történhet meg. Az eredetileg erre tervezett mexikói gyárberuházást legalább a november 5-i amerikai elnökválasztásig jegelik, s ha a Musk által ki tudja milyen érdekek mentén havi 45 millió dollárral támogatott Donald Trump fut be, akkor még be is fuccsolhat a mexikói terv, mivel az elnökjelölt vámokat vetne ki az ott gyártott termékekre.

Trump azt mondta, hogy súlyos vámokat fog kivetni a Mexikóban gyártott járművekre, így nincs értelme sokat befektetni Mexikóban, ha ez lesz a helyzet

– ismerte el Musk, aki ennek ellenére marginálisnak nevezte a Tesla üzleti tevékenységét fenyegető kockázatot, ha Trump nyeri meg a választást, noha újdonsült patronáltja visszatérően az elektromos járművek megveszekedett ellenségeként tünteti fel magát.

A vezérigazgató szerint ha Trump győz, és visszavonja a Joe Biden demokrata elnök által szorgalmazott inflációcsökkentő törvényt, amely járművenként akár 7500 dollár adókedvezményt biztosít az elektromos autók gyártóinak, az nem ártana különösebben a Teslának.

Lenne némi hatása, de úgy gondolom, hogy ez pusztító lenne a versenytársaink számára, és csak némileg ártana a Teslának. Hosszú távon valóban segítene nekünk

– adott értelmet Trump melletti kiállásának Elon Musk.

Így vagy úgy, a Tesla új modelljeire mindenképp égető szükség van a kínai gyártókhoz főként

  • a BYD-hez
  • a SAIC-hoz
  • a Zeekrhez
  • a Nióhoz
  • a Li Autóhoz
  • és az Xpenghez

képest csigalassúságú megújulási periódussal dolgozó társaság számára. És volt még egy Musk-féle vízió, a humanoid robot, amely a vezérigazgató szerint a Tesla árfolyamát az egekbe repíti majd, de az szintén nem készül el egyhamar – jegyzi meg a Bloomberg.

Elaggott modellkínálat, zuhanó nyereség

Musk ígérte, hogy a Tesla a jövő év első felétől kezdve az austini üzemében fogja gyártani az új, olcsóbb autóját, ahogy a robotaxit is, amely elemzői vélemények szerint legkorábban 2026-ban vagy 2027-ben készülhet el. Az Optimus robot is texasi lesz. A hosszú távú tervek megvalósulásáig maradnak a meglévő korosodó modellek a kínálatban, melyekből 

a tavaly értékesített 1,8 millió példánynál az idén messze kevesebbet tudnak eladni 

– erre az idén már másodszor figyelmeztetett az autógyártó. A második negyedévben 444 ezer autót adtak el, ez 5 százalékos elmaradás az előző év azonos időszakához képest. 

A bevételeknél második negyedéves rekordot, 25,5 milliárd dollárt mutattak ki, miközben az adózott nyereség 42 százalékkal, a vártnál is alacsonyabbra, 1,81 milliárd dollárra zuhant. 

Tesla Cybertruck
Elon Musk
Európa
A Cybertruck az idén már nyereséget is hoz – ígérte a részvényeseknek Elon Musk / Fotó: Getty Images

A befektetők által szorosan figyelt mutató, az autógyártás bruttó árrése 14,6 százalékra csökkent, szemben az első negyedévi 16,4 százalékkal. Ez az adat nemrég még 30 százalék felett járt. Még rosszabb lenne a helyzet, ha az elektromos autók iránti kereslet megcsappanására nem válaszol a Tesla drasztikus költségcsökkentő lépésekkel, például tízezres elbocsátásokkal, részlegek leépítésével és már módon.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.