Lefordultak szerda reggel a Volkswagen részvényei Frankfurtban, miután a legnagyobb európai autógyártó kedden késő este profitfigyelmeztetést adott ki az Audi brüsszeli gyárának lehetséges bezárásával kapcsolatos költségek miatt.
A menedzsment közölte, hogy
összesen akár 2,6 milliárd eurós nem várt egyszeri költsége merülhet fel még ebben a pénzügyi évben.
A profitfigyelmeztetésre nem számítottunk. A reakció hosszabb távon nagyban függ az elemzői visszajelzésektől, különösen attól, hogy elfogadják-e az „egyszeri” minősítést
– mondta egy frankfurti bróker a Reutersnek.
A 2,6 milliárdból egyébként 1,7 milliárdot emészt fel a brüsszeli gyárbezárás, illetve a telephely alternatív célra történő átalakítása. Az Audi jelenleg 3000 embert foglalkoztat az üzemben.
Az extra költségek miatt, amelyek amúgy a szintén a csoporthoz tartozó MAN Energy Solutions gázturbina-üzletágának bezárásával, illetve a VW-márkánál tervezett létszámcsökkentéssel kapcsolatos kiadásokat is tartalmazzák,
a Volkswagen már csupán 6,5-7 százalékos üzemieredmény-rátát vár 2024-re, szemben a korábban tervezett 7-7,5 százalékos megtérüléssel.
A könyörtelen kínai verseny következtében európai szektortársaihoz hasonlóan a Volkswagenre is egyre nagyobb nyomás nehezedik, hogy fogja vissza a költségeit, s ez vezetett javarészt a csoport 10 milliárd eurós hatékonyságjavítási projektjéhez is.
A brüsszeli gondokat azonban az is tetézi, hogy az ott gyártott elektromos Q8 e-tron és a Q8 Sportback e-tron SUV-ok iránt roppant gyenge a kereslet, ezért a tervezett határidő előtt leállítanák a gyártásukat. Emellett az Audi szerint bizonyos „strukturális problémák” nyomán a belga fővárosban viszonylag magasak a gyártási költségek.
„A VW minden olyan lépését, amellyel csökkenti a költségeit, a piac üdvözölni fogja. A magas fix költségbázisukkal foglalkoznak, ami fontosabb, mint az egyszeri tételek” – mondta a hírügynökségnek Stephen Reitman, a Bernstein Research munkatársa.
A profitfigyelmeztetés dacára a Goldman Sachs fenntartja 140 eurós célárfolyamát a VW részvényeire.
A bejelentett szerkezetátalakítási program 1,7 milliárd eurós többletkiadást tartalmaz
– írja George Galliers részvényelemző, aki úgy véli, hogy a hír alapvetően pozitív, mivel konkrét intézkedésekről szól az autógyártó hosszú távú versenyképességének javítása érdekében.
A Jefferies elemzőcég pedig akár 150 eurós potenciált is lát a VW-részvényeiben. Philippe Houchois elemző úgy látja, hogy a VW híre a wolfsburgi autógyár költséghatékonysági programjának része.
Az LSEG elemzői konszenzusa a Volkswagen részvényeit – 114,5 eurós medián célár mellett – vételre ajánlja.
A befektetők viszont nem osztották az elemzők derűlátását, a papír több mint 2 százalékkal, 104,3 euróra esett délelőtt 10-re. Délutánra aztán enyhült a nyomás és már csak 0,5 százalékos volt a mínusz (106 euró).
Igaz, közben befutott egy másik hír is, amely szerint egy orosz bíróság a Gaz autógyártó keresetének részben helyt adva 16,9 milliárd rubel (mintegy 177 millió euró) kártérítés megfizetésére kötelezte a VW-t, mivel a nyugati szankcióknak eleget téve 2022 májusában felmondta az együttműködést orosz partnerével. Korábban egyébként a Gaz nyizsnij-novgorodi telephelyén a VW és a Skoda különböző modelljeit szerelték össze. Az ítélet nem jogerős, a VW mérlegeli a további lépéseket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.