Hiába az Amazon robusztus növekedése, a befektetők mégis elégedetlenek, mert a cégvezetés azt közölte, hogy innentől a profitszempontokat hátrébb sorolja, és gőzerővel a mesterségesintelligencia- (MI-) alkalmazások fejlesztésére és integrálására fókuszál – kerül, amibe kerül. És az kétségtelenül sokba kerül.
A jövő fontos bevételforrását megalapozó MI-fejlesztésekre azonban a birodalomalapító Jeff Bezos véleménye szerint nem kell sajnálni a pénzt, mert lemaradhatnak a riválisoktól, emiatt nem szabad engedni az időnként megfogalmazódó a szűk látókörű profitérdekeknek.
A befektetők másképp gondolják, s ez egy közel 7 százalékos árfolyamesést eredményezett az Amazon csütörtöki, amerikai tőzsdezárást követően publikált gyorsjelentésére adott válaszként. Az idén ezt megelőzően a részvények 21 százalékkal drágultak.
Az MI-kiadások rendesen faragnak a még meg sem termelt profitból: az Amazon előrejelzése szerint a szeptemberrel záruló negyedévben az e-kereskedelmi és felhőszolgáltató óriásvállalat 11 és 15 milliárd dollár közé várja az üzemi nyereségét, miközben a piac 15,7 milliárddal lenne elégedett.
Újabb csapásként Brian Olsavsky pénzügyi igazgató az elemzői háttérbeszélgetésen megerősítette, hogy
a második félévben az tőkekiadásaik az első féléves 30,5 milliárd dollárt is meg fogják haladni
– írja a Bloomberg. Az Amazonnál radikális költségcsökkentéseket rendelt el két éve a vezérigazgatói posztról leköszönt Bezost váltó Andy Jassy, s a befektetők ennek az eredményeit már a zsebükben szeretnék tudni, ám ehelyett a mesterséges intelligencia megcsapolja a profitot.
Ami nem is kevés, hiszen a júniussal zárult negyedévben az Amazon 13,48 milliárd dolláros adózott nyereséget ért el, ez pedig az egy évvel ezelőttinek a duplája, viszont a 13,6 milliárdos elemzői konszenzus alatt maradt. Ehhez képest a társaság forgalma „szerény” 10 százalékos mértékben, 147,98 milliárd dollárra gyarapodott.
Gil Luria, a DA Davidson elemzője szerint a hosszú távra szóló előnyök megszerzése érdekében a rövid távú kiköltekezés már a 30 éve alapított Amazon DNS-ébe ivódott, és ahogy a cég eddigi száguldása jelzi, sikeres stratégia volt.
Luria most is megtalálta a pozitívumot ebben, rámutatva, hogy az Amazon MI-fejlesztéseiből maga a cég, pontosabban annak egyik vezető bevételszerző divíziója, a felhőszolgáltatásokat nyújtó Amazon Web Sevices (AWS) nyeri a legtöbbet, mivel a kiadások, így az adatközpontok kapacitásfejlesztése náluk bevételként jelentkezik.
Sokkal rosszabb lenne, ha az Amazonnak külső szereplőkre kellene támaszkodnia. Az AWS így is az Amazon fejlődésének a motorja, a második negyedévben bevételét éves alapon a vártat meghaladva 19 százalékkal, 26,28 milliárd dollárra tudta növelni. Ez az anyacég összbevételének 17,7 százalékát teszi ki.
A piac idegességét nem tudta csillapítani az Amazon azzal, hogy a folyó negyedévre vonatkozó bevételnövekedését konzervatív módon, 8 és 11 százalék közötti mértékűre becsülte, 158,5 milliárd dolláros középérértékkel. A Wall Street ennél százmillióval kevesebbel is beérte volna.
Korábbi tapasztalataira hivatkozva Olsavsky elmondta, hogy olyan időszakban, amikor például olimpiát rendeznek, átmenetileg megváltoznak a vásárlási szokások, a potenciális vevők a monitor és az okostelefon kijelzői helyett a tévéképernyőkre merednek, követve a valóban izgalmas párizsi eseményeket.
Más, nehezebben számszerűsíthető tényezők is belerondítanak az előrejelzésekbe. Az Amazon e-kereskedelmi hegemóniáját ugyanis kikezdték az olyan, filléres áruk tömkelegét kínáló sikeres kínai online kereskedők, mint
Ellenük az Amazon egy hasonló, fapados szolgáltatás beindítását ígérte az ősszel, de erről ezúttal nem kerültek elő részletek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.