Tim Cook egyedi tervezésű fehér Nike cipőben sétálgatott föl-alá az Apple májusi tabletbemutatóján, de ennek az okát csak kevesen ismerték. Az Apple vezérigazgatója ugyanis közel két évtizede kirobbanthatatlan tagja a Nike igazgatótanácsának, s a legrégebben szolgálja tanácsaival a sportszergyártó óriás épp aktuális irányítóját.
A menedzsment környezetéből származó források szerint Tim Cook mind személyi, mind stratégiai kérdésekben hangadó volt, így nyilván érzett is némi felelősséget abban, hogy a Nike az utóbbi időben egyre kevésbé tudta felvenni a versenyt mind a sorait a Yeezy-botrány után rendezni tudó Adidasszal, mind az olyan feltörekvő riválisaival, mint
Az elmúlt negyedévben 10 százalékkal csökkentek a Nike bevételei, az adózott nyereség 28 százalékkal, 1,051 milliárd dollárra zuhant, s az évzáró három hónapban is két számjegyű lehet a forgalom visszaesése, emiatt a cég elbocsátásokra kényszerült.
A tűzoltásban a Nike-ot igazgatóként is szolgáló Tim Cook is részt vesz: négyéves regnálás után hagyta nyugdíjba vonulni a feladattal megbirkózni képtelen egykori támogatottját, John Donahoe-t, és közreműködött az egyszer más területen már bizonyító Elliott Hill reaktiválásában.
S hogy az egykor az észak-amerikai piacért igazgatóként felelő Hill tiszta lappal indulhasson, a vállalat visszavonta az egész évre vonatkozó bevételi és profitcélját, elhalasztotta a kilábalási stratégia bemutatására novemberre meghirdetett befektetői napot, hogy időt hagyjon Hillnek a helyzetértékeléshez és a stratégiai irányvonalak felvázolásához.
Az új vezérigazgató a tervezéshez szabadságot kap, de szabad kezet nem: a befektetői nap előtt az igazgatóságnak – benne Cookkal – is jóvá kell hagynia a programot.
Ebben nyilván szó lesz az Apple és a Nike további, gyümölcsöző együttműködéséről is, ami hosszú évekre tekint vissza. Amikor Cook 2005-ben csatlakozott a Nike igazgatótanácsához, még az Apple üzemeltetési igazgatója és Steve Jobs jobb keze volt.
Akkortájt kezdték el fejleszteni az első iPhone-okat, s a két cég között korántsem volt akkora különbség, mint most. 2005 első napján az Apple 26, a Nike 24 milliárd dollárt ért, szemben a jelenlegi 3572, illetve 123 milliárd dollárral – a különbség huszonkilencszeres…
Akkor az első közös projektjük az a lépésszámláló volt, amely a Nike futócipők talpába integrálva küldte az impulzusokat és az információkat a cipő gazdájának az iPadjére, megalapozva a későbbi közös fitneszfunkciók kifejlesztését és alkalmazását.
Akkor a Nike legendás elnöke, Phil Knight elragadtatással beszélt Cook technológiai szakértelméről, s viszonyuk a későbbiekben csak elmélyült. Akkortájt az Apple-nél Tim Cook volt a felelős
Majd Steve Jobs betegségével és 2011. augusztusi lemondásával a vezérigazgatói feladatkör is hozzá került. A két cég együttműködése még szorosabb lett, amint Knight 2016-ban nyugdíjba ment, s helyére belülről Mark Palmer érkezett, aki mellett Cook független igazgatói státuszt és nagyobb beleszólást kapott a sportszergyártó vállalat ügyeibe.
Ennek is köszönhetően az Apple okosóráján, az Apple Watchon számos Nike-fejlesztésű fitneszprogram fut, s a duó 2016 óta közös márkájú modelleket is árul, amelyek egyedi szíjakkal és óralapokkal felszereltek.
A Nike életében a 2019-es év törést hozott, az eladások csökkentek, s a kedélyeket a Mark Parker beosztottjainak szexuális zaklatásairól szóló botrányok is felkavarták. Az ebben ártatlan Parker ügyvezető elnökként a cégnél maradt, a helyére Tim Cook támogatásával az Ebaytől John Donahoe érkezett, akitől elsősorban a digitális értékesítési csatornák megerősítését várták – írja a Bloomberg.
Donahoe-t korábban épp Cook látta el tanácsokkal, hogyan tartsa távol az olyan agresszív aktivista befektetőket az Ebaytől, mint Carl Icahn vagy az ott sertepertélő Elon Musk.
Cook egyre sűrűbben tűnt fel a Nike oregoni központjában, dizájntanácsokat adott, s arra sarkallta a cég vezetését, hogy az Apple-hez hasonlóan az alaptermékeire koncentráljon, arra, amiben kiemelkedően jó, és amiben világelsőnek számít. A többit hagyja a konkurensekre.
Nagy segítségére volt a Nike-nak a kínai gyártási-beszállítási problémák rendezésében is. Azt az üzletfilozófiát honosította meg, amely szerint mindig a helyi viszonyokhoz, törvényekhez alkalmazkodva, azokat tiszteletben tartva kell egy másik országban tevékenykedni – akár gyártási, akár kereskedelmi téren.
A Donahoe menesztésével megindult vezérigazgatói casting során Tim Cook bizalmáról biztosította a több mint három évtizedet a Nike-nál eltöltő, nyugdíjból „visszarendelt” Elliott Hillt. Tizenkilenc év alatt ő lesz a Tim Cook felett (?) dolgozó negyedik vezérigazgató, akinek nemcsak a vásárlók, de a befektetők elégedettségének a kivívása is feladata lesz.
Az utóbbiak részvényeladásaikkal már szavaztak, a Nike árfolyamát a fent már említett, legutóbbi negyedéves gyorsjelentés gyatra számaira hivatkozva csaknem 10 százalékkal kalapálták lejjebb, de a Motley Fool tőzsdei portál szerzői szerint a helyzet nem annyira tragikus, mint amilyennek látszik.
A Nike továbbra is prosperáló cég, amely átmeneti nehézségekkel küzd ugyan, de a maga műfajában a világon a legnagyobb. Az elemzők erős vételi javaslatot fogalmaztak meg, a részvény egy ilyen, az év elejinél 25 százalékkal alacsonyabb áron már jó befektetésnek számít a megítélésük szerint.
A Nike erős rajongótáborral rendelkező csúcsmárka, termékeiért az emberek gyakran hajlandók tetemes felárat fizetni. A negyedéves 11,6 milliárd dolláros bevétel annak fényében tekinthető igazán kevésnek, hogy immár negyedévről negyedévre, trendszerűen tart a visszaesés. Ez nem jó, kockázatot jelent. Persze
a többi mutató is pocsék volt, de Hill visszatértével új szelek járnak.
Az elmúlt években a Nike a közvetlen vásárlói stratégiájára összpontosított, és elhanyagolta a korábban a legfontosabb, kiskereskedőkkel kialakított partnerségeket. Ez a The Motley Fool megítélése szerint stratégiai baklövés volt, amelynek korrekciójára, az értékesítési csatornák optimális mixének kialakítására az új vezérigazgató is nyitott.
Hill a lojalitásra is építhet: a Piper Sandler idén készült jelentése szerint a Nike messze a legjobb és legnépszerűbb márka az amerikai tizenévesek körében, mind a lábbelik, mind a ruházati cikkek tekintetében.
Bár a számok most nem tűnnek túl jónak, megfelelő stratégiával és vezetéssel, a gazdasági körülmények javulásával, idővel a Nike újra talpra állhat
– írja a portál. Úgy vélik, azok a befektetők, akik hajlandók kockáztatni a Nike-kal, jókora nyereségre tehetnek szert, tekintve, hogy a részvény most ötéves mélypontjához közelít. Van ugyan némi kockázat, de hosszabb távon gondolkodva érdemes lehet még ma felvenni a Nike részvényeit a portfólióba.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.