India s egyben az ázsiai kontinens idei legnagyobb elsődleges tőzsdei bevezetése (IPO) a dél-koreai Hyundai Motor Indiához fűződik, amelynek részvényeit kétszeres túljegyzés mellett szétkapkodták, s amelyekkel kedden indult meg a kereskedés a mumbai tőzsdén. Nem túl szerencsésen, hiszen az 1960 rúpiáért értékesített részvények nem sokkal a nyitás után már 6 százalékkal kevesebbet értek.
Elemzők szerint ebben elsősorban a lakossági befektetőknek a részvény árazásával kapcsolatban felmerült aggályai játszottak szerepet. Az utóbbiak úgy vélték, a papír túlárazott, és nem lehet majd kihozni belőle a megkívánt szintű árfolyamnyereséget. Később korrigált az árfolyam, és a 4 százalékos csökkenés végül azt jelenti, hogy
a Hyundai indiai leányvállalatának értékét 18,2 milliárd dollárra taksálja piac,
szemben a cég által megcélzott 19 milliárddal. A piacvezető Maruti Suzuki jelenleg 45 milliárd dollárt ér.
Az árfolyam és az egy részvényre eső várható nyereség hányadosával (P/E) jellemzett értékeltségi mutató a Maruti Suzukinál 29-szeres, míg a Hyundainál 26-szoros, erre hivatkozva a túlértékeltség valóban megállni látszik, viszont az elemzők többsége szerint a leánycég 17,5 százalékos részvénypakettjét értékesítő s azért most a parkettről 3,3 milliárd dollár besöprő Hyundaiban bőven van spiritusz.
A Hyundai papírjaiért főként az intézményi befektetők lelkesedtek,
India második legnagyobb autógyártója előtt ugyanis világos jövőkép áll, a 15 százalékos piaci részesedésének növelésére kihegyezve.
A nagybefektetőket az is meggyőzte, hogy a Hyundai nem a kisautók túltelített piacában látja a fejlődés irányát, hanem az igényesebb SUV-kben, ami azért is kedvező, mert ezekből nem tud eleget felszívni a piac, ráadásul a haszonkulcsuk kiemelkedő a jármű-kategóriákon belül. Erre hivatkozva a Nomura részvényelemzői máris 2472 rúpiára lőtték be a Hyundai 12 hónapra előretekintő célárát, azaz 27 százaléknyi erő biztosan benne van a papírban.
Ennek megfelelően vételi ajánlást fogalmaztak meg, ahogy a Macquarie is a befektetési portfóliók megtöltését javasolja a papírokkal, bár náluk a célár csupán 2235 rúpia, ami 15 százalékos felértékelődési eséllyel kecsegtet – írja a Reuters. Mindketten felemlegették, hogy az április–júniusi időszakban a Hyundai értékesítésének 67 százalékát adták az SUV-k.
Az utóbbi hetekben a két éve forgalmi csúcsokat döntögető indiai járműpiacot is kikezdte a ma publikált európai autóeladásokhoz hasonló letargia, ami a magas árak és a nekirugaszkodott infláció negatív elegyéből fakad. A járműipari részvények, közte
árfolyama is gyengülésnek indult. Ugyanakkor túlzás lenne azt állítani, hogy a gyengébb start nagy csalódást keltett volna, hiszen az indiai tőzsdei bevezetéseknek a Dealogic által vezetett statisztikájából kiderül,
a legnagyobb tíz IPO-ból hét veszteséggel zárta az első kereskedési napot,
méghozzá 5 és 27 százalék közötti mértékben. Azaz a Hyundai startja ilyen megközelítésből már nem is tűnik olyan rossznak.
Kisebb publicitás, de hasonlóan nagy befektetői érdeklődés övezte az autóipar technológiai fejlesztésében, s ezzel a kínai járműgyártás versenyképességének növelésében nagy szerepet játszó Horizon Robotics hongkongi IPO-ját, amely egyben a legnagyobb idei bevezetés volt az utóbbi években népszerűségéből sokat vesztett börzén.
Az önvezető technológiában élenjáró Horizon Robotics 696 millió amerikai dollárhoz jutott további kutató-fejlesztő munkájának és eszközgyártásának finanszírozásához. Az IPO sikere egyébként annyiban garantált volt, hogy a kínai sarokkő befektetők együttesen 220 millió amerikai dollár értékben jegyeztek részvényt, s köztük olyan nevek bukkantak fel, mint az Alibaba-leánycég,
az autógyártók köréből támogatja a Horizon Roboticset, hogy csak néhány nevet említsünk azok közül, akik fantáziát látnak a 2015-ben alapított pekingi vállalatban. A sarokkő befektetők hosszabb távra vállalták, hogy megtartják részesedésüket az adott vállalatban, ami stabilitást és bizalmat hoz, és az árfolyamra is kedvező hatással van.
Az eladott részvények 75 százalékán tízen osztoztak, s hogy a kisbefektetők mennyire aktívak voltak, azt a számukra elkülönített részvényekre beérkezett 34-szeres túljegyzés is igazolta.
Az IPO 696 millió amerikai dolláros értéke tehát a legnagyobb idei hongkongi tőzsdei kibocsátásnak felel meg.
Felülmúlja a China Resources Beverage üdítőital-gyártó 650 millió dollár értékű új részvényeinek kibocsátását, ami épp most pénteken esedékes. Technológiai fronton a Horizon Robotics IPO-ja a SenseTime Groupéhoz mérhető, amely 2021 végén 740 millió dollárért értékesítette részvényeit a hongkongi börzén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.