BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Morzsolódó árak mellett növelte profitját a takarmánygyártó

Nem fogott ki a piaci környezet az UBM-en. Hazánk piacvezető takarmánygyártója 57 százalékos eredménybővülést jelentett.

Az UBM Holding Nyrt. tegnapi közgyűlésén a részvényesek elfogadták a társaság éves beszámolóit: hazánk piacvezető takarmánygyártója, s az egyik legnagyobb takarmányalapanyag-kereskedője a 2023. július 1-jétől 2024. június 30-ig tartó üzleti évét 198,66 milliárd forintos konszolidált árbevétellel zárta az előző üzleti évben elért rekordszintű, 231,61 milliárd forint után. Ám az adózott eredmény 913,11 millió forintról 1,43 milliárd forintra nőtt, ami 57 százalékos bővülés. 

Csökkenő árbevétel mellett nőtt a takarmánygyártó profitja / Fotó: Unger Tamás / Vas Népe (illusztráció)


Csökkent a takarmányok ára

Az árbevétel csökkenésének elsődleges oka az árkörnyezet változása volt: a 2023/2024-es üzleti évben – a bázisidőszakhoz viszonyítva – mind a takarmányok, mind a szemes termények egységárai – több esetben 50 százalékot is meghaladó mértékben – csökkentek, amely mind a kereskedelem, mind pedig a gyártás eladási áraiban jelentkezett. 

A kibocsátási volumenek jelentősen növekedtek a lezárt üzleti évben. A gyártott takarmányok mennyisége 4 százalékkal, 454 ezer tonnára nőtt, míg a fő fehérjehordozók (szójadara és szójabab) kereskedelme 21 százalékkal, 240 ezer tonnára emelkedett, a szemes termények és olajos magvak volumene pedig 27 százalékkal, 1,05 millió tonnára bővült. A teljes gyártott és kereskedett forgalom így összességében 19 százalékkal nagyobb, 1,74 millió tonna lett a 2023/2024-es üzleti évben.
A 2023/2024-es üzleti évben az UBM csoport jelentősen növelte az exportból származó árbevételének arányát, így – története során először – a cégcsoport konszolidált 

éves árbevételének már több mint fele származott exportból: 

míg a 2022/2023-as üzleti évben a cégcsoport teljes éves árbevételéből 47,5 százalékot tett ki az export súlya, addig ez az arány az utolsó lezárt üzleti évben már elérte az 54,3 százalékot. 

A cégcsoport 15 országba exportál: konszolidált árbevételének 25,2 százaléka a régióból – elsősorban a román piacról –, míg közel 29 százaléka Nyugat-Európából – főként Olaszországból, Ausztriából és Németországból – származik.

3 éves növekedési stratégia

Az UBM a lezárt üzleti évben folytatta beruházásait és nemzetközi terjeszkedését: a cégcsoport belépett az agrárintegráció állattartás szegmensébe, megnyitotta kereskedelmi irodáját Olaszországban, fejlesztette romániai logisztikai központját, és megkezdte egy 4000 kW-os napelempark építését Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében. A termelés megkezdése jövő tavasszal várható. 
 

A lezárt üzleti évet befolyásoló globális makrogazdasági kihívások ellenére is eredményes évet zárt az UBM, amely a következő évben is folytatja a tavaly meghirdetett hároméves növekedési stratégiája megvalósítását. Ezzel párhuzamosan azonban arra is törekszünk, hogy hozzájáruljunk a hazai mezőgazdaság teljesítményének bővítéséhez, mindezt a fenntarthatóság növelése és a takarmányhasznosulás javítása mellett

– jegyezte meg az éves eredmények kapcsán Horváth Péter, az UBM csoport vezérigazgatója.

A piac üres kötéslistával reagált. A részvényt 1450 forinton jegyzik. A kurzus hónapok óta szinte fel van tapadva az 1500 forintos lélektani szintre.


 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.