BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kötelező biztosítás: egyre durvábbak a javítási számlák

Nagyjából százezer forinttal emelkedett az egy kárra jutó átlagos kárfelhasználás a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításoknál 2023-ban, és meghaladta a 900 ezer forintot. Közben egyre több a jármű az utakon: csak személyautóból több mint 4,3 milliónak van biztosítása.

Nagyjából a felére olvadt tavaly a biztosítók kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) üzletágban elért nyeresége, annak ellenére, hogy a díjbevétel nagyot nőtt – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénteken közzétett, az üzletágra vonatkozó, friss statisztikáiból.

Image,Of,A,Car,Accident,That,Occurred,On,The,Stomach.
Fotó: Shutterstock / Képünk illusztráció

A jegybank adatai szerint a biztosítók tavaly 306,5 milliárd forintnyi bruttó díjat szedtek be kgfb-ből, ami 11,5 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi volument. És bár a károk száma több mint háromezerrel, 136,5 ezerre csökkent tavaly, a bruttó kárkifizetések értéke már csak kevéssel maradt el a 70 milliárd forintos szinttől, ami 10,9 százalékos emelkedés a 2022-es 62,8 milliárdhoz képest. A kárfelhasználás összege eközben hasonló mértékben, 10,2 százalékkal emelkedett, és megközelítette a 123,5 milliárd forintot.

 

A kötelező biztosítással kapcsolatos működési költségeket viszont sikerült kordában tartaniuk a biztosítóknak, az ezen a soron elszámolt, 40,1 milliárd forint körüli nettó összeg nem egészen 2 százalékkal volt több az egy évvel korábbinál. Az üzletág eredményén azonban már ez sem segített: a szokásos vállalkozási eredmény tavaly 4,3 milliárd forintot ért el az üzletágban, ami alig több, mint a fele a 2022-es 8,3 milliárdnak.

Mindezek nyomán az egy kárra jutó kárfelhasználás átlagos összege is jelentős mértékben emelkedett tavaly: meghaladta a 904,5 ezer forintot, ami 12,9 százalékkal magasabb a megelőző évi 801,2 ezernél.

Ezen belül a személyautóknál 838,8 ezer forintos egy kárra jutó összeget mutatott ki az MNB, ami viszont majdnem 15 százalékos emelkedés a 2022-es átlaghoz viszonyítva. A legnagyobb egy kárra jutó kárfelhasználást egyébként – nem meglepő módon – a vontatóknál mutatták ki: a 2023-as, 1,92 millió forintos átlag azonban némileg elmaradt az egy évvel korábbitól.

 

A jegybank adatai szerint a kgfb-szerződések átlagos állománya is tovább emelkedett tavaly: a 6,27 millió szerződés közel 170 ezerrel – 2,7 százalékkal – volt több az egy évvel korábbinál. 

Ezen belül a személyautók szerződései adták a legnagyobb, 4,32 milliós szeletet, ami nagyjából 120 ezer darabos növekedés a 2022-es átlaghoz képest.

Ezzel tovább folytatódott a személyautó-állomány viszonylag gyors növekedése Magyarországon: 2018-ban még nagyjából 3,6 millió, kötelező biztosítással rendelkező gépkocsit tartottak nyilván, ami azt jelenti, hogy a számuk ötéves távon pontosan az egyötödével emelkedett.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.