BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Készpénz nélkül szeret fizetni a Z generáció

Ha lassan is, de csökken a készpénz népszerűsége a fiatalok körében a legújabb K&H ifjúsági index szerint. 58 százalékuk már igyekszik inkább digitálisan letudni a vásárlási tranzakcióit, hanyagolja a készpénzt. Az okoseszközös fizetések egyre nagyobb szerepet kapnak, a QR-kódos megoldás még marginális szerepet játszik, ám ezen a téren is változás jöhet.

A magyar fiatalok továbbra is párhuzamosan fizetnek készpénzzel és elektronikus módszerrel az üzletekben – derült ki a K&H ifjúsági index felméréséből, amely a 19–29 évesek elektronikus fizetési magatartását vizsgálta. A készpénzt 42 százalékuk, az elektronikus fizetést 58 százalékuk részesíti előnyben. 

Happy,Young,Group,Of,Only,Women,Paying,The,Bill,With
A készpénz lassan, de veszít jelentőségéből a Z generáció körében / Fotó: Shutterstock

Kiemelték: az arányok fokozatosan tolódnak el az utóbbi irányába: 2022-ben még 49–51 százalék volt ez az arány, míg 2023-ban már 47–53 százalék. A különbségek ugyan nem lépték át a változás statisztikai hibahatárát, de a készpénz visszaszorulásának tendenciája érzékelhető, a megkérdezett fiataloknak csupán a 15 százaléka fizet kizárólag, csak készpénzben.
 

Rákapcsolhatnak a QR-kódos fizetések
 

Az elektronikus fizetési módok Budapesten népszerűbbek az átlagosnál, itt 68 százalék a használati arányuk szemben az 58 százalékos országos átlaggal. Ebben szerepet kaphat az is, hogy a fővárosban arányaiban több az elfogadóhely. Az is kiderült, hogy 23 százalék azoknak az aránya, akik, ha csak lehet, elektronikusan fizetnek.  Ez utóbbi az átlagnál erősebben igaz a nőkre, esetükben ugyanis 29 százalékos eredmény született. Mellettük a fővárosiakra és a diplomásokra igaz ez: előbbieknél 34, utóbbiak táborában 33 százalékos a mutató. Tovább hódít az okostelefon az elektronikus fizetéseken belül: az idei második negyedévben a fiatalok 59 százaléka fizetett már mobilja érintésével a pénztáraknál, míg egy évvel ezelőtt arányuk még csak 52 százalékot, 2022-ben pedig 42 százalékot tett ki. Azok aránya, akik nem próbálták ki ezt a fizetési módon, miközben telefonjuk alkalmas lenne rá, 25 százalékról 16 százalékra csökkent. A QR-kódos, az okosórás és az okoskarkötős fizetések jóval elmaradnak a mobilos tranzakciók gyakoriságától: QR-kóddal csak a megkérdezettek 30 százaléka próbálkozott, míg az okos kütyükkel csak 29 százalékuk fizetett. A QR-kódot rendszeresen használók aránya csak nagyjából tíz százalék, ami arra utal, hogy ez a fizetési mód nem igazán nyerte el a fiatalok tetszését.

A férfiak nagyobb arányban próbálták ki a QR-kódos fizetést, a nőknél azonban nagyon magas azok aránya, akik azt mondják, hogy mobiltelefonjuk nem alkalmas a QR-kódos fizetésre. Pedig ezeknek a kódoknak a beolvasására gyakorlatilag minden kamerás mobil alkalmas, így az elutasító válasz vélhetően tájékozatlanságra utal. Egy éve még sokkal többen hitték azt, hogy telefonjuk nem alkalmas a QR-kódos fizetésre.


A közlemény azt írja, a QR-kódos fizetés elterjedésének lökést adhat, a Magyar Nemzeti Bank által fejlesztett, Qvik néven, szeptemberben elinduló QR-kódos azonnali fizetés, melyhez nem szükséges bankkártya használata. Egyre több fiatal rendelkezik okosórával, okoskarkötővel. A K&H kutatása szerint a megkérdezetteknek már 63 százaléka rendelkezik ilyen eszközzel, arányuk tavaly még 50 százalék, 2021-ben 37 százalék volt. A nők 47 százalékának nincs okosórája vagy okoskarkötője, míg a férfiaknál csak 28 százalék ez az arány. További 20 százalék azok aránya, akinek van ilyen kütyüje, de fizetésre még nem használta. 
 

Jönnek fel a fintech megoldások

Újdonság a K&H idei felmérésében, hogy rákérdeztek a fintech vállalatok kártyáinak használatára is. Ezeket a válaszadók 32 százaléka használja szívesen, miközben további 15 százalékuk már próbálkozott vele. A két csoport együttesen 47 százalékos arányánál a kisebb városokban alacsonyabb, 39 százalékos érték adódott, míg a megyeszékhelyeken 50 százalék, Budapesten pedig 55 százalék. A megkérdezettek 47 százaléka használta már fizetésre úgynevezett fintech kártyáját, 10 százalékuk sikertelenül próbálkozott. A keleti országrészben az átlagosnál nagyobb azok aránya, akiknek nincs fintech-kártyájuk – ismertette a bank. 
 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.