Ötéves mélypontra csökkent a kötelező felelősségbiztosítások átlagdíjának emelkedése a piacvezető online alkusz, a Netrisk.hu által a megkötött szerződések alapján számított összevetés szerint. A társaságnál 2021. január elsején
az átlagdíj 49 109 forint volt, mindössze 3,8 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.
Arra ugyanakkor nem volt példa a Netrisk.hu kgfb-index 2016 óta íródó történetében, hogy olyan alacsony, 24,3 százalékos legyen a díjemelkedés a decemberi és a januári indexátlagdíj között, mint az idén. (A két hónap közötti díjugrást az okozza, hogy a decemberi indexdíjban azoknak az ügyfelek a díja szerepel, akik még mindig a naptári év végével váltják a díjukat, és ezért november 30-ig, a kampányban mondják fel a korábbi biztosítást, és kötnek újat. Ezek azok a flották és azon ügyfelek, akik, amelyek az évközi váltás bevezetése óta nem cserélték le autójukat, és jellemzően balesetmentesek, azaz B10-es kategóriában szerepelnek.)
Marschalek Péter, az online alkusz kereskedelmi igazgatója ugyanakkor felhívta a figyelmet, hogy a január elsejei állapotból még nem feltétlenül lehet egyértelműen következtetni a 2021-es piaci kgfb-díjakra, hiszen az év első hónapjának kötései majd csak a februári indexadatokban jelennek meg.
Ám az elmúlt években a januári és a februári átlagdíj közötti különbség számottevően csökkent – míg a korábbi években rendre két számjegyű volt a naptári évek első kgfb-indexeinek értéke közötti díjkülönbség, a tavalyihoz képest csak 2,7 százalékos volt az idei januári drágulás.
Az idei kgfb-díjak alakulását Marschalek Péter szerint a pandémia gépjárműforgalomra gyakorolt hatása már nem befolyásolja, hiszen a tavaly tavaszi teljes zárlat után, amikor néhány hónapra a kárgyakoriság is csökkent, mára lényegében visszaállt a válság előtti gépjárműforgalom. Ráadásul a kárgyakoriság csak egy elem a károkra fordított összeg szempontjából. Egy másik elem a forint-euró árfolyam alakulása, a következő pedig a szerviz-rezsióradíjak további növekedése. Bár az elmúlt hetekben újra emelkedik a benzin ára, az új árszintek is alacsonyabbak, mint néhány hónapja, ezért az áremelkedés használat-visszafogó hatása és a kárgyakoriság csökkenése most nem lesz mérvadó.
Az átlagdíjak visszafogottabb emelkedésébe Marschalek Péter szerint a következő hónapokban belejátszik majd, hogy a koronavírus-járvány miatt az elmúlt év negyedik negyedében csökkent az új és a használt gépjárművek eladása. Márpedig ilyen esetekben a kgfb-szerződések még nagyobb részét adják majd az évközi váltások, amikor az ügyfél magával viszi a kedvező bónuszbesorolását, és
akár 20-30 százalékkal kedvezőbb díjak kerülnek a rendszerbe, mint az újonnan vett kocsiknál, amelyeknél rendszerint A0 kategóriáról indul a kgfb-tarifa.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) az elmúlt év végén a bónusz-málusz rendszer vélelmezett kiüresedése miatt írta elő a biztosítóknak, hogy a korábban teret nyerő károkozói pótdíjakat, illetve a kiárazó díjajánlatokat a jövőben csak kárstatisztikákkal alátámasztva alkalmazhatják. Erre a piac szerint azért volt szükség, mert a több évtizedes bónusz-málusz rendszert meghaladta kor, az nem lehet egyedüli támpont a korábbiaknál sokkal bonyolultabb, több szempontot figyelembe vevő biztosítói árazásnál. Bár a Netrisk.hu értékelése szerint néhány biztosító egyes díjtételeit már az év elején módosította, ám szerintük a felkészülés a legtöbb helyen hosszabb időt vesz igénybe, ezért az MNB által adott végső határidőre, június végére a jegybanki intézkedés csak visszafogottan hat a díjakra.
Mindezek alapján a Netrisk.hu most úgy számol, hogy a kgfb-díjak a korábbi években megszokottnál visszafogottabb dinamikával fognak növekedni. Marschalek Péter szerint ezen folyamatban – miként tavaly már előfordult – lehetnek olyan hónapok, amikor stagnál vagy csökken majd az átlagdíjszint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.