Csak öt napig volt látható 2013-ban a Kieselbach Galériában az a kiállítás, amely az újlipótvárosi húsbolt-tulajdonos, Kövesi István 60-as években épített gyűjteményét mutatta be.
Az addig a közvélemény előtt ismeretlen anyagról kiderült, hogy kifinomult ízléssel válogatott kollekció Aba-Novák, Ámos, Berény, Bortnyik, Derkovits, Koszta, Mednyánszky, Perlmutter, Rippl-Rónai, Szőnyi és Vaszary főműveit foglalja magába – ezt vásárolta meg most az örökösöktől a Magyar Nemzeti Bank az Értéktár programja keretében. A múlt héten jelentették be, hogy a program keretében 4,5 milliárdért megvettek egy Tiziano-képet.
A vásárlás jogi folyamata még nem fejeződött be, de a megállapodást már megkötötték. A Kövesi-gyűjtemény 115 festménye a miskolci Hermann Ottó Múzeum nemrég felújított szárnyába kerül.
A Kövesi-gyűjtemény mellett egy másikat is megvásárolt az MNB. Ugyancsak most hozzák nyilvánosságra, hogy az Artpool Művészetkutató Központ 1965-1991 közötti gyűjteményét is megvették. Ezért 90 milliót fizettek. A kortörténeti dokumentumgyűjtemény a Szépművészeti Múzeumba fog kerülni.
Az Értéktár sajtótájékoztatóján elhangzott, hogy a korábban bejelentett műkincsek közül a Pétervári-hagyatékban egy egri gyűjtő török fegyverei vannak a 15-19. századból. Ez az egri Dobó István Múzeumba került. Bachmann Gábor hagyatéka képzi majd a jövőben létrehozandó építészeti múzeum alapjait. Ez az anyag most raktárban van. A Virág Judit Galéria társtulajdonosától, Törő Istvántól megvásárolt 216 darabos erdélyi éremgyűjteményt a Nemtei Múzeumban mutatják majd be. A Moholy unokájától megvett levelek, személyes iratok a Szépművészetibe kerülnek. A szentendrei skanzenben lesz látható az Erdélyben meg éppen megmenthető házak (116 épület és 10-12 ezer műtárgy megvásárlását tervezik).
Ezzel összesen már mintegy 8,7 milliárd forintot költöttek műkincsekre az Értéktár Program keretében.
Kövesi István, akit gyűjtők és művészek Kóser Pistinek, vásárlói pedig Pistikének neveztek, 1911-ben született Vácrátótón, egy helyi mészáros negyedik gyerekeként. Szülei azt szorgalmazták, tanuljon, de szívesebben folytatta édesapja vállalkozását, a harmincas években már saját mészárszéke volt a kisvárosban, ha nem jön a világháború a vidéki zsidóság tipikus életútját folytatta volna. Családjából egyedüliként túlélte a vészkorszakot, újrakezdte az életet, megnősült, ismét felvirágoztatta a boltot. Az államosítás elől családjával, két gyerekével együtt Budapestre költözött. Gyári munkásként élt csaknem tíz évet, majd 1957-ben, a korábbi újlipótvárosi kóser hentes disszidálása után elfoglalta annak megürült helyét. A húskimérés mellett engedélyt kapott saját készítésű savanyúságok értékesítésére is. Ezek annyira népszerűek lettek, hogy állítólag Amerikába és Angliába is vitték a vevők, így a csalamádé és a savanyú paprika teremtette meg az anyagi hátteret a képek vásárlására.
Kövesi vásárolt a korszak neves gyűjtőitől, akik a harmincas-negyvenes években felépített gyűjteményüket épp a hatvanas években kezdték eladni. Nemes-Lampérth festményei és Aba- Novák vásári témájú alkotásai a Nemes Marcell gyűjteményből, a Gresham kör művészeit preferáló Szilágyi Sándortól pedig Szőnyik és Vaszaryk kerültek át Kövesi kollekciójába.
Sokat vásárolt BÁV-aukciókon is. Legendássá vált az az 1971-es decemberi árverés, ahol összesen 160 ezer forintot költött, mikor a havi átlagkereset kétezer forint körül járt. Itt vette meg Vaszary Bikaviadalát 75 ezer forintért, addig tartva magasan a tárcsáját, amíg övé nem lett a kép. Nem volt egyedi eset, gyakran vásárolt azért, mert egyszerűen beleszeretett egy műbe és nem érdekelte, ha túlfizeti a képet. Vaszaryt egyébként is nagyon kedvelte, nyolc jelentős művet birtokol tőle. Rippl-Rónaitól pedig tizenhármat, ezt a számot a műgyűjtés történetében csak Nemes Marcell és a bankár Fruchter Lajos múlta fölül.
A gyűjtemény egyik legérdekesebb része Bortnyiktól való. Ezek a korai munkák nem forogtak a műkereskedelemben, Kövesi a hetvenes években személyesen kereste fel a mestert, és előszedette vele az általa utált korai festményeit. De felkutatta Kassák özvegyét is és műveket vett tőle. Rendszeresen járt Anna Margithoz a Fillér utcai lakásába, tőle 16 Ámos Imre képet vett meg. Sosem a fősodort követte, jó tanácsadókat és okosan irányító belső hangot követve az akkor elhanyagolt kortárs művészektől is vásárolt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.