A Manchester United Európa legértékesebb futballklubja több mint 3 milliárd euróra becsült cégértékével, mögötte pedig a Real Madrid és a Barcelona következik a sorban – derül ki a KPMG idén második alkalommal megjelenő, Football Club’s Valuation: The European Elite 2017 című tanulmányából.
A tanulmány megállapítása szerint nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján Európa 32 vezető futballklubjának cégértéke 29,9 milliárd eurót tesz ki, 14 százaléknyit növekedett az előző szezonhoz képest. A KPMG felhívta a figyelmet arra is: az angol kluboknak sokkal több bevételük származik közvetítési jogokból, mint a többi vezető futballklubnak, a top 10-es listán hat helyet tudhatnak magukénak, miután a Tottenham Hotspur kiszorította a tavalyi 10. Paris Saint-Germaint. A két idei BL-döntős, a Real Madrid és a Juventus pedig 2,9, illetve 1,2 milliárd eurós cégértékkel a második és a kilencedik helyre került az összesítés szerint. A tanácsadó cég 32-es rangsorába három új csapat került be tavaly óta: a 2015–16-os szezon angol bajnoka, a Leicester City a 16. helyezést érte el, a spanyol Bilbao csapata a 25., a török Besiktas pedig a 30. helyre került.
„A futball mint iparág értéke folyamatosan növekszik, legalábbis erre következtethetünk a 32 vezető európai futballklub összesített cégértéke alapján. Bár ez a növekedés nagyrészt a közvetítési jogok virágzó piacának köszönhető, szintén ebbe az irányba hat a klubok kereskedelmi tevékenységének nemzetközi térnyerése, valamint az, hogy modern, saját maguk által birtokolt stadionokban játszanak, és vezetési gyakorlatukban egyre nagyobb szerepet játszik a pénzügyi fenntarthatóság elve” – hangsúlyozta Andrea Sartori, a KPMG globális sporttanácsadási vezetője a tanulmány megjelenésekor.
A 2017-es listát az angol Premier League csapatai dominálják, értékük megközelíti a top 32 európai klub teljes cégértékének 40 százalékát. Az angol klubok dominanciája ellenére Spanyolország helyzete továbbra is egyedüli abban a tekintetben, hogy két klubjának, a Real Madridnak és a Barcelonának az értéke is meghaladja a 2 milliárd eurót. A spanyol klubok összértéke 10 százalékkal nőtt tavalyhoz képest, ami részben az Atlético Madridnál és a Sevillánál bekövetkezett 34, illetve 44 százalékos növekedésnek, részben pedig annak köszönhető, hogy idén először az Athletic Bilbao csapata is bekerült a KPMG rangsorába. A listán idén is három német klub szerepel, összértékük 14 százalékkal nőtt a múlt évihez képest. A Bayern München a maga 2,4 milliárd eurós cégértékével továbbra is negyedik, ugyanakkor valamivel közelebb került a harmadik helyen szereplő Barcelonához. A Juventustól eltekintve az olasz klubok továbbra sem tudják tartani a lépést az európai elittel – áll a tanulmányban. A Serie A-ból mindössze hat klub szerepel a 32-es rangsorban, eggyel kevesebb, mint 2016-ban, összértékük pedig csupán 7 százalékkal nőtt az elmúlt évben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.