Minden idők legnézettebb sporteseménye lehet a katari labdarúgó-világbajnokság vasárnap, magyar idő szerint 16 órakor kezdődő fináléja. Legalábbis az előrejelzések szerint, amelyhez az is hozzájárul, hogy a kezdeti botrányok mára elcsitultak, és az elmúlt hetekben a foci volt a főszereplő, jó néhány izgalmas mérkőzést láthattak a nézők.
A vb-döntők nézettsége először 2014-ben lépte át az egymilliárdos álomhatárt, akkor Németország győzött Argentína ellen, majd 2018-ban már 1,12 milliárdan követték figyelemmel, amikor Franciaország két vállra fektette Horvátországot.
Ezúttal a két nagy múltú csapat, a francia és az argentin válogatott összecsapása még több nézőt hozhat: várhatóan 1,5 milliárd ember nézi majd a döntőt.
Ehhez az őrületes számhoz természetesen a technológiai fejlettség is hozzátett, hiszen ma már nagyon sokan az okostelefonukról nézik a mérkőzéseket, ugyanakkor elsődlegesen még mindig a televízió a legfőbb közvetítő csatorna. Az idei tornát ráadásul többen is nézik, a Nemzetközi Labdarúgó Szövetség (FIFA) adatai szerint jó néhány országban az év legnézettebb eseménye lett egy-egy mérkőzés.
Érdekesség ugyanakkor, hogy hiába tízszer nézettebb világszerte a vb-döntő, mint például az észak-amerikai profi amerikaifutball-liga fináléja, a Super Bowl magasan veri reklámdíjakban a FIFA rendezvényét. Míg ugyanis a Super Bowlon 5,5 millió dollárba kerül egy 30 másodperces reklámidő,
addig a vb-döntőn ugyanez nagyjából 1,5 millió dollár körüli összeg
– az Egyesült Államok piacát nézve, amely az összehasonlítási alapot adta. A legtöbb reklámot ugyanakkor egy többéves, akár évtizedes szponzori együttműködés keretében sugározzák, hiszen a legnagyobb márkák elkötelezett szponzorai a tornának.
Hiába a katari foci-vb, kispadra került az online sportfogadásA járvány idején aranykorát élő ágazat egyre kevesebb befektetőt vonz. |
A szponzori pénzekből és a tévés közvetítésekből pedig a FIFA-nak is rengeteg bevétele származik: a becslések szerint a nemzetközi szervezet a 2018-as vébén keresettnél is több pénzt, 7,5 milliárd dollárt kaszál a tornával. Ehhez képest meglehetősen szerénynek tűnik a 32 résztvevő között szétosztandó 440 milliónyi pénzdíj. A csoportkörben kiesettek például mindössze 9 milliót kaptak, de a lépcsőzetes rendszer miatt a győzelemért igen szép summa jár.
A Lionel Messi, illetve Kylian Mbappé vezette csapatok ugyanis 42 millió dollárért (16 milliárd forintért) szállnak harcba
a trófeán és az elismerésen kívül. Az ezüstérmes szövetsége 30 millióval vigasztalódhat.
A szombaton harmadik helyezett Horvátország 27, a negyedik Marokkó 25 millió dollárt kap.
A fináléra egyébként hamar elkapkodták a jegyeket, annak ellenére, hogy igencsak borsos áron kínálták őket. Átlagosan 3-4 ezer dollár körül keltek el a piacon a belépők, de azok a szurkolók, akik csak a csapatuk döntőbe jutása után kaptak észbe és indultak el Dohába, még mélyebben a zsebükbe nyúlhattak.
Az argentin nemzeti légitársaság két újabb különjáratot is indított a fináléra, 540 helyet adtak el pillanatok alatt, annak ellenére, hogy a retúrjegy nem kevesebb mint kétmillió pesóba, azaz 4,4 millió forintba került.
Tizenkét repülőt indítottak Argentínából Katarba a döntőre, amelyen eldől, hogy Messi vagy Mbappé örülhet-e a végén. A finálé kiélezettségét jól mutatja, hogy a Tippmixen előzetesen ugyanakkora szorzóval lehetett fogadni Argentínára és Franciaországra is, azaz szinte megjósolhatatlan, hogy ki nyeri a tornát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.