BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyetlen esélyük lehet a streamereknek

A nagy film- és videómegosztók kizárólag az amerikai piacra koncentrálnak, a nemzetközi terjeszkedés csupán játéknak tűnik számukra. Ezt azonban könnyedén kihasználhatják a kishalak, ezzel meglepetést okozva nagyobb társaiknak.

A napokban új mozis szolgáltatás indult Amerikában, amely közvetetten az Amazonhoz köthető. Az amerikai streampiac emellett egy újabb szereplőre is számíthat, miután úgy néz ki, hogy az Apple végre tető alá hozza egy régóta dédelgetett tervét. Fel van adva ugyanakkor a lecke a két vállalatnak, legalábbis vetélytársak szintjén. A Netflix és az Amazon Prime Video ugyanis egyértelműen uralja a piacot, de egyvalamiben még ők sem tökéletesek.

Nem egyedül hódít a Freedive, tavasszal jön az Apple nagy ígérete

Az IMDb Freedive néven futó vadonatúj oldalt az Amazon tulajdonában álló IMDb indította el, és egyelőre csak az Egyesült Államokban érhető el. A szolgáltatás különlegessége, hogy azt a felhasználók egy regisztráció után teljesen ingyen használhatják, és ezért csupán a filmek és sorozatok előtti reklámokat kell elviselniük.

Az oldal a hasonló piaci szereplőkkel ellentétben jelentős extrával is előállt:

a regisztrált felhasználók a filmek adatlapját is elérhetik, ezzel információkat kaphatnak többek között a szereplőkről, valamint a rendezőről is.

Viszonylag régóta lehet hallani róla, hogy saját videostreaming szolgáltatást indít az Apple. Az előzetes hírek szerint az infokommunikációs óriáscég oldala idén márciusban indul majd el, és összesen száz országban lesz elérhető. A vállalat a szolgáltatásra iszonyatos összegeket költ, saját bevallásuk szerint 2022-ig mintegy 4,2 milliárd dollárt öntenének az oldalba.

Fotó: AFP

Noha az összeg első olvasatra tetemesnek tűnik, azt érdemes leszögezni, hogy ez még mindig sokkal alacsonyabb, mint a két legnagyobb vetélytársé:

a Netflix ugyanis eddig 6,8 milliárdot, míg az Amazon 8,3 milliárd dollárt ölt bele a szolgáltatásába.

Ráadásul nagyon úgy tűnik, hogy az Apple anyagi forrásai nem is fognak ennél sokkal nagyobbra nőni, miután a vállalat már leszögezte: nagy különbség lesz a hasonló szolgáltatásokhoz képest, hogy műsoraikban sem szexet, sem erőszakot sem pedig drogot nem jelenítenek meg. Emellett a szolgáltatás által kínált tartalmakat kizárólag az Apple-eszközein fogják sugározni.

Az is biztos, hogy az informatikai gigacég az oldalát előfizetéses rendszerben indítja majd útjára, első körben pedig csak az Egyesült Államokban lesz elérhető.

Meleg lehet a pite az újoncok számára

Az már most látszik, hogy mind az IMDb, mind pedig az Apple új oldalának nehéz dolga lesz a piacon. Ez pedig már a Netflix tavalyi, harmadik negyedéves adataiból is látszik. A világ 190 országában jelen lévő vállalat 34 százalékos növekedést ért el, amelyhez

  • 4 milliárd dolláros bevétel
  • és 403 millió dolláros nettó profit társult.
  • A streaming üzletág ráadásul mintegy 3,91 milliárd dolláros bevételt generált a cég számára. Ezen belül összesen 1,93 milliárd dollárt jelentett az amerikai bevétel, míg a nemzetközi profit ennél is több, 1,97 milliárd dollárt jelentett.

    Fotó: AFP

    Persze amíg az amerikai streaming szolgáltatás egyértelmű nyereséget jelent a cég számára, addig az anyaországon kívüli működés több százmillió dolláros veszteséget mutat. Ez utóbbi probléma viszont úgy tűnik, hogy nem nagyon zaklatja fel az amerikai óriást, nemrég ugyanis bejelentették:

    az amerikai gyártáson túl a nemzetközi tartalomkészítést is felpörgetnék, ezzel újabb felhasználókat és bevételeket generálva.

    Erre a Netflixnek ráadásul minden lehetősége meg is van, tavaly ugyanis potom 1 milliárd dollárt tettek félre az európai filmekre, amely összegből száz programot készítenének 16 országban.

    Az újoncoknak nem csupán a Netflix okozhat gondot, a korábban említés szintjén felmerült Amazon Prime Video is akadályokat gördíthet eléjük. Főleg az alapján, amit az Amazon felvillant eredményként. Tavaly tavasszal érkezett a hír ugyanis,

    hogy a szolgáltatás tagsággal rendelkező felhasználóinak száma elérte a 100 milliót.

    A cég ráadásul 2018 végén bedobott egy promóciót is, amelynek lényege az volt, hogy az emberek rájöjjenek milyen előnyökkel jár a tagság. Ennek hatására több tíz millióan próbálták ki a felületet. Hogy azonban pontosan hány előfizetővel rendelkezik a szolgáltatás, arról pontos adatok sohasem fognak kiderülni, azt ugyanis a vállalat üzleti titokként kezeli.

    Ennek ellenére is leszögezhető viszont – s ez komoly esélyt adhat a kicsiknek –, hogy az Amazon Prime hiába van jelen a világ 200 országában, továbbra is az Egyesült Államokban a legnépszerűbb. Itt becslések szerint a háztartások közel felében fordulhat elő a szolgáltatás.

    Fotó: AFP

    A huszonnégy éve alapított Amazonnak ráadásul pénzügyi gondjai sincsenek, sőt, a múlthét elején kiderült, hogy átvette a legértékesebb tőzsdei cég címet a Microsofttól. A világ legnagyobb internetes kiskereskedelmi vállalata ezt azután tehette meg, hogy

    értéke 796,8 milliárd dollárra nőtt a múlt hétfői kereskedési nap végére.

    Az idáig vezető út rázós volt, az Amazon történelmi rekordot elérve egymilliárd dollárt is ért tavaly szeptemberben, a 2018 végi tőzsdei zuhanás azonban a vállalat részvényeit is megtépázta. Az idei évet viszont erős ralival kezdte Jeff Bezos cége, aminek köszönhetően az első számú tőzsdei vállalattá lépett elő 2019 elejére.

    Szolgáltató

    Havi díj euróban (alapszolgáltatás)

    Havi díj forintban (alapszolgáltatás)

    Amazon Prime Video

    5,99

    1920

    Netflix

    7,7

    3990

    IMDb Freedive

    ingyenes

    ingyenes

    A világba kapaszkodhatnak a kicsik

    Ugyan a legnagyobb piaci szereplőket a kisebb oldalaknak – még ha azokat gigászok is indítják – nincs esélyük legyőzni. Egy valamiben mégis bízhatnak, a fentiekből ugyanis az látszik, hogy az Amazon és a Netflix főként Amerikában ér el kiemelkedő számokat.

    A két óriáscég európai és ázsiai terjeszkedése nem túl erős, az itteni filmes piac ugyanis valami teljesen mást vár el tőlük.

    Ez viszont akár még kapóra is jöhet a most indult oldalaknak, akik megragadhatják a lehetőséget, és meghódíthatják a világot.

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.