Optimista elemzők 10, pesszimistábbak akár 20-30 százalékos forgalom-visszaesést is jósolnak a koronavírus járvány miatt a globális mobilpiacon – derül ki a Deloitte 2019-es globális, mobiltelefon kiegészítőkre vonatkozó közleményéből.
Együttmozgó iparágként logikusan a mobiltelefon kiegészítők piacára is hasonló csökkenés vár, ám
az átalakuló munkavégzés és a vásárlói attitűdben végbemenő változások miatt
egyes termékkategóriák akár pozitív előjellel is kijöhetnek a helyzetből.
A járvány kitöréséig a mobiltelefon tartozékok piaca az okostelefon piaccal együtt virágzott világszerte: a fogyasztók okostelefonjaikat divatos mobiltelefon tokokkal és praktikus védőfóliákkal látták el, a teljes felhasználói élményhez pedig a legújabb vezetékes, vagy vezeték nélküli fej-, és fülhallgatókat, töltőket, hangszórókat választottak.
A Deloitte 2019-es globális felmérése is ezt támasztotta alá; a járvány kitörése előtt 459 milliárd dolláros bevételt jósoltak 2020-ra a mobiltelefon tartozékok és kapcsolódó szolgáltatások piacán,
15 százalékos növekedéssel számolva a korábbi évhez képest.*
A mobiltartozék piac Kínától való függősége ismert:
a kiegészítők mintegy 60–70 százaléka Kínában készül,
így a vírus okozta leállás globálisan fékezte be ezt az iparágat is, amely a magyar piacon is éreztette hatását:
“A hazai piac a globális növekedéshez hasonló, 10-15 százalékos forgalomnövekedéssel számolt erre az évre, a vírus miatt kialakult helyzetben viszont hasonló mértékű forgalomkiesés valószínűsíthető. Öröm az ürömben, hogy a gyártói kapacitások újra csúcsra vannak járatva, így mostanra a kihívást a felhasználók megváltozott igényeinek rugalmas kiszolgálása jelenti.” – mondta Bíró Gyula, a hazai mobil kiegészítő piac 30 százalékát lefedő Cellect Hungary ügyvezetője.
A Deloitte kutatása vizsgálta az egyes termékkategóriákat is; ebből világosan kirajzolódik, hogy a járvány előtti években a töltők, a tokok, a fóliák és a vezetékes fülhallgatók számítottak a legnépszerűbb mobil kiegészítőnek; az okostelefon használók legalább 70 százaléka rendelkezett már ezekkel.
A tavalyi kutatás Európában
a legnagyobb keresletnövekedést a vezeték nélküli fej-, és fülhallgatók, valamint a vezeték nélküli töltők piacán jósolta középtávra,
ezen eszközök relatív alacsony elterjedtsége miatt.**
A magyar piacon, a globális piachoz hasonlóan a telefontokok, a vezetékes- és vezeték nélküli fej-, és fülhallgatók, valamint az okosórák voltak a tavalyi évben a vásárlók kedvencei.
Amíg azonban a fogyasztók vásárlásait a járvány előtti időkben sokszor a trendek határozták meg, addig az elmúlt hónapokban a szükségesség került a fókuszba; a műszaki áruházak és szolgáltatók kínálatában gyorsan megjelentek az oktatást és home-office-t segítő készülékek, headsetek, fejhallgatók, vagy éppen webkamerák.
Amíg a távolságtartás jelenti a legfőbb védekezést a járvány ellen, addig
az azt kiszolgáló eszközöknél is fokozatos keresletnövekedés várható.
Az ad-hoc vásárlásokat egyelőre a megfontoltabb döntések váltották fel.” – mondta Bíró Gyula. “Bár a vírus némileg elvitte a fókuszt a környezetbarát termékekről, úgy véljük, az újrahasznosított, lebomló termékek piacának is jót tesz majd a tudatosabb vásárlói attitűd. – tette hozzá a Cellect vezetője.
A megváltozott életkörülmények új termékkategóriákat is fölemelhetnek, például a viselhető eszközök (fitnesz karkötők és okosórák) kereslete további lendületet kaphat – ezt már egy másik kutatás, a Canalys friss riportja*** mondja.
Minél több időt töltenek az emberek otthon munkával, annál nagyobb lesz a gyártók késztetése arra, hogy rábírják a fogyasztókat a testmozgásra.
Ehhez természetesen prémium szolgáltatások és okostelefonhoz csatlakoztatható eszközök dukálnak.
A felmérés globális szinten 3,8 százalékos éves forgalomnövekedést jósol 2020-ra a viselhető okos eszközök piacán.
A magyar mobilkiegészítő szakértők még optimistábbak:
a vírus ellenére is 5 százalék feletti növekedést várnak ebben a kategóriában.
A vásárlás módjában is várhatóak változások: amíg a korlátozások és a fertőzéstől való félelem határozza meg a vásárlói magatartást, addig a fizikai boltos eladások helyett az online kereskedelemben várható további erősödés.
Forrás:
* Deloitte Global Mobile Consumer Survey, 2019
**Deloitte Global Mobile Consumer Survey, European edition, 2019: Which of these accessories do you own?
Wireless charger: 18%, Wireless earphones: 23%, Wireless headphones: 30%
*** Canalys IoT services, March 2020
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.